reklama
 
 

ČNB: Banky nesmí komplikovat rušení účtu kvůli příkazům

1. 7. 2011
Praxe některých bank je nepřípustná také podle ministerstva financí
Doporučujeme

Doplněno vyjádření ČSOB na konci článku.

Praha - Pět tuzemských bank v čele s ČSOB by mělo skončit s praxí, kdy komplikují zrušení účtu požadavkem, aby si odcházející klient nejdříve zrušil všechny trvalé příkazy nebo svolení k inkasu.

Podle stanoviska, které Aktuálně.cz poskytla Česká národní banka i ministerstvo financí, totiž s běžným účtem automaticky zaniknou i všechny související produkty.

Podle zákona o platebním styku je ukončení takzvané rámcové smlouvy - v praxi tedy běžného účtu - bezplatné. Banky to však obcházejí tím, že od klientů vybírají poplatky za ukončení jednotlivých služeb, které jsou součástí rušeného účtu.

Tento postup popsal online deník Aktuálně.cz podrobně v úterý.

Čtěte podrobněji:
Zrušení účtu: Zdarma není bezplatně, banky obešly zákon

"Zánikem právního vztahu zanikají automaticky i jednotlivé platební příkazy," tlumočí názor ministerstva financí jeho mluvčí Ondřej Jakob.

"Po zániku právního vztahu není banka oprávněna pro klienta provádět další platební transakce, což se týká i transakcí na základě dříve uděleného trvalého platebního příkazu. Není tedy třeba, aby je klient vedle výpovědi smlouvy ještě zvlášť rušil," dodává Jakob.

Prakticky stejný názor má i Česká národní banka. "Zrušení rámcové smlouvy, které je podle zákona zdarma, je právní úkon, jehož součástí je i zrušení veškerých služeb vyplývajících ze smluvního vztahu s bankou, včetně například zrušení trvalého příkazu," uvedla v odpovědi na dotaz Aktuálně.cz.

Účet zrušíme zdarma, ale...

Samotné zrušení účtu je u všech bank skutečně zdarma. Řada z nich se k tomu rozhodla ještě dříve, než jim to přikázal nový zákon o platebním styku, účinný od listopadu 2009. Ten sice připouští výjimku pro smlouvy mladší jednoho roku, v praxi ji uplatňuje jen Poštovní spořitelna.

Některé banky však přesto našly způsob, jak odcházejícího klienta připravit až o stovky korun. Chtějí po něm, aby bance zaplatil za ukončení každého trvalého příkazu i inkasa.

Nejvíce jsou takto omezeni odcházející klienti ČSOB. Pokud si příkazy a inkasa zruší sami přes internet, zaplatí po šesti korunách. Když jej zruší na pobočce, strhne jim banka z účtu po čtyřiceti korunách, tedy v součtu až stovky korun.

Někdy nepomůže ani Kodex mobility

Překvapivě si nepomohou ani ti, kdo využijí takzvaný Kodex mobility a navštíví rovnou novou, levnější banku.

Ta za ně sice zařídí vše potřebné včetně převodu trvalých příkazů, stará banka si ale naúčtuje stejné poplatky, jako kdyby si je klient zrušil na pobočce. V rámci kodexu si totiž banky předávají údaje v papírové formě.

Za rušení trvalého příkazu nebo inkasa na pobočce vybírají při rušení celého účtu poplatky také Volksbank (50 korun za každý), UniCredit Bank (40 korun), Citibank (40 korun) a LBBW (30 korun).

Dvě z nich alespoň klientům nabízejí, že pokud si zruší příkazy sami přes internet, nezaplatí nic. U Citibank a LBBW (jen u inkas) se ale vysokému poplatku vyhnout nelze ani touto formou.

Změní banky dosavadní praxi?

Banky obhajují zmíněné poplatky tím, že jen pokrývají související náklady. Podle nich může klient využít "snadnější" způsob - když si jednotlivé příkazy zruší sám přes internet, zaplatí nulové nebo nižší poplatky.  

"Zrušit účet je možné až po zrušení veškerých navázaných produktů a služeb," řekl v úterý mluvčí UniCredit Bank Tomáš Pavlík. Poplatky podle něj odpovídají reálným nákladům banky vynaloženým na zrušení příkazů.

ČSOB, UniCredit Bank, Volksbank ani LBBW se zatím nechystají zmíněné poplatky zrušit, blíže neurčenou změnu připouští jen Citibank. 

"Až dosud jsem myslel, že vybírat extra poplatky za zrušení trvalých příkazů při „bezplatném" rušení účtu je neetické a nelogické. Pokud je to však i v nesouladu se zákonem, jak prohlásily ČNB a ministerstvo, pak by měly oba úřady nějak konat," říká k tomu Patrik Nacher, provozovatel webu BankovniPoplatky.com.

Podle něj bude zajímavé sledovat, jak se zachová nejen bankovní dohled, ale i samotné banky. A to nejen do budoucna, tak i zpětně - tedy ve vztahu k lidem, kteří již tyto nepřípustné poplatky museli platit.

Česká národní banka v tomto směru odpověděla jen neurčitě. "V rámci dohledu provádíme pravidelné kontroly, které jsou mimo jiné zaměřené i na řádné poskytování platebních služeb v souladu se zákonem o platebním styku. Při porušení povinnosti stanovené zákonem můžeme uložit opatření k nápravě," tlumočí stanovisko ČNB Tomáš Zimmermann z tiskového oddělení.

"Podle našeho názoru účtováním poplatku za zrušení trvalého příkazu nebo inkasa zákon neporušujeme," říká mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Banka chápe zákon tak, že bezplatné zrušení se týká pouze rámcové smlouvy, zatímco zrušení jiných služeb může banka zpoplatňovat.

"I při rušení celého účtu nejdříve rušíme trvalé příkazy nebo inkasa, výpověď smlouvy přitom není podstatná. Není tedy důvod, proč by si banka nemohla účtovat přiměřený poplatek za úkony, které fakticky provádí," dodává mluvčí ČSOB.

autor: Petr Kučera

Pokračujte dál

reklama
reklama
reklama
reklama
Komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama