Už od února je káva Starbucks na pultech obchodů a v některých e-shopech na 14 trzích světa, přičemž v Evropě jde o Belgii, Nizozemsko, Španělsko a Velkou Británii. Licenci na prodej kávy Starbucks celosvětově získalo Nestlé zhruba před rokem. Zaplatilo za ni přes sedm miliard dolarů. Se značkou může firma pracovat také ve svých kapslových automatech Nespresso a Nescafé Dolce Gusto.
"Vnímáme to jako příležitost pro spotřebitele, kteří mají tuto značku rádi. Pro Starbucks to pak znamená rychlejší růst a dosah na zákazníky mimo jejich kavárny," hodnotí spolupráci manažerka kávy v Nestlé Česko a Slovensko Jane Aldridgeová. V současnosti je po celém světě, v 70 zemích, kde Starbucks působí, přes dvacet tisíc jeho kaváren. V Česku jich je momentálně 45.
"Počítáme s dodávkami do všech velkých obchodních řetězců i e-shopů," plánuje Aldridgeová. "Lidé se v poslední době o kávu stále víc zajímají a inspirují se novými kavárenskými trendy i pro konzumaci doma," dodává.
Obliba zrnkové kávy roste
Podle dat poradenské společnosti Nielsen spotřeba kávy v tuzemském maloobchodě za posledních 12 měsíců od května 2018 do dubna letošního roku meziročně mírně vzrostla. V objemu o dvě procenta na 22,8 milionu kilogramů, v tržbách o procento na 7,1 miliardy korun.
Největší kategorii, poloviční co do objemu, asi třetinovou v podílu na celkových tržbách, představuje mletá káva. Instantní kávy se v objemu vypije asi pětina. Díky relativně vyšší ceně ale tvoří téměř 40 procent celkových tržeb.
Podle dat Nielsenu v poslední době nejdynamičtěji roste zrnková káva (12 procent prodaného objemu). Klesá zájem o takzvané kávové speciály, například už rovnou namíchané směsi z kávy, sušeného mléka a cukru typu 3 v 1 (10 procent). Kávové náhrady pak představují čtyři procenta objemu a tři procenta prodaného objemu připadají na kapsle.
Nestlé sází na kávu
Spolupráce se Starbucksem má Nestlé pomoct zejména na silných trzích jako jsou USA, Čína nebo Indie. V prvním čtvrtletí roku Nestlé utržilo 22,2 miliardy švýcarských franků. Meziročně o 4,3 procenta víc. Podle analytiků sehrály dopady akvizice retailového portfolia Starbucksu na celkovém hospodaření firmy pozitivní roli. Od loňského oznámení spolupráce Nestlé a Starbucks posílily akcie švýcarského potravinářského gigantu o čtvrtinu.
Podle agentury Bloomberg se nyní Nestlé ze všech svých současných projektů soustřeďuje nejvíce na rozvoj spolupráce se Starbucks. Použije se na to nejspíš také část prostředků, které firma plánuje získat prodejem své divize péče o kůži včetně značek Cetaphil a Proactiv.
Před pár dny generální ředitel Nestlé Mark Schneider uvedl, že společnost začala exkluzivně jednat o jejím prodeji do rukou konsorcia investorů v čele s firmou EQT Partners, za níž stojí emirát Abú Zabí, za deset miliard dolarů. Jako klíčové oblasti budoucího rozvoje si Nestlé vytyčilo kromě kávy ještě také vodu, pet food nebo oblast zdravé výživy.