Praha - Ekonomika výrazně roste, nezaměstnanost klesá. Díky vyšším mzdám a optimismu ohledně dalšího vývoje jsou Češi ochotni nechávat v obchodech více peněz.
Z výzkumu agentury Nielsen, která monitoruje spotřebitelský trh, vyplývá, že 80 procentům Čechů zbývají peníze na další útratu i po zaplacení všech povinných výdajů. 40 procent lidí je připraveno tyto peníze nechat v obchodech.
A také nechávají. Jen u potravin tržby obchodníků stouply podle agentury Nielsen meziročně o šest procent. Vzhledem k tomu, že zároveň narostla cena potravin (o 7,4 procenta), však celkový objem prodaného zboží klesl více než o procento.
"Tržby v tuzemském maloobchodě průběžně rostou. Na tom se podílí několik faktorů, zejména prudký růst mezd, změna trendů nákupního chování nebo novela zákona o významné tržní síle, která mění konkurenční prostředí, a kvůli tomu roste cena zboží," vysvětluje Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu, sdružujícího hlavně velké řetězce.
Naopak v drogerii si Češi skutečně plní košíky častěji než o rok dříve - objem prodaného zboží stoupl o 0,9 procenta. Díky růstu cen o 1,2 procenta tak obchodníkům stouply tržby v této kategorii celkem více než o dvě procenta.
"Z drogistického koše stojí za zmínku nejvýznamnější skupina osobní hygieny a kosmetiky - za tu utratíme 11 procent z celého nákupního koše v maloobchodě," říká generální ředitel společnosti Nielsen Karel Týra.
V posledním roce Češi projevují větší zájem o dekorativní kosmetiku, zubní kartáčky, barvy na vlasy a šampony. "Za tyto kategorie utratili o pět až osm procent více," dodává šéf výzkumné agentury. Naopak zájem o deodoranty, holicí potřeby a tužidla či laky na vlasy podle něj meziročně oslabil.
V potravinách vedou mléčné výrobky (studie ale nesleduje cenu masa, pečiva a ovoce a zeleniny). Cenu mléčných výrobků táhla nahoru hlavně cena másla, méně pak zdražovalo mléko, smetana, tvaroh i margarín a ztužené tuky. "Dařilo se také alkoholu a sladkostem, za které Češi utratili o pět procent více v porovnání se třetím kvartálem loňského roku," doplňuje Týra.