Praha - Internetové obchody sčítají, co jim přinesly slevové akce nazvané Black Friday. Největšímu tuzemskému e-shopu Alza.cz stoupl obrat meziročně o více než 40 procent. Tento výsledek pomohl firmě k tomu, že její obrat za posledních 12 měsíců překonal hranici 20 miliard korun a denní obrat poprvé překonal hranici 200 milionů Kč.
Nejvíce si lidé kupovali mobilní telefony, kterých si odnesli více než 55 tisíc. Hojně utráceli také za televize, kterých nakoupili přes 12 tisíc. Celkem si zákazníci během slev pořídili 1,1 milionu kusů zboží.
Během samotného pátku meziročně vzrostly prodeje o šedesát procent, vyplývá z údajů VIVnetworks.com. Nejvyšší nárůsty byly u zboží z kategorií zdraví a wellness, kosmetika a móda. Průměrná výše objednávky činila 2177 Kč.
Mall.cz během Černého pátku prověřil i připravenost logistiky na vánoční špičku. Největší tržby zaznamenal u bílé techniky. Operátor O2 prodal více než trojnásobek chytrých telefonů oproti letošnímu listopadovému dennímu průměru. Celkový prodej všech telefonů na prodejnách meziročně stoupl o 138 procent.
Podle údajů srovnávače cen Heureka.cz byla průměrná sleva v e-shopech jen 17 procent proti často inzerovaným desítkám procent. Řada obchodníků před začátkem slevových akcí navýší slevu tak, že ji počítá z ceny, za kterou byl výrobek původně uveden na trh. Sleva tak uměle vypadá vyšší než ve skutečnosti je. Pokud obchod v minulosti za takovou cenu zboží skutečně prodával, je ale takové jednání nepostižitelné. "Zákon neříká z jaké původní ceny má sleva vycházet," uvedl k tomu mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
V domácích skrýších se ukrývá o pětinu více hraček
Podle údajů společnosti Wormelen group, která zastřešuje řetězce hraček Bambule, Sparkys a HM Studio, stouply prodeje meziročně o pětinu. "Nárůst je evidentní v kamenných prodejnách i na e-shopech, kde je ještě větší," uvedla marketingová ředitelka Wormelen group Jana Krčková.
Obraty tuzemských e-shopů dosáhly v posledním týdnu během slevových akcí na Černý pátek téměř čtyř miliard korun, uvedla Asociace pro elektronickou komerci.
Kurýrní společnost PPL zaznamenala v listopadu nárůst přepravených zásilek o 48 procent oproti loňskému roku. Rozvezla 243 tisíc balíků za den. "Nárůst je enormní a vzhledem k tomu, že i přes rok sháníme zaměstnance velmi těžko, pomáháme jak v depech, tak při rozvážení úplně všichni. Účetními a administrativou počínaje a nejvyšším vedením konče," uvedl generální ředitel PPL Petr Chvátal.