Zahraniční řetězce ovládají už dvě třetiny trhu, COOP může zavřít další malé prodejny

ČTK ČTK
Aktualizováno 22. 4. 2016 13:40
Podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu Zdeňka Juračky bojují menší čeští obchodníci s potravinami o přežití. Nemohou si dovolit nabízet takové ceny jako velké zahraniční řetězce. Další malé prodejny podle něj zvažuje uzavřít například skupina COOP.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Podíl zahraničních řetězců na prodeji potravin v Česku překročil dvě třetiny, což je nejvíce ze zemí střední Evropy. Podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu Zdeňka Juračky tak tradiční český obchod bojuje o přežití.

"Pokračující úbytek malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím zejména na vesnicích je velmi znepokojivý jak z pohledu obchodníků, tak i zákazníků," říká Juračka. Další malé prodejny podle něj zvažuje uzavřít například skupina COOP.

Juračka tak reagoval na poslední průzkum společnosti Nielsen, podle něhož loni v Česku ubylo 275 obchodů s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních. Podle něj stojí tradiční české prodejny v nerovném boji nejen proti nekalé konkurenci, ale i proti zahraničním řetězcům, které zákazníka masírují letákovými akcemi s prodejními cenami mnohdy pod nákupní cenou. "Avšak menší čeští obchodníci si nic takového dovolit nemůžou. Jejich úloha v obchodní obslužnosti venkova i úloha společenská je přitom však neoddiskutovatelná," dodal Juračka.

Uzavření až desítek menších obchodů zvažuje i skupina COOP, do níž patří téměř 3000 družstevních prodejen zejména v menších městech a na venkově. Podle mluvčího skupiny Lukáše Němčíka jde o obchody s příliš vysokými náklady na provoz. Skupina nyní vyjednává s obcemi a státní správou o možnostech tyto prodejny dotovat.

Obchodní marže v tuzemském maloobchodu se za posledních deset let zvýšila o 3,4 procentního bodu. Podle údajů Českého statistického úřadu stoupl podíl obchodní marže na tržbách za zboží mezi roky 2005 a 2015 z dvaceti na 23,4 procenta. Obchodník však z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží - dopravu, skladování a podobně.

Desítka největších obchodníků v Česku vykazuje obrat přes 330 miliard korun, což je zhruba třetina maloobchodních tržeb bez prodejů aut.

Pozici jedničky na trhu podle obratu si loni v Česku udržel obchodní řetězec Kaufland. Na druhé místo se po převzetí prodejen Interspar posunul Albert. Třetí zůstává britský řetězec Tesco.

Nejvyšší zisk ve finančním roce 2014/2015 vykázaly diskonty Lidl, a to 2,6 miliardy korun.

Obchod Tržby Zisk / ztráta Účetní období
Kaufland 55,2 mld. Kč 2,13 mld. Kč 3/2014-2/2015
Ahold 48,3 mld. Kč -- 2015
Tesco 41,7 mld. Kč -3,9 mld. Kč 3/2014-2/2015
Lidl 33,6 mld. kč 2,6 mld. Kč 3/2014-2/2015
Penny Market 31,3 mld. Kč 523 mil. Kč 2014
Makro 27,6 mld. Kč -- 10/2014-9/2015
COOP 27,3 mld. Kč -- 2015
Geco 25,6 mld. Kč 247 mil. Kč 2014
Globus 22,9 mld. Kč 349 mil. Kč 7/2014-6/2015
Billa 21,4 mld. Kč 339 mil. Kč 2014

Zdroj: účetní závěrky a tiskové zprávy

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Americký prezident Donald Trump svolil, aby demokrat Joe Biden dostával každodenní zprávu, kterou pro prezidenta zpracovávají tajné služby

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Skotsko bude první zemí, která poskytne všem ženám bezplatný přístup k vložkám, tamponům a dalším potřebám pro intimní hygienu. Schválil to parlament

Skotsko bude první zemí, která poskytne všem ženám bezplatný přístup k vložkám, tamponům a dalším potřebám pro intimní hygienu. Příslušný zákon dnes jednomyslně schválil místní parlament, informoval list The Scotsman. Podle odhadů by mělo opatření vyjít na 9,7 milionu liber ročně (285 milionů Kč).

Zdroj: ČTK
Další zprávy