Vegetariánská ofenziva. Prodej náhražek roste, stojí přitom i víc než prémiové hovězí

Pavla Adamcová ČTK Pavla Adamcová, ČTK
14. 8. 2019 6:13
Kilo bio párků za 350 korun, nebo raději rostlinnou alternativu za sedm set? Zdravější a ekologičtější trendy v nakupování se oproti "klasice" stále prodraží. Čeští zákazníci jim ale postupně přicházejí na chuť a podle prodejců budou environmentálně šetrnější životní styl brzy považovat za standard - podobně jako třeba Němci. Z průzkumu Aktuálně.cz mezi obchodníky vyplývá, že Češi řeší nejvíce kvalitu ovoce a zeleniny, mléčných výrobků a masa. Zdaleka největším lákadlem poslední doby jsou však právě náhražky.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Žena.cz

Jeden z nejdiskutovanějších typů potravin zdravého životního stylu - tedy bio - si Češi obvykle nevozí z farem, ale nakupují je klasicky v maloobchodních řetězcích. Ty podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy zaznamenaly za poslední tři roky desetinásobný nárůst obratu v prodeji tohoto typu zboží.

"Nejsilněji roste zájem o biopotraviny v sortimentu ovoce a zeleniny, a to o stovky procent. Velmi oblíbené jsou například bio banány. Pozorujeme také rostoucí zájem o máslo a mléčné produkty v bio kvalitě," uvádí pro Aktuálně.cz za prodejny Albert ředitel komunikace Jiří Mareček. To potvrzuje také většina konkurence - mezi nimi třeba Penny Market, Kaufland, ale také e-shopy Košík.cz a Rohlík.cz.

Podle tiskové mluvčí řetězce Globus Rity Gabrielové se zákazníci hodně orientují na nákup surovin pro přípravu vlastních jídel. "Jde o výrobky jako passata, kokosový olej v bio standardu nebo některé alternativní mléčné výrobky. Postupně objevují také různé snacky, jako jsou například slané tyčinky," doplňuje mluvčí. Podle řetězce Lidl Češi v biokvalitě rádi nakupují také dětské výživy.

Ceny drží na uzdě zájem lidí

Od roku 2017 přibylo ekologicky hospodařících zemědělců v Česku o 13,5 procenta na 4725, přispěla k tomu právě zvýšená poptávka domácností po bio potravinách. Díky tomu jsou podle Svazu ekologických zemědělců (PRO-BIO) ceny těchto výrobků schopny konkurovat běžnému zboží.

"V případě biopotravin je pochopitelně rozdíl stále vysoký, a to především kvůli nárokům kladeným na pěstitele a výrobce. Na druhou stranu třeba u integrované produkce (cílem integrované produkce jsou postupy, které tolik nezatěžují životní prostředí, - pozn. red.) se ceny blíží konvenční zelenině," potvrzuje ředitel marketingu Košík.cz Jan Škrabánek.

Podle manažerky svazu Kateřiny Urbánkové jsou zejména ceny mléka, mléčných výrobků a hovězího masa už srovnatelné s běžnými potravinami. "Musíme ale ještě hodně vysvětlovat. Aby bio produkty, když budou cenově srovnatelné s konvencí, byly automatickou volbou spotřebitele. Tím totiž nedělá něco jen pro sebe, ale i pro naši přírodu. Celkově se dostupnost a rozmanitost nabídky bio potravin velice zlepšila," doplnila Urbánková.

On-line supermarket Rohlík.cz očekává, že Češi budou brát v blízké budoucnosti bio za standard, podobně jako zákazníci v Německu. "Také v dalších zemích západní Evropy kupuje bio produkty a kvalitní maso široká veřejnost. Trend se projeví i na cenách. Předpokládáme, že cenové rozdíly mezi bio sortimentem a klasickým se budou postupně zmenšovat s rostoucí nabídkou bio produktů od dalších konkurentů," doplňuje komerční ředitel e-shopu Olin Novák.

Náhražky lámou rekordy

Zejména kvalitu masa sledují nakupující po nedávných kauzách s problematickým polským dovozem obzvlášť pečlivě. Více než na bio přitom slyší na český původ. Například podle výzkumu agentury Response Now pro Rohlík.cz kontroluje zemi původu masa 79 procent zákazníků e-shopu.

Nicméně v poslední době se Češi nechávají strhnout docela jiným trendem - a to rostlinnými náhražkami masa.

Například vegetariánská sekce on-line obchodu Košík.cz se stala hned po svém otevření nejrychleji rostoucí kategorií e-shopu. "Alespoň jedna z nabízených položek se objevila v každém třetím nákupu, nejméně za pětistovku na ní nakoupily produkty už tisíce zákazníků," vypočítává Škrabánek.

Podle Škrabánka vegetariánské náhražky včetně masových alternativ nenakupují jen vegetariáni. "Ostatně ve světě je flexatariánství - tedy dobrovolné výrazné snižování konzumace masa bez jeho úplného vypuštění - dlouhodobým trendem, třeba v Německu," dodává.

Cena nejnovějších typů náhražek, které se chuti masa nejvíce přibližují, ale zatím zůstává nezanedbatelná. Například kilo bio hovězích párků od českého farmáře lze koupit za přibližně 350 korun a u mražené rostlinné náhražky kalifornské značky Beyond Meat cena za stejné množství přesahuje 700 korun za kilo, u burgerů pak dokonce i 800 korun. Přitom cena prémiového vyzrálého hovězího masa od českého farmáře se prodává od zhruba 500 korun za kilo.

Styl městské střední třídy

Důraz na zdravý a ekologický životní styl nicméně nadále zůstává doménou zejména "městské střední třídy".

Podle tiskového mluvčí Teska Václava Koukolíčka jsou typickým zákazníkem mladé rodiny s dětmi, ale také lidé se zdravotními problémy, například po chemoterapii. "Vzhledem k tomu, že široká řada produktů bio nese také označení vegan, bez lepku, bez laktózy, tak jsou to zcela také zákazníci s různými intolerancemi na lepek, mléko apod. Jde ale určitě o individuální přístup k těmto potravinám," dodává.

V sekci drogerie pak supermarkety potvrzují jednoznačný zájem především o ekologické čisticí prostředky. "Prodej domácí ekodrogerie meziročně vzrostl zhruba o 15 procent. Největší nárůst zaznamenaly prostředky na ruční mytí nádobí a dále prací prostředky, především prací gely," doplňuje za Globus Gabrielová. Obchodníci registrují nárůst prodejů také u ekologických prostředků na mytí podlah a povrchů a ekotablet do myčky.

 

Právě se děje

před 24 minutami

Suverénní Klaebo vyhrál už třináctý sprint v řadě

Již třináct sprintů neprohrál hvězdný norský běžec Johannes Hösflot Klaebo ve Světovém poháru. Další triumf si připsal v Oberstdorfu, mezi ženami zvítězila Natalija Něprjajevová z Ruska. Vůbec první body ve sprinterských bojích si dnes připsala specialistka na distanční závody Kateřina Razýmová díky 25. místu. Další Češi se do elitní třicítky nevešli.

Klaebo neprohrál ani jediný sprint, do kterého nastoupil, od listopadu 2018 v Lillehammeru. V dnešním finále klasickou technikou byl o dvě sekundy rychlejší než Paal Golberg a úspěch Norů završil třetím místem Erik Valnes.

Něprjajevová o 26 setin zdolala vítězku dvou sprintů této sezony Anamariji Lampičovou ze Slovinska a slavila první triumf ve Světovém poháru. V jeho pořadí si polepšila na druhou příčku za Norku Therese Johaugovou, která dnes vypadla ve čtvrtfinále stejně jako Razýmová. Pro ni je dnešní postup z kvalifikace dalším úspěchem v životní sezoně.

Závody SP v běhu na lyžích v Oberstdorfu (Německo) - sprint klasicky:

Muži:

1. Klaebo 3:29,46, 2. Golberg -1,99, 3. Valnes (všichni Nor.) -2,37, 4. Pellegrino (It.) -3,06, 5. Svensson (Švéd.) -8,89, 6. Retivych (Rus.) -9,66, …v kvalifikaci 48. Novák, 49. Šeller, 65. Černý (všichni ČR).

Průběžné pořadí SP (po 21 z 38 závodů): 1. Bolšunov (Rus.) 1457 b., 2. Klaebo 1222, 3. Usťugov (Rus.) 851, 4. Niskanen (Fin.) 811, 5. Röthe 784, 6. Krüger (oba Nor.) 635, …71. Novák 34, 90. Pechoušek (ČR) 21, 117. Černý 5, 119. Knop 5, 121. Fellner (oba ČR) 5.

Ženy:

1. Něprjajevová (Rus.) 3:27,08, 2. Lampičová (Slovin.) -0,26, 3. Digginsová -2,44, 4. Caldwellová (USA) -3,62, 5. Svahnová (Švéd.) -5,16, 6. Stensethová (Nor.) -30,20, …25. Razýmová, v kvalifikaci 34. Hynčicová, 56. Nováková, 60. Beranová (všechny ČR)

Průběžné pořadí SP (po 21 z 38 závodů): 1. Johaugová (Nor.) 1553, 2. Něprjajevová 1087, 3. H. Wengová (Nor.) 1020, 4. Digginsová 789, 5. Jacobsenová 749, 6. Östbergová (obě Nor.) 680, …25. Razýmová 234, 38. Janatová (ČR) 109, 46. Nováková 67, 76. Beranová 15.

před 36 minutami

Digitální daň by mohla začít platit ještě letos, říká Faltýnek

Digitální daň pro internetové firmy v Česku by mohla začít platit ještě letos. V pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi to dnes řekl předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek. Nevyloučil, že by se její navrhovaná sedmiprocentní výše mohla snížit. Podle předsedy Pirátů Ivan Bartoše by měla činit zhruba tři až pět procent.

Vládní návrh na zavedení digitální daně tento týden v úvodním kole podpořila Sněmovna. Nyní ho posoudí rozpočtový výbor. Ročně by daň mohla státnímu rozpočtu přinést asi pět miliard korun. Dani by měly podléhat internetové firmy s globálním obratem nad 750 milionů eur (asi 19 miliard korun), které budou mít na území Česka roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby minimálně 100 milionů korun. Daň se tak dotkne hlavních globálních hráčů, jako jsou Google, Facebook, Amazon či Apple.

"Budeme se snažit protáhnout zákon Sněmovnou tak, aby začal platit ještě v letošním roce," řekl Faltýnek. Rozpočet podle něj letos počítá s příjmem z digitální daně ve výši 2,1 miliardy korun. "My to bereme jako další příspěvek do rozpočtu, aby bylo na plánované výdaje, které jsou schváleny v rozpočtu letošního roku," dodal.

Další zprávy