Nyní se HN podařilo zjistit, že první česká pobočka Primarku bude stát na pražském Václavském náměstí, a to v novém domě, jehož stavba v minulosti budila emoce.
Právě budovaná novostavba v centru Prahy totiž vyvolává léta protichůdné názory. Proti demolici původní budovy byla sepsána petice, několikrát se proti zbourání domu demonstrovalo. Pražští památkáři dali novostavbě v roce 2010 souhlas, který je nutný pro každou stavbu v památkové rezervaci.
O rok později jej v odvolacím řízení potvrdilo i ministerstvo kultury. Stavební úřad v roce 2013 demolici povolil, magistrát ale i toto rozhodnutí zrušil a musela se posuzovat znovu. Nakonec demolice domu na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice začala v dubnu 2017.
Na vstup značky na český trh upozornily v úterý Hospodářské noviny.
První obchod Primarku by měl mít "několik tisíc metrů čtverečních". Největší prodejna řetězce, Primark v Manchesteru, pro porovnání nabízí oblečení ve třech patrech na více než 14 tisících metrech čtverečních. Primark letos otevře obchod také ve slovinské metropoli Lublani a plánuje prodejnu také ve Varšavě.
Řetězec s módou založil v roce 1969 Arthur Ryan. Během divokých 70. let, kdy především v Severním Irsku zuřila válka stoupenců IRA a britských vojáků, expandoval řetězec do Velké Británie a v Derby otevřel obchod.
Česko bude jedenáctou zemí, kde řetězec podniká. Zákazníky chce nalákat na takzvanou rychlou módu - tedy levné oblečení, při jehož výrobě se příliš nehledělo na životní prostředí ani pracovní podmínky zaměstnanců.
Právě levnou módou hodlá konkurovat dalším velkým řetězcům, které v Česku zákazníci znají. Konkrétně švédskému H&M, Zaře ze Španělska nebo britskému Marks & Spencer. Všechny tři zmíněné řetězce mají v Praze své prodejny. O oblíbenosti irské značky mezi Čechy svědčí fakt, že neváhají utratit i několik stokorun za jednodenní zájezd do nejbližšího Primarku v Drážďanech.
O on-line prodeji, který v Česku nabízí například Zalando a About you, firma neuvažuje. Podle HN je důvodem hlavně nákladný systém pro reklamace zboží. Nízké ceny oblečení si může obchod dovolit také díky poměrně nízké marži.
Tržby řetězce v současnosti rychle stoupají. Loni firma utržila přes 222 miliard korun a stala se nejrychleji rostoucím prodejcem ve Spojených státech, kde roste ročně o více než sto procent.