Instagram volby nevyhrává. ČSSD tam hledá voliče marně, myslí si odborník na politický marketing

Kristýna Šopfová
8. 7. 2017 12:01
Komunikace politických stran na sociálních sítích se soustředí hlavně na Facebook a Twitter. Instagram je jen doplňkem, přesto v něm vidí ČSSD i KDU-ČSL potenciál a chtějí jeho prostřednictvím oslovit mladé voliče. Podle odborníka na politický marketing Karla Komínka to v případě tradičních stran nemá velký význam, protože své voliče tam nenajdou.
Potenciálních voličů je na Instagramu spousta.
Potenciálních voličů je na Instagramu spousta. | Foto: Thinkstock

Praha - Sociální sítě jsou jedním z hlavních komunikačních prostředků politických stran. Nejvyužívanější jsou Facebook a Twitter. Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek ale chystá po změně loga i změnu v komunikaci.

Zvažuje, že využije Instagram. Platformu založenou na sdílení fotografií, kterou využívají hlavně mladí lidé.

Podle předsedy Institutu politického marketingu Karla Komínka to ale ČSSD v oslovování voličů nepomůže.

"Instagram má větší smysl pro strany, které volí mladší populace, TOP 09, svobodné nebo zelené. Nemělo by to vůbec žádný smysl pro KSČM nebo ČSSD, kteří mají starší voliče," vysvětlil.

Sociální demokracie minulý pátek oznámila svou novou volební strategii, změnu loga i kampaně. Využít zvažuje mimo jiné i sociální síť Instagram, na které má však v době vydání článku jen kolem 250 odběratelů.

Navzdory tomu volební lídr Lubomír Zaorálek pro server Info.cz uvedl, ze mu ostatní evropské sociálně demokratické strany ukazovaly, jak Instagram používat. "U oběda mi ukazovali, jak oni používají Facebook. Řekli mi také, že je nutné používat Instagram, a předvedli mi, jak fungují obrázky a videa, která tam natáčejí," řekl Zaorálek.

Lepší to s touto sociální sítí není ani u jednotlivých členů strany. Jediná ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová má za své čtyřměsíční působení kolem 400 sledujících. "Instagram využívám sama od sebe, inspirovaly mě k tomu děti a fakt, že se tam sdílí zajímavé fotky a žádná politika. Žádný stranický pokyn nemám," uvedla.

Ani Mladí sociální demokraté, kteří mají k Instagramu vzhledem ke svému věku blíž, ho aktivně příliš nevyužívají.

"Účet máme zřízen dlouhou dobu (od letošního dubna, pozn.red.), ale zatím jsme se nedostali k tomu tam tu komunikaci rozvinout. Více využíváme Facebook a Twitter," řekl předseda Mladých sociálních demokratů Radek Hlaváček.

V počtu odběratelů jsou na tom sociálně demokratické strany napříč Evropou podobně.

Přes 300 lidí sleduje oficiální profil sociálních demokratů v Itálii nebo Německu, kolem 250 v Rakousku a jen 39 ve Francii. Německá CDU (křesťanští demokraté, pozn. red.) je na tom výrazně lépe, má 8,8 tisíce odběratelů.

Instagram je jen doplněk

Úspěšněji než ČSSD uchopili Instagram lidovci i v České republice. Svůj první příspěvek připnuli na Instagram v únoru 2016 a před podzimními volbami chtějí plně využít jeho potenciál.

"Plánujeme tam dávat obsah, který lidem přiblíží naše programové priority. Půjde o zábavnější formu," přiblížil volební manažer KDU-ČSL Václav Pláteník. Dosud má strana přes 500 odběratelů. Společně se Starosty mají i koaliční profil.

Ačkoliv tradiční strany svou hlavní cílovou skupinu na Instagramu nachází špatně, lidovci jsou na tom podobně jako mladší TOP 09.

"Důvodů může být několik. KDU-ČSL používá obecnější hashtagy, čímž zvyšuje šanci, že jejich příspěvky někdo zobrazí, a navíc jsou jejich voliči více identifikováni se stranou, proto se spíše zapojí do aktivit strany," vysvětluje předseda Institutu politického marketingu Komínek.

Právě TOP 09 patří na Instagramu se svými 654 sledujícími k nejsledovanějším stranám. O něco více, kolem 850, má její předseda Miroslav Kalousek.

Bezkonkurenčně největší úspěch má však Dominik Feri se svými 38,2 tisíce sledujícími. "Snažíme se povzbuzovat všechny členy strany, aby byli na sociálních sítích aktivní. Některým to jde více, některým méně," vysvětlil předseda strany Miroslav Kalousek s tím, že Instagram je pro ně jen jedním z mnoha komunikačních kanálů. Podobně to vnímá ODS, která se soustředí především na Twitter nebo Facebook.

Oproti tomu hnutí ANO ani jeho předseda Andrej Babiš na Instagramu nejsou aktivní vůbec. Důvod marketingový odborník hnutí ANO Marek Prchal odmítl komentovat.

V komunikaci s voliči je stále nejpopulárnější Facebook následovaný Twitterem. "Instagram je spíše stylová záležitost, jsou tam obrázky, často pod nějakými filtry, které mají vzbudit emoce. Většinou to působí na mladé lidi a ti k volbám často nechodí," doplnil Komínek.

 

Právě se děje

Další zprávy