Brno – Prodejce slibující, že zboží zakoupené na předváděcí akci pomůže k omládnutí, a tedy k prodloužení zdravého života, lze pokutovat za nekalé obchodní praktiky. Rozhodl o tom Městský soud v Praze, který tak potvrdil sankci od České obchodní inspekce.
Na začátku tříletého sporu stála předváděcí akce pořádaná společností Bismarck Company (ta mezitím skončila v insolvenci). Lákala lidi na údajně výhodný nákup titanového nádobí.
"Nezaručíme vám, že když si zakoupíte toto zboží, budete žít o dvacet let déle, ale určitě o dvacet let omládnete. A i kdyby měly výrobky prodloužit život jen o rok, stálo by to za to. Nikoho nebudu přemlouvat, aby investoval do svého zdraví, je věcí každého, jestli si něco koupí," zopakoval několikrát obchodní zástupce Bismarck Company při akci v brněnském hotelu Slovan.
Pokuta 100 tisíc korun
Česká obchodní inspekce uložila společnosti pokutu ve výši 100 tisíc korun, protože obchodní zástupce firmy podle ní klamal spotřebitele.
Firmě navíc přitížilo i to, že k účasti na akci lákala dárky, které lidé nakonec vůbec nedostali. Na letáku firma slibovala tři velké šišky salámu a krkovici, místo toho pak na místě rozdávala balení lanolinu – tedy vosku z ovčí kůže používaného jako krém.
Společnost Bismarck Company s pokutou nesouhlasila a obrátila se na soud. Podle právníků firmy je tvrzení, že prodejce lhal o zdravotních účincích, pouze subjektivním pocitem inspektorů.
"Nikdo se neptal účastníků akce, zda skutečně věří, že omládnou, a zda je taková informace ovlivnila natolik, že si zboží zakoupili. Závěr, že biologické procesy v těle nelze zpomalit, je všeobecným faktem, který člověk rozpozná již v útlém věku. Nelze přece vyloučit, že užívání prezentovaných výrobků – nádobí umožňujícího kvalitnější zpracování potravin – nemůže jeho uživatelům zlepšit zdraví a prodloužit život," uvedl právní zástupce firmy Tomáš Vyborčík. Zdůraznil, že zástupci firmy na nikoho agresivně netlačili, aby si zboží zakoupil.
Firma nesouhlasila ani s tím, že klamala zákazníky a rozdala jiné dárky, než slibovala. "Nový dárek měl několikanásobně vyšší hodnotu," argumentovala.
Ne každý to správně chápe
Senát Městského soudu v Praze vedený soudkyní Hanou Veberovou ale pokutu potvrdil. Podle soudců jsou sugestivní výroky prodejce o vlivu prodávaného zboží na lidské zdraví nepřípustné. Soudci odmítli argument firmy, že na akci byli jenom svéprávní lidé, kteří byli schopni správně chápat vyjádření prodejce.
"Spotřebitelé na prezentačních akcích jsou schopni v rozporu se zásadami logického uvažování ve velké míře uvěřit i zcela nereálným argumentům prodejců. Takové zdůvodnění ze strany ČOI považuje soud za srozumitelné a zcela dostatečné pro závěr, že se v případě výroků o vlivu propagovaných výrobků na zdraví spotřebitelů jedná o nekalou obchodní praktiku," rozhodl Městský soud v Praze.
Soudci potvrdili, že klamáním lidí je i to, že lidé nakonec dostali jiný dárek než ten, který byl zobrazený na pozvánce. "Poskytnutí jiného než avizovaného dárku je klamavou obchodní praktikou, při níž byl užit nepravdivý údaj," rozhodli.
Lidé, kteří nakupují na předváděcích akcích, totiž ne vždy uvažují logicky a velmi často uvěří i zcela nereálným argumentům prodejců. Ti takových situací zneužívají. Potvrdil to městský soud, který po tříletém sporu rozhodl o pokutě za nepravdivá tvrzení na předváděcí akci.
Sankce zpřísnily
Česká obchodní inspekce loni uskutečnila 365 kontrol předváděcích akcí. Pochybení zjistila v 262 případech - nejčastěji šlo o užití nekalých obchodních praktik včetně agresivních. Firmy podnikající v tomto oboru dostaly v roce 2013 od České obchodní inspekce celkem 172 pravomocných pokut v celkové výši přesahující 21 milionů korun. Celkem 49 pokut dosahovalo alespoň 100 tisíc korun.
Od letošního roku mají inspektoři díky novele zákona o ochraně spotřebitele širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Za porušení zákona nyní prodávajícímu hrozí až pětimilionová pokuta.