E-shopy bojují s obřím počtem vrácené módy. Výběr velikosti zajistí umělá inteligence

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
15. 11. 2019 6:51
Německý e-shop s módou Zalando chystá v rámci svého nákupního portálu virtuální novinku. Zákazníkům chce nabídnout možnost odzkoušet si vybrané oblečení prostřednictvím umělé inteligence - a to přímo na trojrozměrném avatarovi, který odpovídá individuálním proporcím každého zákazníka. Slibuje si od toho nižší počet vráceného zboží i náklady za přepravu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Zalando

V současnosti se internetovému obchodu Zalando vrací 50 procent objednávek, třetina případů se přitom týká právě špatně zvolené velikosti produktu.

"Přestože e-commerce neustále roste, více než 20 procent lidí se stále zdráhá nakupovat módu on-line - daný kousek totiž nemusí vždy sedět, i přes uvedení velikostních tabulek," dodává firma. Cílem Zalanda je vyvarovat se typické situace, kterou řeší řada e-shopů - tedy když si zákazníci nechají poslat několik velikostí jednoho kusu oblečení a ty, které nesedí, následně zase vrací zpět.

V budoucnu by měl mít zákazník možnost zadat do svého osobního profilu přesné míry a na základě těchto informací mu bude přidělen avatar, který zákazníkovi nejvíce odpovídá. Prostřednictvím tepelné mapy poté avatar zobrazí, jak daný kousek na jeho postavě sedí a kde by případně mohl být větší či menší. "Červené barvy upozorní, kde by položka mohla být příliš těsná, zatímco modré zbarvení ukáže, kde by mohla být příliš volná," popisuje plánované fungování umělé inteligence firma.

"Myšlenka mít při nákupu k dispozici 3D avatara, který je schopen vyzkoušet si a předvést vybrané kousky ve 3D, je něco, na čem v tuto chvíli pracujeme. V současné době ale není k dispozici zákazníkům na žádném trhu," doplňuje pro Aktuálně.cz vedoucí marketingu Zalanda pro Česko Dawid Pożoga.

Avatar je pouze částí chystaného projektu Zalanda zaměřeného na takzvaný iSizing, tedy virtuální mapování velikostí oblečení. Systém by v praxi podle firmy fungoval následovně: konkrétní kousky oblečení budou skenovány ve 3D scanneru, který vygeneruje jejich 3D snímek. Grafické repliky nabídnou přesnější představu o střihu a rozložení švů. Stránka tak bude schopna vygenerovat i menší či větší verzi, kterou avatarovi následně oblékne.

"Momentálně provádíme výzkum hned v několika oblastech: zkoumáme například, jak generovat 3D skenování oblečení, jak nejlépe dostat 3D skeny našich zákazníků na naši platformu či do jaké míry jsou zákazníci ochotni si podobné technologie opravdu osvojit," dodává Pożoga.

Algoritmy používá i konkurence

Zalando využívá umělou inteligenci při on-line nákupech už nyní. V Česku u vybraných kousků fungují poznámky doporučující koupit model v menší či větší velikosti, než značka standardně uvádí. Na jiných trzích si mohou zákazníci vyplnit velikostní profil, na jehož základě je jim doporučena správná velikost oděvu, když na vybrané zboží kliknou. "V Česku není momentálně tato služba k dispozici, v patřičném čase ji ale plánujeme uvést na všech trzích," doplňuje Pożoga.

Velikostní profil ovšem nabízí českým zákazníkům třeba konkurent About You. Při zvolení daného kusu oděvu je možné pomocí několika otázek vybrat i vyhovující velikost. Systém se dotazuje nejen na hmotnost a výšku, ale také na křivky těla, věk nebo i na to, zda zákazník upřednostňuje volnější, nebo naopak těsnější styl. Finální doporučení je založeno na velikosti, kterou si koupili ostatní podobní zákazníci, a na tom, zda ji vrátili.

Systém doporučování oblečení testuje také další z trojlístku největších módních e-commerce hráčů na českém trhu, konkurenční e-shop Zoot. "Funguje to jako takový algoritmus, který vyhodnocuje podle vašich nákupů a brouzdání na stránkách, co vám vyhovuje a líbí se. Tedy nejen značky a velikost, ale i například styl a střih," popisuje krizový manažer firmy Zoot Robert Vojáček pilotní systém, který ale zatím funguje jen na slovenském trhu. "Co se týče obecnějšího zobrazení zboží na webu, tak každý kousek má přidělenou 'karmu', podle toho, jak na něj zákazníci klikají," vysvětluje.

I pro Zoot je klíčová personalizace - tedy to, že zákazník uvidí hned při vstupu na stránky z desetitisíce položek právě ty, které odpovídají jeho vkusu a stylu. "Tady již pracujeme na vývoji ideálního řešení. Například chceme výrazně zjednodušit vydání zboží, které by se mělo stát jakýmsi zážitkem. K tomu by měla sloužit například mobilní aplikace," uvádí Vojáček pro Aktuálně.cz s tím, že je i tak stále potřeba si zboží osobně "osahat".

Zoot má, na rozdíl od konkurence, v Česku síť výdejen a v září oznámil, že je plánuje rozšířit do dalších měst s osídlením okolo 20 tisíc obyvatel.

Boj o české zákazníky

Trojice e-commerce hráčů prodávajících v Česku oblečení - Zalando, Zoot a About You - oslovuje podle výzkumu společnosti Acomware s agenturou Ipsos a Vysokou školou ekonomickou přibližně 11 až 15 procent českých zákazníků. Oblečení přitom nakupuje po internetu již 77 procent Čechů.

Zoot loni nezvládl financování, zadlužil se a dostal se do potíží. Má asi tři stovky věřitelů a jeho dluhy dosahují 761 milionů korun. Firma chce k očištění od dluhů využít reorganizaci. Její vedení považuje za zásadní, že se provozní náklady snížily o více než polovinu, otevřela vlastní prodejnu v Praze na Černém Mostě a začala prodávat vlastní značky.

Z průzkumu dále vyplývá, že Češi nakupují módu na internetu nejvíce u společnosti H&M a zadlužený Zoot v trojlístku dohání německý e-shop About You. Ten dosáhl v letech 2018/2019 obratu 461 milionů eur, což odpovídá ročnímu objemu transakcí přes 2,3 miliardy eur (asi 58,7 miliardy korun).

Zisk e-shopu Zalando před úroky a zdaněním v uplynulém čtvrtletí činil 6,3 milionu eur, v přepočtu přes 160 milionů korun, zatímco před rokem firma hospodařila ještě se ztrátou 38,9 milionu eur. Tržby se Zalandu zvýšily přes čtvrtinu na 1,52 miliardy eur (skoro 39 miliard korun). V posledním čtvrtletí ale firma očekává slabší růst tržeb.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Škodě Auto za devět měsíců klesl provozní zisk o 60 procent

Automobilce Škoda Auto za prvních devět měsíců letošního roku klesl provozní zisk o 60 procent na 469 milionů eur (12,9 miliardy Kč). Negativní dopad na hospodaření měl zejména nižší objem prodeje způsobený epidemií nemoci covid-19, vývoj směnných kurzů a také mimořádné výdaje spojené s emisemi. Tyto dopady částečně kompenzovaly nižší fixní náklady a náklady na vývoj a optimalizace nákladů na produkty. Oznámil to dnes mateřský koncern Volkswagen.

Tržby mladoboleslavské automobilce klesly o 25,9 procenta na 12 miliard eur (329 miliard Kč). Odbyt se snížil o 25,9 procenta na 596.000 vozů. Mezi nejoblíbenější modely patřily Scala, Kamiq a Octavia Combi.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

Dva teroristy, kteří spáchali útok v Bamaku, odsoudil malijský soud k trestu smrti

Malijský soud odsoudil dva islamisty k smrti za účast v útocích mířených proti cizincům v metropoli Bamaku v roce 2015, informuje server BBC. Březnový útok na noční klub La Terrasse a listopadové přepadení hotelu Radisson Blu si vyžádaly dohromady nejméně 25 obětí. Jeden z obviněných před soudem řekl, že je na teroristické činy, k nimž se přihlásilo islamistické uskupení Murábitún, hrdý.

V Mali, které čelí od roku 2012 islamistickému povstání, nejsou soudy s džihádisty časté, připomíná BBC. Malijské armádě se i přes podporu od mise OSN a francouzských vojsk nedaří působení islamistů v zemi zastavit.

Jeden z odsouzených, Mauritánec Fawaz Ould Ahmeida, uvedl, že na klub La Terrasse zaútočil, aby se pomstil za komiksy s prorokem Mohamedem, které otiskl francouzský týdeník Charlie Hebdo. Při tomto útoku zemřeli tři Malijci, Belgičan a Francouz. Kvůli účasti v útoku byl odsouzen k smrti také Sadou Chaka, druhý obviněný.

Ahmeidu zároveň soud shledal vinným za organizaci útoku na hotel Radisson Blu. Ozbrojenci drželi devět hodin 170 hotelových hostů a zaměstnanců jako rukojmí a nejméně 20 z nich usmrtili, než kontrolu nad budovou převzaly bezpečnostní síly. Mezi oběťmi bylo nejméně 13 cizinců pěti různých národností.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Mexiku objevili masové hroby s 59 těly, nejspíš oběťmi drogových gangů

V tajných masových hrobech ve státě Guanajuato ve středním Mexiku byly nalezeny pozůstatky těl 59 lidí. Oblastí v posledních letech zmítá násilí drogových gangů, informovala s odvoláním na mexické úřady agentura Reuters.

Většina těl patřila velmi mladým lidem, či dokonce nezletilým, nejméně deset z nich byly ženy, řekla ve středu novinářům předsedkyně národní komise pro pohřešované osoby Karla Quintanaová. Jedná se o dosud největší odhalení tajných masových hrobů v Guanajuatu, dodala s tím, že pátrání iniciovali příbuzní zmizelých.

Pochmurný nález učinily úřady v okresu Salvatierra, kde se v poslední době zvýšil počet vražd v důsledku války znepřátelených drogových kartelů. V celém Guanajuatu s necelými šesti miliony obyvatel bylo mezi letošním lednem a srpnem evidováno 2250 vražd, což představuje nárůst o čtvrtinu v porovnání se stejným obdobím v předchozím roce.

Zdroj: ČTK
Další zprávy