Po zavedení plexiskel na pokladnách se řetězec Kaufland rozhodl natrvalo nasadit otevíratelné plastové kryty v úseku pečiva. "Nově zavedené kryty zvyšují ochranu v našem úseku pečiva. V tuto chvíli jsou nainstalovány již na prvních prodejnách, během následujícího měsíce budou postupně zavedeny na všechny naše prodejny," uvedla pro Aktuálně.cz mluvčí řetězce Renata Maierl s tím, že v zahraničí tento model funguje například v Rakousku nebo Německu.
Zákazníci podle ní mají k zakrytému úseku pečiva větší důvěru, než kdyby bylo v otevřeném prostoru.
Od vyhlášení nouzového stavu většina řetězců shodně zvýšila četnost úklidu a dezinfekce, zákazníkům dala k dispozici jednorázové rukavice či igelitové sáčky, na podlaze vyznačila dvoumetrové rozestupy a zaměstnance vybavila ochrannými pomůckami, jako jsou dezinfekční gely, roušky, rukavice nebo plexištíty.
Obchodníci přitom potvrzují, že významnou bezpečnostní roli během pandemie koronaviru sehrály a stále hrají obaly.
Zatímco ještě před pár měsíci se řetězce předháněly v tom, kdo svlékne z obalu okurky a další zeleninu či ovoce a zbaví se mikrotenových pytlíků, nyní do nich povinně balí rohlíky po pár kusech.
"Obal byl vyvinut, aby chránil potravinu, její kvalitu a její bezpečnost, a tedy zdraví zákazníka," vysvětluje mluvčí prodejen Penny Market Tomáš Kubík. "Udržitelnost je tedy rovnováha mezi svobodou a odpovědností. Jinými slovy, pokud bychom nyní v době karantény nabízeli nebalené potraviny, bude to udržitelné, ale značně nezodpovědné vůči zákazníkovi," dodává.
Z pohledu udržitelnosti tedy již nebude podle Kubíka hlavní snahou výrobců za každou cenu odstraňovat obaly, ale inovovat je z hlediska materiálů či recyklovatelnosti.
Prodejny mění tvář
Některá opatření u mnohých prodejců již brzy vymizí. Prodejny Penny Market například upustí právě od balení některých pekařských výrobků, jako jsou rohlíky, do sáčků.
Upouštění od bezpečnostních opatření ale bude velmi pozvolné a například plexiskel se kromě Kauflandu jen tak nevzdá třeba ani Lidl nebo Billa. Právě v prodejnách Billa zůstanou podle tiskové mluvčí Dany Bratánkové součástí vybavení například plastové stříšky nad stoly s pečivem, které mají chránit před kontaminací kapénkami.
Podoba prodejen, na kterou byli zákazníci před pandemií zvyklí, se tedy kvůli koronaviru jen tak nevrátí.
Do zajištění ochranných pomůcek už přitom obchodníci v Česku investovali nemalé náklady. Například prodejny Albert minulý týden potvrdily, že ochranná opatření je vyšla na 50 milionů korun měsíčně. V případě řetězce Lidl to bylo dosud přes 35 milionů korun. Kaufland své náklady zaokrouhlil na desítky milionů korun.