Přinutí vás udělat to, co nechcete. Patnáct triků marketingu

Robert Břešťan, týdeník Ekonom
10. 9. 2014 9:35
Jak lidi nenásilně přimět k tomu, aby udělali to, do čeho se jim nechce? Týdeník Ekonom vybral 15 praktických poznatků ze života.
Foto: Vojtěch Marek

Zná to každý. Bezhotovostní platba kartou nám přijde k peněžence šetrnější než placení v hotovosti. Pokud jsme dovolenou objednali a zaplatili před půlrokem, když na ni odjíždíme, získáváme pocit, že ji teď už máme vlastně zdarma. Lidé milují vše s nápisem zdarma, a tak kombinovaná nabídka dražšího zboží "s dárkem zdarma" má velký marketingový efekt.

I takové zdánlivě banální poznatky ze života patří do oblasti behaviorální ekonomie. Ta se v posledních 10 letech stále častěji začíná uplatňovat i v praktické ekonomice, byznysu a politice.

Kupříkladu britská vláda už před čtyřmi lety zřídila zvláštní The Behavioural Insight tým. Místo toho, aby občany k žádoucímu chování nutily nové a nové zákony, dostal tým zadání vymyslet, jak to udělat i bez bobtnající legislativy. Tak vznikly například SMS upomínky k zaplacení některých daní. Ukázalo se, že i díky vložené informaci, že "většina obyvatel vašeho regionu už daň zaplatila", se úhrada zvýšila o 15 procent.

Týdeník Ekonom vybral 15 praktických poznatků ze života inspirovaných studiemi a experimenty behaviorálních ekonomů.

 

Právě se děje

Další zprávy