Praha - Češi už neplatí bankám nejvyšší poplatky ve střední Evropě. Mezi pěti státy jsou teď dokonce druhé nejlevnější po Slovensku.
Vyplývá to z analýzy společnosti Scott & Rose, která porovnala průměrné náklady na vedení účtu v listopadu a prosinci loňského roku.
Ještě v roce 2009 přitom z analýzy stejné společnosti vyšlo Česko jako nejdražší. Situaci vloni pomohl zlepšit i vstup nové Fio banky, která - podobně jako už dříve mBank - neúčtuje za základní služby prakticky žádné poplatky.
Pobočky se nepočítaly
Analýza ale nevycházela z chování průměrného klienta, nýbrž z modelového příkladu člověka, který s bankou komunikuje výhradně prostřednictvím přímého bankovnictví (typicky přes internet). Také výpisy z účtu si nechává zasílat elektronickou formou.
Takový klient nenavštěvuje pobočky, nevkládá a nevybírá peníze v hotovosti na přepážce ani z bankomatu cizí banky, měsíčně uskuteční čtyři výběry z bankomatu vlastní banky.
Dále každý měsíc uskuteční dvě jednorázové platby prostřednictvím internetového bankovnictví a tři trvalé příkazy. Obdrží tři příchozí platby a dvakrát ročně zřídí, změní či zruší trvalý příkaz na běžném účtu.
Čtěte také
- Na vysoké bankovní poplatky si posvítí speciální komise
- Volksbank zdraží levné konto z Kauflandu na šestinásobek
- ČSOB ruší kritizovaný poplatek za vklad na účet
- Poštovní spořitelna zdraží platby na pobočkách i karty
- Naši banku budete mít rádi, slibuje Kellnerova Air Bank
- První banka vydává bezkontaktní karty, zrychlí platby
Nejlevnější je Slovensko
Zmíněného "internetového" klienta českých bank nyní vyjdou poplatky na 54 eur ročně. Lépe je na tom Slovensko s průměrnými výdaji ve výši necelých 48,4 eur ročně.
Naopak dražší než Česko jsou Polsko (56,5 eur), Maďarsko (62 eur) a Rakousko (65,5 eur).
Do srovnání bylo zařazených 11 bank z České republiky, 10 ze Slovenska, 5 z Rakouska, 7 z Maďarska a 11 z Polska. „Za všechny banky byl vybrán jeden běžný účet či balíček služeb, který je určen pro standardního, běžného klienta," říká Michal Mošnička ze společnosti Scott & Rose.
Mošnička připomíná, že od začátku roku 2010 řada bank přistoupila ke zvyšování poplatků právě za transakce a služby poskytované na pobočkách bank. Cílem je naučit klienty, aby při komunikaci s bankou častěji používali elektronické bankovnictví.
Čtěte také: Zrušení účtu: Zdarma není bezplatně, banky obešly zákon ČNB: Banky nesmí komplikovat rušení účtu kvůli příkazům Další nová banka slibuje férovější a jednodušší služby |