Praha - Evropu o Vánocích zaplaví dárkové poukazy, Češi zatím zůstanou u tradičních dárků. Vyplývá to z celoevropského průzkumu renomované poradenské společnosti Deloitte.
"Stejně jako vloni se Češi budou orientovat hlavně na levnější a praktické dárky," říká Bronislav Pánek z Deloitte. Za dárky lidé utratí zhruba stejně jako vloni - v průměru 325 eur, tedy kolem osmi tisíc korun.
Celkový rozpočet na svátky - včetně občerstvení, výzdoby a podobně - dosáhne 495 eur, tedy přes 12 tisíc korun. Oproti loňsku je to sice o 2,5 procenta méně, přesné porovnání ale zkresluje přepočet měn - letos je koruna k euru silnější.
Nejvíce si utáhnou opasky lidé v Řecku, kde za dárky utratí o téměř čtvrtinu méně než vloni. V Irsku klesnou výdaje o 11,2 procenta, v celé Evropě v průměru o 2,5 procenta. Více než vloni se naopak chystají utrácet lidé na Ukrajině (o téměř 16 %), v Rusku (o 7,5 %) a Lucembursku (o 4,1 %).
Nejčastěji chceme oblečení a obuv
Češi si letos pod stromeček nejčastěji přejí oblečení či obuv, které mezi prioritami zmínilo 43 procent dotázaných. Dalším častým přáním jsou knihy (41 %), peníze (také 41 %), kosmetika či parfémy (37 %), počítače, tiskárny nebo externí harddisk (37 %) a dárky spojené s cestováním (33 procent).
Více než pětina lidé zmínila také sportovní vybavení včetně oblečení (27 %), potraviny a nápoje (25 %), vstupenky na kulturní nebo sportovní akce (23 %) a mobilní telefony (23 %).
Připravte se na kosmetiku
A jaké dárky Češi skutečně dostanou? Lidé se nejčastěji chystají věnovat kosmetiku a parfémy - jako dárek pro své blízké je zmínilo 59 procent účastníků průzkumu.
Další místa mezi plánovanými dary patří oblečení a obuvi (45 %), knihám (45 %), sportovnímu vybavení (25 %), potravinám či nápojům (23 %) a šperkům či hodinkám (19 %). Teprve pak následují dárkové poukazy (18 %), peníze (16 %), čokoláda (15 %) a hudba (15 %).
Děti do 12 let nejčastěji dostanou oblečení či obuv (tento dárek chystá 33 % lidí) a kreativní hračky či stavebnice (33 %). Následují knihy (32 %), vzdělávací hry (32 %), deskové hry (20 %), puzzle (19 %), plyšová zvířátka (19 %), auta na ovládání (19 %), sportovní vybavení včetně oblečení (18 %) a kolo, koloběžka či kolečkové brusle (15 %).
Také teenageři mezi 12 a 18 lety dostanou nejčastěji oblečení či obuv (24 %), druhá příčka ale patří kosmetice a parfémům (21 %). Následují sportovní vybavení (18 %), knihy (16 %), hudební nosiče (13 %), peníze (12 %), MP3 přehrávač nebo iPod (12 %), vzdělávací hry (12 %), videohry (11 %) a filmy (10 %).
V Evropě vedou poukázky
V řadě zemí Evropy si přitom lidé nejčastěji přejí dárkové poukazy. Na prvním místě je průzkum zaznamenal ve Velké Británii, Francii, Nizozemsku, Belgii a Irsku.
Na Slovensku, v Německu, Švýcarsku a Lucembursku si lidé nejčastěji přejí knihy. Oblečení a obuv preferují vedle Česka také Španělé. V Polsku vede kosmetika (parfémy), v Itálii a na Ukrajině cestování, ve Finsku, Rusku a Portugalsku peníze.
Svým blízkým dají Evropané nejčastěji kosmetiku a parfémy, tedy stejně jako v Česku. Na prvním místě chystaných nákupů pod stromeček je uvádějí nejen na Slovensku či v Polsku, ale také ve Velké Británii, Francii, Irsku, Řecku, Ukrajině a Rusku.
Dárkové poukazy budou nejčastějším dárkem v Německu, Nizozemsku, Belgii a Švýcarsku. V Itálii, Finsku, Portugalsku a Lucembursku vedou knihy, ve Španělsku oblečení a obuv.
Průzkum ukázal, že alespoň jeden dárkový poukaz dostalo v posledních dvanácti měsících (tedy nejen k Vánocům) necelých 40 procent Čechů. Jen 22 procent tyto poukazy beze zbytku využilo - dalších 10 procent tak učinilo jen částečně a sedm procent vůbec.