Praha - Marie Kopáčová se těšila, jak si nakoupí do zásoby zlevněné máslo. Protože má nízký důchod, snaží se ušetřit, kde to jde. Pravidelně sleduje letákové akce všech hlavních řetězců v Česku, a když objeví výhodnou nabídku, vyrazí za ní i s batohem.
Ve středu nabízel máslo za 39,90 koruny Penny Market. Paní Kopáčová si chtěla být jistá, že na ni zbude, a tak do obchodu v pražských Vršovicích dorazila už půl hodiny po jejím otevření, tedy v 7:30. "V regálech ale už nic nebylo. Lidé nadávali. Jedna paní litovala, že si nevystála frontu, která se vytvořila už před otevřením obchodu, a že si ještě na chvíli odskočila," popisuje atmosféru v prodejně devětašedesátiletá důchodkyně.
První zklamání však paní Kopáčovou neodradilo a vydala se do další prodejny v centru metropole, o níž se domnívala, že v ní lidé vykupovat máslo tolik nebudou. I tam však viděla jen prázdný regál.
"Máslo už bohužel nemáme. Je mi líto. Dostali jsem jen 15 kartonů, a protože zboží chodí v noci, dnes už patrně další nedostaneme," řekla prodavačka redaktorce Aktuálně.cz, která se coby zákaznice ptala, zda dnes máslo v akci ještě bude.
Prodavačka se pak snažila volat do pěti dalších obchodů, zda ještě máslo mají. V jednom z nich sice pár kostek bylo, ale už nemělo cenu se do něj vydávat, protože každý kupující si mohl odnést až deset výrobků. "Někteří lidé se snažili koupit i dvacet másel najednou, takže jsme jim deset vzali, aby zbylo na ostatní - ale i tak už v půl deváté bylo pryč," dodala.
Paní Kopáčová, která si přivydělává uklízením domů, aby se uživila, brala nezdařené běhání za máslem sportovně. "Co se dá dělat, koupila jsem si alespoň mléko v akci a tři Zlaté Hané, které zde měli za 16 korun, kdežto jinde jsou za 22 korun. Jsou dobré, mastím si jimi brambory a mažu si je na chleba," říká důchodkyně z Radotína. O víkendu vyrazí do obchodů znovu, protože slyšela, že máslo bude za stejně výhodnou cenu také v Albertu.
Máslo mizí nejen z kamenných obchodů. Mnohem rychleji než jiné zboží se vyprazdňuje i ze skladů e-shopů. Z internetového obchodu Košík.cz zmizely kostky prodávané za 45 korun za dva dny, přestože jich prodejce objednal velké množství.
"Za normálních okolností by taková zásoba vydržela dvakrát až třikrát déle. Přestože máme denně v akci kolem 2500 potravin a produktů, máslo je momentálně největší tahoun. Jen pro srovnání - dokáže překonat i akční nabídku na pivo," říká Jakub Šulta, provozní šéf Košíku.