reklama
 
 

Tisíce tun zeleniny už nekončí na smetišti. Prodej "ošklivek" funguje, přibudou švestky či hrušky

18. 8. 2017
Ošklivá zelenina, která nesplňuje přísná kritéria na dokonalý vzhled, se na pultech řetězců objevuje už rok. Zákazníci si ji oblíbili a řetězce, které ji prodávají, také. Další obchody však o jejím zařazení do nabídky zatím neuvažují.

Praha - Před rokem začal Penny Market nabízet lidem šerednou zeleninu, tedy takovou, co je buď moc velká, malá, pokroucená či jinak prapodivně rostlá a kvůli tomu dříve končila na smetišti. Do prodeje nestandardních kousků se zapojil i Rohlík.cz a Tesco. Všichni si zájem zákazníků pochvalují a přidávají nové kousky, avšak nové obchodní sítě se do jejich prodeje nehrnou.

Penny Market vystavil tvarově vychýlenou zeleninu na pulty svých prodejen po celém Česku v polovině loňského srpna. Nestandardní cibule, mrkve, hrušky, česnek, papriku, okurky a brambory začal nabízet s minimálně desetiprocentní slevou pod názvem neobyčejné kousky a čekal, jak se ujmou. Zájem byl veliký, a tak k nim o dva měsíce přidal i brambory.  

Projekt, který se snaží omezit plýtvání s potravinami, se mu vyplatil. Většina kupujících sice dává přednost klasickým "estetickým" kouskům, ale ošklivá zelenina přesto tvoří zhruba desetinu tržeb firmy. Řetězec ji tak nabízel po celý rok a po dvouměsíční přestávce, kdy ošklivé kousky z pole došly, ji v polovině července začal nabízet znovu.

"S prodejem jsme velmi spokojeni. Za celou dobu jsme prodali 2480 tun neobyčejných kousků. A od 10. července letošního roku, kdy jsme je nově označili jasnou etiketou a zařadili v prodejně do speciální sekce, jsme již prodali přes 400 000 kilogramů nové produkce," říká mluvčí Penny Marketu Monika Lebedová s tím, že zákazníci kupují nejčastěji brambory, mrkev a cibuli.

S nabídkou je spokojen i potravinový e-shop Rohlík.cz, který šest druhů zeleniny pod názvem ošklivky začal nabízet se slevou deset až padesát procent loni krátce po Penny a tento týden k nim nově přidal další čtyři, mimo jiné i "kusovky" kedlubny či cukety.

"Minulý rok se po ošklivé zelenině jenom zaprášilo. První den se prodala během několika hodin a například ošklivých paprik se prodalo více než těch klasických," říká mluvčí e-shopu Michala Gregorová.

Celkově už Rohlík.cz prodal stovky tun ošklivek, nejvíce okurek. Nicméně atraktivita atypických kousků se u zákazníků mění. Zatímco například při loňské srpnové akci byla "ošklivá" každá pátá okurka, u paprik to byla dokonce každá druhá. V tržbách se nejlépe osvědčila mrkev.

E-shop už nyní počítá s tím, že sortiment na podzim dále rozšíří a bude tak nabízet až 17 rozdílných druhů zeleniny, ale i ovoce. "Plánujeme přidat jablka, hrušky, švestky, ale zákazníci si říkají také o dýně, celer a petržel. Později bychom chtěli přidat i cherry rajčátka, ale to závisí na zimní produkci ze skleníků, kterou zatím nedokážeme předvídat," dodala Gregorová.

Se spuštěním prodeje šeredné zeleniny je spokojené i Tesco, které se do něj se slevou 20 procent a pod názvem perfectly imperfect, tedy "dokonale nedokonalé" zapojilo zatím jako poslední z velkých obchodních sítí letos v lednu. Ke čtyřem druhům položek, z nichž nejoblíbenější je mrkev, přidalo nově papriky a okurky.

Ošklivé kousky se objevují i v nabídce Globusu. Nemají však speciální název, vyhraněný kout ani sníženou cenu. Německá rodinná firma začala netradiční zeleninu nabízet ještě před Penny Marketem jako první velký obchod v Česku, ale tehdy se u zákazníků neujala. V rámci spolupráce s českými farmáři však Globus odebírá nyní veškerou jejich produkci, tedy i výpěstky, které nevypadají dokonale a neodpovídají standardním kritériím. 

Další řetězce však zatím prodej nehezkých kousků neplánují. "Nabídku přizpůsobujeme nákupním zvyklostem a preferencím zákazníků. V nejbližší době proto zahrnutí nestandardních výpěstků do naší nabídky neplánujeme," uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Podobně odpověděla i Billa a Makro. "Sedmdesát procent našeho obratu tvoří profesionální gastronomie a nezávislý maloobchod. Zákazníci v režimu B2B o tento druh produktu nemají zájem," říká Romana Nýdrle, mluvčí prodejen Makro. Albert a Kaufland se k otázce zavedení prodeje nevyjádřily.

Aktivistka: Řetězce by se měly zlepšit

S prodejem nestandardních kousků v řetězcích je spokojena i Anna Strejcová z iniciativy Zachraň jídlo, která se snaží prodejce i zákazníky přesvědčit o tom, že je zbytečné vyhazovat dobré potraviny jen kvůli jejich zvláštnímu vzhledu. Spokojena je však jen částečně.

"Jako problém shledáváme to, že se zákazníkům v supermarketech nepřidávají informace o smyslu nákupu takového zboží. Berou ho jen jako další zboží v akci. Uvítali bychom proto více doplňujících informací přímo na prodejnách," uvedla aktivistka.

Zemědělcům se podle ní navíc poměrně často stává, že supermarket, jenž prodává "křivou" zeleninu, zároveň odmítne dodávku zboží v první jakosti, která přesně neodpovídá jeho představám o dokonalosti.

"Myslíme si, že to svědčí o netransparentnosti a neustálém prosazování nesmyslných kritérií, přestože se řetězec navenek prohlašuje za společensky odpovědný," dodala Strejcová. 

Tyhle ošklivé kousky neprojdou. Kampaň na záchranu „křivé“ zeleniny | Video: iniciativa Zachraň jídlo, jsempripraven.cz |  00:35

autor: Iva Špačková | 18. 8. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama