Vyplývá to z průzkumu obchodního řetězce Tesco. Ten se v on-line průzkumu dotazoval více než tisícovky respondentů ve věku od 35 let.
Výsledky ukázaly, že nyní si 87,2 procenta dotázaných neumí štědrovečerní večeři bez bramborového salátu představit, zatímco před rokem 1989 to bylo 86,5 procenta. "Bramborový salát je stále téměř neohrožený i přesto, že v poslední době vzrůstá obliba batátů, sladkých brambor," říká k průzkumu výkonný ředitel Tesco ČR Patrik Dojčinovič.
Podle prodejců roste také poptávka po veganských verzích salátů, které neobsahují vejce ani laktózu.
Tradičního kapra si nyní dopřeje 73,1 procenta Čechů, před 30 lety to přitom bylo jen 58 procent.
Na rozdíl od bramborového salátu bojuje kapr o přízeň Čechů s čím dál tím větší sladkovodní konkurencí, kdy lidé zvažují i okouna, candáta, štiku nebo pstruha. "Pozadu nejsou ani mořské ryby a plody, protože pražma, tuňák, chobotnice, losos nebo krevety zdobí stále více tuzemských štědrovečerních tabulí," uvádí Tesco.
Nabídku zaměřenou na nejprodávanější české ryby se rozhodl kvůli poptávce po exotice rozšířit třeba i on-line prodejce Rohlik.cz. "Právě poptávka po exotičtějších rybách roste nejvíce o Vánocích, například kusy ze žraloků nebo z mořského ďasa prodáváme dvakrát více než v běžných dnech," popisuje komerční ředitel Olin Novák.
Ve srovnání s dobou před sametovou revolucí se na štědrovečerní tabuli stále častěji objevují sváteční jídla i z drůbežího a hovězího masa. Řetězec Globus předpokládá tradičně vysoký zájem rovněž o vepřové, ale i o telecí řízky - tedy maso odpovídající původní vídeňské receptuře.
Poptávka je i po vinné klobáse z jemné směsi vepřového masa a hovězím mase s vínem, bílým pepřem, muškátovým oříškem a citronem. Češi mají podle prodejce rádi i pochoutky takzvaně "na sváteční talíř", tedy šunky vysoké jakosti či kořeněné klobásky.
Zvláštní postavení má prvorepubliková tradice vánočních šneků, kterou nyní objevuje spíše mladší generace. U té je rovněž poptávka i po rostlinných alternativách masa.
"Přestože jsou Vánoce hodně o tradicích, díky daleko většímu výběru se lidé nebojí experimentovat, což můžeme pozorovat především u nákupu zahraničních produktů a produktů ze specializovaných a dražších obchodů. Oblíbené jsou například sušené šunky, exotické ovoce, kvalitní sýry a alkohol, kdy se lidé nebojí na štědrovečerní stůl koupit dražší víno," dodává ředitelka klientských služeb společnosti NMS Market Research Kateřina Michlová.
Mandarinky, banány, pomeranče
Nejpopulárnějším vánočním symbolem před revolucí ovšem byly podle průzkumu mandarinky. Ty i dnes považuje devět z deseti Čechů za neodmyslitelnou součást sváteční atmosféry.
"Kdysi podpultové banány bodují na druhém místě pomyslného žebříčku a bronz patří pomerančům, které vytlačily z top 3 česká jablka. Ta zaujala čtvrtou příčku," uvádí výsledky výzkumu.
"Největší nárůst popularity za uplynulých 30 let sklízí exotické pomelo, které na svůj stůl kupuje téměř polovina Čechů, anebo ananas, který si během svátků dopřávají dvě třetiny nakupujících," dodává Dojčinovič.
Ve srovnání s rokem 1989 Češi více kupují také sušené ovoce a ořechy, ale i další druhy exotického ovoce, jako jsou kaki, mango, maracuja, liči nebo mochyně.
Z průzkumu dále vyplývá, že zatímco v současnosti se klade velký důraz na domácí cukroví a pomazánky k drobnému pohoštění, před revolucí bylo cukroví až na pátém místě. "Přední příčka patřila také sladkému, ale v podobě nejrůznějších dortů a zákusků," doplňuje zpráva.