Co vše se mění v roce 2023: Zásadní změny v právech, povinnostech i peněženkách Čechů

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
2. 1. 2023 6:12
Vyšší důchody i pojistné, povinné datové schránky nebo větší ochrana zákazníků. S příchodem nového roku je pravidelně spojena celá řada zásadních daňových, finančních a právních změn. Redakce Aktuálně.cz přináší detailní novoroční přehled toho nejdůležitějšího, co začalo platit úderem silvestrovské půlnoci.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Ochrana zákazníka a konec "otravných" telefonátů

  • Důležitou změnou pro Čechy je zákaz falešných slev, který vzešel v původní podobě z pera Evropské unie a u nás by měl začít platit od začátku nového roku. 

"Nabídne-li vám obchodník na zboží slevu, bude také nově muset uvádět i cenu, za niž výrobek prodával v předchozím období. Tím by se mělo podstatně ztížit uvádění falešných slev," vysvětluje advokát Ondřej Preuss z webu DostupnýAdvokát.cz. 

Princip falešných slev může být přitom dvojí. Buď e-shop či kamenný obchod udává rovnou nepravdivou původní cenu a oznamuje například, že bylo tričko zlevněno z 1000 na 500 korun, přitom jej ale prodávali v předchozím období za cenu 700 korun.

Druhým, pracnějším způsobem je krátkodobé nacenění zboží, tedy navýšení ceny, například týden před slevovou akcí, aby pak mohl obchod uvádět "pravé" slevy, které pro zákazníka přichystal.

"Nově budou muset obchodníci v případě slevy uvádět, za jakou nejnižší cenu před prvním uplatněním akce zboží prodávali v období ne kratším než 30 dnů. Pokud zboží nabízeli kratší dobu, budou uvádět nejnižší cenu za uplynulou dobu," doplňuje Preuss. Výjimku tvoří pouze potraviny a další zboží, které rychle podléhá zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby.

Součástí novely je také potírání klamavé praktiky, kterou jsou falešné recenze. Někteří obchodníci ve snaze prodat co nejvíce zboží píší zákaznické recenze jménem smyšlených zákazníků. Ani to už nadále nebude možné.

Zákaz dvojí kvality výrobků
Nově také novela zdůrazňuje zákaz jakéhokoliv uvádění určitého výrobku na trh, pokud by byl jako totožný prodáván alespoň ve dvou dalších členských státech Evropské unie, za podmínky, že má daný výrobek podstatně odlišné složení nebo znaky. Jedná se o další zamezení dvojí kvality výrobků, které si Češi již prosadili dříve v případě potravin.

Další novinkou je prodloužení lhůty pro odstoupení od koupě ze 14 dnů na 30 dnů. Tuto možnost ovšem nelze využít pro jakoukoliv koupi, a dokonce ani koupi distančním způsobem, tedy typicky přes internet na e-shopu. Vztahuje se ovšem na koupi zboží mimo prodejní prostory podnikatele, tedy například při různých nabídkových akcích na ulici, u služeb podomních obchodníků, či dokonce při výletech spojených s předváděním a nabízením zboží různé kvality.

Ztížení uzavírání smluv po telefonu
Platí také vyšší právní ochrana zákazníků, kteří uzavírají smlouvy po telefonu. To lze nyní poměrně snadno, čehož často zneužívají různí "šmejdi". "Telefonující se zpravidla domnívá, že vede nějaký z běžných hovorů s prezentací služeb či zboží. Později se často nestačí divit, že během něj pod větším či menším psychologickým nátlakem a manipulací uzavřel také smlouvu, od níž později složitě odstupuje," uvádí advokát Preuss.

Podnikatel bude muset zopakovat a potvrdit svou telefonní nabídku zákazníkovi v textové podobě. Spotřebitel je nabídkou vázán až poté, co projeví svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině. 

 

Právě se děje

Další zprávy