Pivaři se připravují na Vánoce. Nakupují litrové plechovky, kalendáře a speciální edice

Iva Špačková Iva Špačková
20. 12. 2017 6:19
Na pultech obchodů se objevují litrové plechovky piva. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven to není trend, ale snaha zaujmout v předvánočním období něčím extra.
Vlevo je litrová plechovka Keltské dědictví, vpravo půllitrová Holba.
Vlevo je litrová plechovka Keltské dědictví, vpravo půllitrová Holba. | Foto: Iva Špačková

Praha - Pivovary vycházejí vstříc zvýšené poptávce před Vánoci a umisťují do regálů speciální edice, které rychle mizí z pultů.

"Pivo je klasický tahák celý rok, ale o svátcích si lidé chtějí dopřát lepší kvalitu. V akcích se tak objevují speciální balení, ale i dražší druhy piva jako litrový Pilsner Urquell prodávaný bez slevy za zhruba 190 korun či dvoulitrový džbánek Bernard za skoro 500 korun. Hodně jsou také v akci různé multipacky, které mívají jako dárek sklenici," říká Zuzana Štěpánková, produktová manažerka portálu AkcniCeny.cz, který sleduje letáky desítek obchodních řetězců.

Foto: Aktuálně.cz

Velký zájem o speciály potvrzuje i mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková. "Vánoce jsou pro nás jedním z vrcholů roku. Nabízíme proto už tradičně několik let vždy adventní kalendář, litrovou lahev unikátního designu a multipack s krýglem," uvádí.

O všechna tato balení je podle ní každoročně velký zájem nejenom proto, že se stávají součástí svátečního hodování, ale slouží i jako vánoční dárek. 

Do výroby netradičních balení se pouštějí i e-shopy. Například Pivotéka.cz uložila do krabice dvacet různých piv, přidala k nim čísla a přiložila vlastnoručně vyrobený perníček. "Adventní kalendář jsme poprvé prodávali loňský rok. Byl o něj velký zájem, tak jsme ho letos ještě vylepšili," říká jednatel internetového obchodu Jiří Štrajt. 

Video: Jak se vyrábí adventní kalendář pro dospělé, kde je místo čokoládek pivo

Adventní kalendář pro dospělé. Místo čokolády si každý den dáte jiné pivo | Video: Pivoteka.cz

Vedle pivního kalendáře mají letos Češi zájem o příslušenství pro domácí vaření piva, dodává Štrajt. 

V regálech obchodů se objevují i zvětšeniny klasických půllitrových plechovek. Jednu značku, Keltské dědictví, uvedl na trh pivovar United Breweries, druhou značku - Horal - prodává společnost Albion Plus. Ani jedna se na dotaz Aktuálně.cz nevyjádřila k tomu, jak velký úspěch tento produkt má a zda ho na trh uvedla na základě výzkumu preferencí tuzemských pivařů.

Reagovala jen společnost Sladovna, která pod značkou Horal vyrábí soupravy na výrobu domácího piva. "Výrobek neznáme, nemá s námi nic společného. Nepodařilo se nám ani na internetu zjistit, kdo pivo vyrábí," odpověděla vedoucí logistiky Michaela Pösslová.

Foto: Iva Špačková

Podle Martiny Ferencové z Českého svazu pivovarů a sladoven však nejde o žádnou změnu v konzumaci tohoto nápoje. "Pivovary se zvláště v předvánočním období snaží zaujmout něčím netradičním, a proto se zaměřují na speciální nabídky. Jednou z nich může být i litrové balení plechovkového piva, ale z našeho pohledu se nejedná o trendovou záležitost, protože na trhu stále dominuje půllitrové balení," říká.

Právě plechovky mohou podle ní za to, že se z národa s tradiční hospodskou pivní kulturou stává spíše země plechovkového piva - jeho prodeje meziročně vzrostly o téměř 46 procent.

Ke změně dochází podle svazu kvůli množství regulací, které omezují hospodský byznys. "Vedle takzvaného kontrolního hlášení a elektronické evidence tržeb jsou to i regulace hazardu, protikuřácký zákon, změny pravidel pro provozování restauračních zahrádek či snižování limitů pro uplatnění paušálů pro živnostníky," uvádí Ferencová.

Vedle byrokratických přítěží však růstu obliby plechovkového piva pomáhá i fakt, že plech je proti lahvi lehčí, nerozbije se a rychleji se ochladí na správnou teplotu.

 

Právě se děje

Další zprávy