Aktuálně.cz: Kdo a kde Becherovku pije? Kdo ji pije?
Filip Větrovský: V České republice se prodá 65 procent Becherovky v obchodech a 35 procent se konzumuje v restauracích a barech. Naší prioritou je podpora spotřeby právě v HORECA segmentu (hotely, restaurace, kavárny - pozn. red.). Uvědomujeme si také, že musíme omladit image značky.
Becherovku si lidé v minulosti spojovali přinejmenším s prezidentem Zemanem, on se k ní sám hrdě hlásil. Je to něco, s čím může firma pracovat?
Pernod Ricard aktivně nespojuje žádnou svou značku s jakoukoli politickou stranou či politikem. Máte ale pravdu, že v minulosti měl pan prezident Zeman na Becherovku úzkou vazbu. Nedávno při návštěvě výroby v Karlových Varech uvedl, že byl neplaceným agentem Becherovky, protože, když se ho ptali, co pije, vždy odvětil, že Becherovku. Kvůli onemocnění cukrovkou nám prý zůstal věrný aspoň tak, že při jakýchkoliv zahraničních cestách bude darovat reprezentativní dávky tohoto likéru.
Jak získáváte zákazníky z řad mladší generace?
Samozřejmostí v dnešní době je být aktivní na sociálních sítích. Dále je pak důležité být lidem blízko v místech spotřeby. Nedávno jsme tak do podniků vyrazili s úspěšným Jan Becher týmem. Letos se chystáme na akce s naší novou Becher zonou, kde budeme značku prezentovat ve spolupráci se zajímavými osobnostmi. Každý víkend přes léto budeme na různých festivalech jako Colours of Ostrava, České hrady a další.
Je vaší ambicí mít vlastní bary?
Globální strategií společnosti Pernod Ricard není vlastnit bary. Naše cesta je podpora kvalitního servisu zavedeným barům a ta nás vede tomu, že spolupracujeme a vzděláváme barovou komunitu. V rámci Becherovky spolupracujeme s Georgem Němcem, globálním ambasadorem Becherovky, který skrze program Bohemian Bar Club šíří povědomí o značce mezi špičky barmanské komunity, a právě i díky tomu je Becherovka v současnosti atraktivní volbou i pro některé bary v Londýně, Singapuru, Hong Kongu či Moskvě.
Novinkou na tuzemském trhu je pozice komunitního ambasadora, který bude šířit povědomí o značce Becherovka mezi mladými lidmi. Máme v tomto ohledu na co navázat - na Slovensku takto výborně funguje Marek Polomský.
Jak se Becherovce daří v supermarketech?
Becherovka je ikonická česká značka, a proto zájem ze strany řetězců je samozřejmostí. Český trh je velmi diskontní, především v hořko bylinných likérech, a proto pro všechny velké značky je spolupráce s řetězci poměrně složitá.
Vidíte na tuzemském trhu nějaké spotřebitelské trendy v oboru?
V poslední době se v Česku projevuje celoevropský trend nárůstu spotřeby ginů. Specifikem českého trhu je růst objemů v kategorii tmavých rumů. Kategorie hořkých bylinných likérů ale roste a Becherovka roste také.
Česká barmanská asociace letos na jaře vybírala národní koktejl - a vyhrál to Beton, jehož základem je právě Becherovka. Pomůže vám to nějak?
Beton je koktejl s dlouhou historii - letos slavíme 50 let od doby, kdy byl poprvé prezentován na Expu 1967 v Montrealu. Jsme přesvědčení o tom, že místo v souboru koktejlů Mezinárodní barmanské asociace (IBA) si určitě zaslouží. S tímto koktejlem pracujeme dlouhodobě a toto ocenění je pro nás skvělá třešnička na dortu, s níž budeme určitě i marketingově nějak pracovat.
Trápí vás silnější regulace kouření, která může potenciálně dopadat na váš byznys?
Regulace kouření a dopadu na náš byznys se neobáváme. Se zákazem kouření máme dlouhodobé zkušenosti z dalších evropských trhů a zásadní problém to nikde nebyl.
Je hlavní značkou Pernod Ricard v Česku právě Becherovka?
Ano. Dalšími prioritami jsou Jameson, Havana Club, Absolut, Chivas, Mumm. Becherovka je pro Pernod Ricard v Česku ale stále nejprodávanější značkou. Předběžné výsledky našeho právě končícího fiskálního roku napovídají, že svojí pozici posílí ve všech prodejních kanálech.
Kde roste nejvíc?
Nejvíce se nám daří v exportu. Tradičně máme silný vývoz na Slovensko, do Maďarska, Německa, Ruska a na Ukrajinu. Chceme jít dále na západ včetně USA. Máme nové zastoupení v Nizozemí a brzy přibude v Anglii.