Praha - Internetové obchody se v předvánoční nákupní sezoně potýkaly se zpožděním doručení zboží i o 14 dní. Musely proto čelit více stížnostem zákazníků.
Část e-shopů chce po těchto zkušenostech změnit přepravní službu, kterou využívají. Dopravci nestíhají pokrývat rychlý růst on-line trhu, schází jim řidiči. Během nejsilnějších dvou dnů letošní vánoční sezony, 12. a 13. prosince, zákazníci e-shopů provedli celkem více než milion objednávek.
Cenový srovnávač Heureka.cz o těchto svátcích eviduje víc stížností na dopravce od zákazníků i samotných e-shopů než před rokem. "Nejčastěji jsme zaznamenali stížnosti na dobu dodání - velmi často docházelo ke zpoždění dodání zásilky i více než o 14 dní. Některá depa dopravců dokonce musela být kvůli přehlcení uzavřena," uvedl šéf zákaznického centra Heureky Jan Kriegel.
Zákazníci e-shopů mají, pokud pozdě doručené zboží už nechtějí, ze zákona možnost zboží do 14 dnů vrátit. Obchodník jim přitom musí vrátit i peníze za poštovné.
Stížnosti se podle Kriegela nemnožily jen na jednoho či dva dopravce, ale týkaly se všech hráčů napříč celým trhem. Například e-shop Zoot.cz ale zaznamenal největší problémy u zásilek distribuovaných Českou poštou, kde evidoval i nejvyšší počet stížností. "Ostatní balíkoví přepravci, které využíváme v ČR a na Slovensku, zvládli sezonu dobře," uvedla mluvčí Andrea Burgerová.
Datart registroval stížnosti jak na Českou poštu, tak DPD, šlo však vždy jen o regionální problémy. "Vždy záleželo na konkrétních depech, například DPD kolabovalo již tradičně depo Velké Přílepy," uvedla Iva Pavlousková z Datartu. Letos chce společnost nabídku dopravců jednak rozšiřovat, jednak chce také pokračovat ve zlepšování služeb, jako je například sobotní doručování.
"Někdy docházelo k tomu, že depa některých přepravců byla přetížená. Dopad na zákazníky jsme eliminovali tím, že jsme vybírali jiné přepravce," uvedl ředitel logistiky Alza.cz Rudolf Žůrek. Alza každý rok uskutečňuje tendr na dopravce. Podle Žůrka je možné, že na základě tendru pro letošní rok některé změny v přepravních společnostech uskuteční.
Firmy doručující balíky narazily během vánoční špičky na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží.
Češi loni utratili v českých internetových obchodech 98 miliard korun, meziročně o 21 procent více. Obrat trhu vzrostl i díky úspěšnému předvánočnímu období.