Brno – Při sněmovních volbách před třemi lety pomohl hnutí ANO k vládnutí jednoduchý slogan: Bude líp. Nyní v jednom z nejprestižnějších soubojů v krajských volbách – o post jihomoravského hejtmana – vsadilo mimo jiné i na boj proti epidemii žloutenky, která se v poslední době šíří po Brně.
Lídr kandidátky ANO do krajských voleb a kandidát na hejtmana Bohumil Šimek nechal po městě rozmístit lahvičky s dezinfekcí, na kterých je jeho portrét s heslem "stop žloutence." Dezinfekci hnutí ANO umístilo hlavně do centra Brna, kde se pohybuje nejvíc potenciálně nakažených lidí.
Podle Šimka kampaň ANO ušetří lidem starosti. "Kromě zásadních opatření navržených hygieniky jako očkování nebo desinfekce interiérů vozů MHD je možné udělat řadu preventivních drobností. Tohle je jedna z nich," zdůvodňuje svérázný krok podle průzkumů největší volební rival současného hejtmana jižní Moravy Michala Haška (ČSSD).
Pro umístění dezinfekce ovšem nemá moc pochopení hlavní hygienička Eva Gottvaldová. Podle ní lze o její spolehlivosti pochybovat. Nelíbí se jí, že lahvičky se nacházejí v dosahu dětí, které s nimi nemusí umět zacházet.
"Děti mohou dezinfekci pozřít nebo si ji vetřít do oka. Obojí s sebou nese velmi nepříjemné zdravotní komplikace," vzkázala Aktuálně.cz Gottvaldová s tím, že lahvička se může kvůli častým dotekům dokonce stát zdrojem nákazy nemoci špinavých rukou. "Anonymita potenciálních uživatelů tohoto prostředku nám komplikuje i případné dohledání kontaktů a zdroje nákazy," doplňuje.
Brňané si gelem z lahve od hnutí Andreje Babiše mohou umýt ruce například na hlavním nádraží, v ulici Zvonařka nebo na zastávkách tramvají na České a Mendlově náměstí.
Hejtman Hašek: Předvolebního období nezneužívám
S rozmístěním dezinfekce nesouhlasí ani Šimkův volební sok, hejtman Michal Hašek. "Kampaň považuji tematicky i provedením za nešťastnou," říká o Šimkových lahvičkách. Lídr kandidátky ANO Šimek ale tvrdí, že dezinfekci lidé využívají a mají o ni zájem. Podle něj je každý víkend doplňována.
"Ať si o kampani lídra ANO udělá obrázek každý sám. Kraj přistupuje k preventivním opatřením proti žloutence apoliticky a nezneužívá předvolebního období," přisadil si Hašek.
Oba politici se o hejtmanské křeslo utkají za tři týdny. Jejich souboj je o to prestižnější, neboť Šimek byl dřív Haškovým podřízeným, a dobře proto zná jeho slabiny. Nejdřív byl šéfem jeho sekretariátu a později bezpečnostním ředitelem hejtmanství. Pokud Hašek vítězství ve volbách obhájí, stane se prvním hejtmanem v historii, který povládne třetí volební období v řadě.
Zda ANO svou kampaní nezneužívá nakažlivé nemoci, kterou trpí přes dvě stovky Brňanů, se hygienička Gottvaldová s odkazem na apolitičnost funkce vyjadřovat nechce. "Doufám, že tento typ prostředku byl rozmístěn po řádném zvážení všech souvisejících pozitiv i negativ," podotkla jen.
"Nejsme jako politici, makáme"
Odborníci na politické kampaně neotřelou propagaci nynějšího ředitele brněnské městské policie Šimka hodnotí rezervovaně. Podle Karla Komínka z Institutu politického marketingu může počin hnutí ANO urážet například příbuzné nakažených žloutenkou.
"Hnutí ANO dlouhodobě buduje svou značku, kterou chtějí říct, že oni jsou ti, kteří vědí, jak problém řešit místo toho, aby o něm jen mluvili. Vzpomeňme například jejich slogan 'Nejsme jako politici, makáme,'" upozorňuje Komínek. "Tato kampaň zapadá do jejich konceptu," dodává.
Sociálnědemokratický hejtman Michal Hašek volí jinou strategii. Před důležitými volbami se snaží voliče nalákat na téma bezpečnosti. Zdůrazňuje například, že je schopen okamžitě uzavřít hranice v případě nárůstu migrační vlny. V kampani se ostře vymezuje také vůči předsedovi ANO Babišovi. Představil i interaktivní hru "Andreji, nezlob se!", která se strefuje právě do ministra financí.