reklama
 
 

Naštval vás živnostník? Konečně mu to můžete vrátit

25. 6. 2010 6:00
Nový projekt nabízí zviditelnění dobrým podnikatelům. Za peníze

Praha - Česko má další "značku kvality". Novou certifikaci živnostníků a malých a středních firem s názvem Kvalitní firma představila akciová společnost APC Asociace pro certifikaci.

"Oproti jiným podobným projektům se lišíme tím, že kvalitu hodnotí přímo zákazníci," říká ředitel společnosti Filip Dřímalka.

Z obchodních podmínek projektu však pro zúčastněné firmy vyplývaly vedle výhod i některá rizika: Zapomenou-li se s velkým předstihem odhlásit, prodlouží se jim certifikát automaticky na další rok - samozřejmě včetně poplatku v řádech tisícikorun.

Po zveřejnění tohoto článku na Aktuálně.cz nahradili pořadatelé podmínky na svém webu za novější verzi. Nyní platí, že tři měsíce před koncem lhůty, na kterou je značka Kvalitní firma propůjčena, se společnost může přihlásit do procesu recertifikace.

Dotazníky pro zákazníky

"Tradiční certifikáty jako ISO nebo TÜV se zabývají kontrolou procesních nebo technických aspektů poskytovaných služeb nebo produktu," vysvětluje odlišnost nového projektu Filip Dřímalka.

Ani další "značky kvality", udělované státními, spotřebitelskými či oborovými organizacemi nezkoumají výhradně pohled zákazníků. Často se navíc zaměřují na určitý obor. Mezi nejznámější patří Klasa, Spotřebitelský audit obchodních podmínek, Certifikát Asociace pro elektronickou komerci, QZ - Zaručená kvalita, Bezpečná a kvalitní hračka, Nábytek - česká kvalita nebo soutěže Firma roku a Živnostník roku.

Pilotní provoz certifikace Kvalitní firma probíhá už půl roku a zaměřil se na oblast stavebnictví. Nyní se projekt rozšíří prakticky na všechny obory podnikání.

"Za prvních šest měsíců se do programu registrovalo přes 2400 společností, úspěšně se certifikovalo 125 z nich," říká Dřímalka.

Úměrně velikosti firmy (či přesněji počtu klientů za poslední rok) osloví organizátoři určitou část zákazníků s elektronickým dotazníkem.

"Pravidla jsou nastavena tak, aby šlo o reprezentativní vzorek," ujišťuje Dřímalka. Například u firmy s 26 až 100 zakázkami jde o 80 procent klientů, u firmy s více než 500 zakázkami jen 20 procent. Celý proces trvá tři až pět týdnů.

Firma musí organizátorům předat kontakty na všechny své klienty (za určené období), kompletnost dat mohou organizátoři zkontrolovat osobně v sídle společnosti.

Vedle pozitivních ohlasů zákazníků se musí podnikatel zavázat i k dodržování Kodexu kvality APC. Ten stanoví standardy v oblasti komunikace se zákazníkem, poctivého jednání nebo dodržování dohod.

Není to zadarmo

Samotná registrace do projektu je podle Dřímalky bezplatná. Platí se však za udělení certifikátu.

Ceny se prý liší podle velikosti a typu firmy, samostatný ceník ale není na webu projektu k nalezení (jediný nenápadný odkaz na něj není momentálně funkční).

V obchodních podmínkách, které jsou součástí registrační žádosti, je uvedena základní cena 12 tisíc korun za certifikát s roční platností. Do konce října je základní poplatek snížen na 10 tisíc. Organizátoři slibují i speciální slevy pro živnostníky.

Z původní verze podmínek, která ještě ve čtvrtek byla na webu projektu, vyplývalo, že certifikace se po 12 měsících automaticky obnovuje na další roční období. Odhlásit společnost z programu je možné nejpozději tři měsíce před tímto termínem, nutný je doporučený dopis. Za každé prodloužení se přitom platí stejný poplatek jako v prvním roce.

Organizátoři slibují, že před uplynutím lhůty pro výpověď pošlou každé firmě upozorňující dopis. Tříměsíční rezervu pak zdůvodňují "dlouhodobým plánováním marketingových kampaní".

Podle novější verze podmínek, která se na webu objevila po zveřejnění tohoto článku, se však firma musí do procesu recertifikace výslovně přihlásit - prodloužení tedy už prý nebude automatické.

Čtěte také:
Titul Nejlepší firma je téměř pro všechny. Za pár korun
Placení DPH u faktur se změní, ručit má i odběratel
Hledá se Absurdita roku. Pište, co vám komplikuje život

Kromě samotné licence na značku Kvalitní firma je v ceně také zápis firmy v katalogu Kvalitní firmy ČR, uvedení firmy na vybraných výstavách, tři kusy identifikačních karet, razítko s pečetí Kvalitní firma, 100 kusů letáku A5 a marketingové poradenství.

Kvalitu si ohlídáme

Organizátoři slibují, že dodržování kodexu bodu dodržovat i průběžně. Spoléhají přitom na pomoc zákazníků, kteří mohou hodnotit firmu prostřednictvím webu www.kvalitnifirma.cz.

Ke každé stížnosti pak musí certifikovaná firma podat vysvětlení. Neučiní-li tak, uznají organizátoři stížnost jako oprávněnou a firma tak o značku kvality přijde. V roli mediátora sporu vystupuje zástupce pořádající Asociace pro certifikaci.

Společnost Asociace pro certifikace připravuje - alespoň podle informací na svém webu - také nové projekty Kvalitní služby a Kvalitní eshop.

autor: Petr Kučera | 25. 6. 2010 6:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama