Místo regálů s oblečením a botami prodejna zákazníkům nabízí velkoformátové displeje s aktuální nabídkou a tablety, na kterých si mohou vyhledat a objednat zboží podle požadovaných parametrů - podobně jako jsou zvyklí při nákupu přes e-shop. Rozdíl je v tom, že vybrané zboží si mohou do několika málo minut vyzkoušet v kabinkách.
Takzvaný koncept "phygital" kombinuje fyzickou prodejnu s digitálním prostředím a dosud fungoval pouze v Polsku. "Prodejna, kterou jsme v Praze představili, je naší první realizací mimo domovské Polsko," uvedl minulý týden během otevření Piotr Badowski, šéf a zakladatel společnosti Nanovo, která technologii v obchodě provozuje. Podle něj je zájem zákazníků o tento koncept velký.
Prodejna nabízí skrze pět desítek tabletů možnost objednat na 100 tisíc produktů. Od objednání po doručení ze skladu by přitom podle firem měly uplynout tři minuty. Technologie v obchodě umí zákazníka i "proměřit", k dispozici je například přístroj na měření délky chodidla. Zákazníkům ale během nakupování pomáhá i "živý" personál, který čítá na 80 zaměstnanců.
"Na jednom místě tak kombinujeme benefity off-line a on-line nakupování. Rychlé doručení, široká nabídka, pohodlné možnosti vrácení zboží i možnost si vše vyzkoušet, to je zcela nová nákupní zkušenost, která v Polsku způsobila revoluci v módním průmyslu. Doufáme, že bude koncept stejně úspěšný i v České republice," dodal člen představenstva Eobuwie.pl Mikołaj Wezdecki.
Žádný sezonní výstřelek
Marketingový konzultant Zdeněk Hašek má za to, že phygital koncept není jen sezonní výstřelek, ale dlouhodobý trend, který bude dále zesilovat. "A covid ho ještě urychluje," dodává pro on-line deník Aktuálně.cz.
"Prostě spojuje výhody on-line a fyzického nakupování, jehož hranice se postupně vytrácejí - a které mladá generace stejně už moc nerozlišuje," pokračuje Hašek s tím, že většina lidí podle něj již v současnosti začíná svůj nákupní proces on-line.
"Ale přesto například polovina Američanů stále preferuje nakupovat ve fyzickém obchodě. Hlavními parametry pro výběr a spokojenost zákazníků jsou cena, kvalita a pohodlí. K tomu může phygital přidat i zážitek a personalizaci. Může existovat ve dvou podobách: na prodejně je část sortimentu - nejprodávanější položky - a zbytek je dodán ze skladu nebo zákazník vybírá jen přes mobilní zařízení," popisuje fungování konceptu Hašek.
Technologie jako nákupní trend
Nová prodejna polské značky obuvi Eobuv a značky s oblečením Modivo není jediná, která technologické prvky ve svých prodejnách ve velkém využívá.
"Dobrým příkladem je Amazon Go, kde zákazníci s aplikací vyberou zboží a prostě odejdou, položky se jim automaticky načtou u východu a částka strhne z účtu, nejsou třeba pokladny," pokračuje Hašek. "Timberland má zase v prodejně digitální stěny, na kterých si návštěvníci mohou prohlížet katalog zboží a objednávat," dodává.
V Česku se phygital konceptu podobá například koncept českého e-shopu Zoot. Ten měl původně přes dvě desítky vlastních výdejen, kde si zákazníci po objednání přes e-shop mohli oblečení rovnou vyzkoušet, případně ho vrátit. Kvůli vysokému počtu vratek a s tím spojenými náklady ale musela firma koncept upravit. Nyní tak provozuje desítky zkušebních kabinek v partnerských obchodech.
On-line prodej dál roste
Koncept kombinující módní kamenný obchod s on-line objednáním přímo na místě je sice v Česku novinkou, na e-shopech ovšem Češi nakupují módu stále více, potvrzují aktuální data.
Obrat českých internetových obchodů se ve druhém čtvrtletí letošního roku zvýšil o 12 procent na 50,5 miliardy korun. Od dubna do června vzniklo 3144 e-shopů, meziročně o čtvrtinu více, ukazují data společnosti Shoptet, která je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro tvorbu a správu internetových obchodů.
A nejvíce internetových obchodů je přitom právě s oblečením a doplňky, následuje sortiment zaměřený na domy a zahrady, dále potraviny, dětské zboží a elektroniku.
Loni Češi v internetových obchodech podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz utratili 196 miliard korun, meziročně o 26,5 procenta více. Podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky letos obraty on-line obchodů překonají hranici 200 miliard korun.