Praha - Přestože si český stát vezme na spotřební dani a DPH zhruba polovinu z ceny pohonných hmot, není to výrazně více oproti ostatním zemím Evropské unie.
Ukazuje to statistika Evropské komise z poloviny srpna.
V Česku činí spotřební daň a DPH zhruba 52 procent ceny benzinu, kterou lidé platí u čerpacích stanic, u nafty pak zhruba 47 procent.
Průměr celé Evropské unie přitom u benzinu činí 51,7 procenta a u nafty 45,9 procenta.
V pořadí sedmadvacítky se Česko u benzinu nachází spolu s Rakouskem a Slovinskem na 14. příčce pomyslného žebříčku. U nafty jsme lehce nadprůměrní, když se opět s Rakouskem a Slovinskem a tentokrát ještě s Francií dělíme o sedmé místo.
V obou kategoriích pak suverénně "kraluje" Británie, která si z ceny benzinu do státní kasy bere rovných 60 procent a z nafty o dva procentní body méně. Naopak nejméně státu odvádějí řidiči na Kypru, kde daně u benzinu zabírají 42 procent koncové ceny a 39 procent ceny nafty.
České vládě dává tato statistika poměrně dobré argumenty v jejím odmítavém postoji vůči opozičním návrhům na snížení spotřebních daní. Statistika ukazuje, že v Česku sice pohonné hmoty nejsou zdaňovány méně, než je v Evropě běžné, zároveň ale ani nikterak výrazně více.
Naposledy vláda odmítla návrh Věcí veřejných snížit spotřební daň u nafty o dvě koruny na litr. Nyní se opět bude zabývat návrhem ČSSD, která požaduje snížení daně u nafty o 2,50 koruny a u benzinu o 1,50 koruny za litr.
Tento návrh přitom již v červnu zamítli i poslanci, které tak nyní čekají další hlasování o osudu výše spotřebních daní na benzin a naftu.
Podrobné porovnání jednotlivých států naleznete v interaktivní mapě.
Čtěte také: Snížit daň u benzinu? Německá vláda nesouhlasí Levnější nafta? Vláda dál odmítá snížit spotřební daň 40 korun za litr benzinu? Pumpaři zatím nenašli odvahu |