Praha - Obálku z banky dostává mnoho lidí do schránky většinou v pravidelných měsíčních intervalech. Výpis z běžného účtu je totiž služba, kterou banky klientovi zařídí většinou už při založení konta.
V případě balíčků jsou naštěstí měsíční výpisy většinou v ceně, ale nemusí to tak být a hlavně ne vždy vám banka dovolí se výpisu zbavit úplně.
Pravidelný výpis od své banky dostává naprostá většina běžných klientů. Jejich frekvence může být roční, pololetní, čtvrtletní, měsíční, týdenní, ale také denní, či po každém pohybu na účtě. To je však spíš luxus, který si kvůli účetním dokladům pořizují podnikatelé.
Povinně každý měsíc
Obyčejný smrtelník, zvlášť když používá internetové bankvnictví po papírovém přehledu, jak naložil se svými úsporami, ani nevzdechne, protože všechny pohyby na svém účtu vidí daleko častěji. A samozřejmě si tak rychleji zkontroluje i správnost zaúčtování položek
Jenže jsou banky, které vám výpis měsíčně vnutí a nemáte možnost ho odmítnout. Patří k nim třeba GE Money Bank, nebo Komerční banka. Delší frekvenci než jeden měsíc totiž neumí. I když KB je v nabídce měla a přestala ty dlouhé frekvence nabízet, což může být způsobeno i tím, že papírové výpisy jsou v ceně všech balíčkových kont. ČSOB nabízí naštěstí alespoň čtvrtletní frekvenci, ale nijak aktivně ji klientům nepropaguje.
Klienti další banky z velké čtyřky - České spořitelny - mají jako jediní možnost zvolit si od denních po roční výpisy.
Banky: máme řešení
Ovšem naštěstí výše všechny jmenované banky nabízejí řešení, jak se alespoň zbavit obálky, která se klietovi každý měsíc objeví ve schránce a tím je elektronický výpis. Ten klientovi zasílají pouze do scházky v elektronickém bankovnictví a klient si ho může kdykoli nejen prohlédnout, ale popřípadě i vytisknout.
Elektronické výpisy dnes nenabízejí pouze menší banky, jako Volksbank či BAWAG Bank.
Poplatky rádi naúčtujeme
S výpisem z účtu jsou spojeny dva typy poplatků za jeho sestavení a za jeho zaslání klientovi. Pokud ovšem jde o balíček služeb, obvykle je v měsíčním paušálu zahrnut i pravidelný výpis.
Navíc bezplatné je jen vyhotovení výpisu, zaplatit pak musíte poštovné. Například u České spořitelny tak klienti s balíčkem služeb mají sice výpis zdarma, ale pokaždé platí poštovné 7,50 koruny. u eBanky se zase platí za využití "jiného" kanálu než elektronického a to je navíc 20 korun.
Banky většinou možnost snížit frekvenci výpisů nijak aktivně nepropagují, častokrát dokonce nemají delší frekvenci ve své běžné nabídce.
Snížení frekvence výpisů nemusí být častokrát tak výhodné, jak by klient doufal. Například v České spořitelně stojí vyhotovení výpisu měsíčně pětikorunu, čtvrtletně pak 12 korun, a to nijak velká úsporu není. Ovšem při delší frekvenci odpadne nutnost platit poštovné.
Významný rozdíl v ceně tvoří způsob odebírání výpisu. Osobní vyzvednutí na pobočce je asi nejdražším způsobem, jak zjistit obraty na svém účtu. Za cestu k přepážce zaplatíte několikanásobně více než při poštovním doručení. Ač by se na první pohled mohlo zdát, že bance ušetříte práci, je to přesně naopak.