Online prodej potravin míří do regionů. Z obýváků může nakoupit čím dál víc lidí

Michal Šenk Jiří Hovorka Michal Šenk, Jiří Hovorka
Aktualizováno 5. 4. 2016 14:06
E-shop s potravinami Kolonial.cz nabídne nové závozové oblasti. Podobně se chce rozšiřovat také Rohlik.cz, nově navíc nabídne personalizované slevy. Zájem o nákup potravin online nutí i tradiční supermarkety přicházet s vlastní nabídkou této služby.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha - Potraviny online nakoupí nově i další lidé z regionů. Dva nejdynamičtěji rostoucí prodejci online potravin totiž už realizovali nebo plánují silnou expanzi.

Kolonial.cz ze skupiny Rockaway Jakuba Havrlanta zamířil do Hradce Králové a Pardubic. Dosud se soustředil hlavně na Prahu, střední Čechy a Plzeňsko. Podle údajů Koloniálu tak jeho rozvozová služba obsáhne už každou čtvrtou domácnost v Česku.

"Oproti zažité představě, že se jedná především o singles z generace X a Y, službu stále více využívají spíše osoby pečující o domácnost," poznamenává šéf Koloniálu Petr Vyhnálek.

Další investice do své sítě oznámil také konkurent Kolonialu, e-shop Rohlik.cz. Ten dosud cílil hlavně na Prahu a Brno. Firma rozšířila vozový park na sto aut a další rozšíření sítě by mělo mířit do Plzně, konkrétně tam Rohlík zahájí doručování v květnu. Později v letošním roce má do nabídky přibýt Hradec Králové a Pardubice.

Slevy na míru

Od úterý nabízí Rohlík nově také personalizované slevy. Zákazníci si v rámci této služby mohou vybrat až pět produktů, které chtějí nakupovat dlouhodobě za akční garantovanou cenu. Takto mohou nakupovat tři měsíce s cenami oproti běžným nižšími až o 35 procent.

"Kamenné supermarkety jsou dlouhodobě uvězněné ve slevové pasti, ze které neznají cestu. S Rohlik.cz neuděláme stejnou chybu. Každý zákazník je jiný, proto chceme do budoucna nabízet jen personalizované slevy. V tom, že je můžeme poskytnout, spočívá ohromná výhoda internetu proti kamenným obchodům, které tuto možnost nemají nebo s ní neumí pracovat," říká zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr.

Řetězce většinou váhají

S online nabídkou a rozvozem potravin přišlo v tuzemsku jako první Tesco, které s vlastním e‑shopem začínalo v Praze. Nyní dokáže online obsloužit přes čtyři miliony obyvatel celkem v sedmi krajích.

Tesco navíc od středy rozšíří možnost nakoupit online a vyzvednout si nákup o brněnský hypermarket v Králově Poli. Jde již o třetí lokalitu, kde po Praze-Letňanech a Mladé Boleslavi řetězec službu Klikni & vyzvedni poskytuje. Zákazník může autem zajet až k výdejnímu místu, kde mu nákup připravený v taškách pracovníci po prokázání totožnosti naloží.

Další velké řetězce stále většinou váhají a řada z nich o plánech na tuto službu zatím jen mluví. Výjimkou je Lidl, který na rok 2017 připravuje spuštění vlastního e-shopu. Zatím ale není jasné, jestli v něm nabídne i čerstvé potraviny. V Německu rozváží jen trvanlivé potraviny a nápoje (třeba těstoviny, marmelády, cukrovinky, oleje, jídlo v konzervách nebo džusy), drogerii, elektroniku nebo oblečení většinou od privátních značek Lidlu.

Proč velké řetězce váhají? "Hlavním problémem bude podle našeho názoru logistika. Doručování potravin je oproti jinému spotřebnímu zboží specifické, navíc specializované e‑shopy nabízejí velmi rychlé dodání," myslí si Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Povědomí o nákupu potravin online v Česku ale stále roste. Podle odhadů má v Praze zkušenost s online nakupováním jídla už každý druhý. Přesto v celkovém koláči útrat za potraviny představuje internet zatím jen zlomek obratu potravinářů blížící se dvěma procentům celku. V některých jiných evropských zemích se přitom tento podíl blíží až deseti procentům.

 

Právě se děje

Další zprávy