Zlaté časy v české peněžence: Nakupujeme více drogerie než dřív, zjistil průzkum

Klára Čeperová, spi
7. 12. 2017 20:45
Čechům stouply výdělky a nechávají díky tomu v obchodech více peněz. Ačkoliv za potraviny utratí více než dříve, větší množství si jich kvůli inflaci domů nepřinesou. Naopak drogistickým zbožím se i přes nárůst cen zásobují více.
Co si dopřála navíc? (ilustrační foto)
Co si dopřála navíc? (ilustrační foto) | Foto: dm drogerie markt

Praha - Ekonomika výrazně roste, nezaměstnanost klesá. Díky vyšším mzdám a optimismu ohledně dalšího vývoje jsou Češi ochotni nechávat v obchodech více peněz. 

Z výzkumu agentury Nielsen, která monitoruje spotřebitelský trh, vyplývá, že 80 procentům Čechů zbývají peníze na další útratu i po zaplacení všech povinných výdajů. 40 procent lidí je připraveno tyto peníze nechat v obchodech.

A také nechávají. Jen u potravin tržby obchodníků stouply podle agentury Nielsen meziročně o šest procent. Vzhledem k tomu, že zároveň narostla cena potravin (o 7,4 procenta), však celkový objem prodaného zboží klesl více než o procento. 

Foto: Nielsen

"Tržby v tuzemském maloobchodě průběžně rostou. Na tom se podílí několik faktorů, zejména prudký růst mezd, změna trendů nákupního chování nebo novela zákona o významné tržní síle, která mění konkurenční prostředí, a kvůli tomu roste cena zboží," vysvětluje Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu, sdružujícího hlavně velké řetězce.

Naopak v drogerii si Češi skutečně plní košíky častěji než o rok dříve - objem prodaného zboží stoupl o 0,9 procenta. Díky růstu cen o 1,2 procenta tak obchodníkům stouply tržby v této kategorii celkem více než o dvě procenta.

Foto: Nielsen

"Z drogistického koše stojí za zmínku nejvýznamnější skupina osobní hygieny a kosmetiky - za tu utratíme 11 procent z celého nákupního koše v maloobchodě," říká generální ředitel společnosti Nielsen Karel Tý‎ra.

V posledním roce Češi projevují větší zájem o dekorativní kosmetiku, zubní kartáčky, barvy na vlasy a šampony. "Za tyto kategorie utratili o pět až osm procent více," dodává šéf výzkumné agentury. Naopak zájem o deodoranty, holicí potřeby a tužidla či laky na vlasy podle něj meziročně oslabil.

V potravinách vedou mléčné vý‎‎robky (studie ale nesleduje cenu masa, pečiva a ovoce a zeleniny). Cenu mléčný‎‎‎‎ch ‎výrobků táhla nahoru hlavně cena másla, méně pak zdražovalo mléko, smetana, tvaroh i margarín a ztužené tuky. "Dařilo se také alkoholu a sladkostem, za které Češi utratili o pět procent více v porovnání se třetím kvartálem loňského roku," doplňuje Tý‎ra.

Foto: Nielsen
 

Právě se děje

Další zprávy