Fakta: Vše o nejhorší novodobé srážce tramvají

Reportéři Aktuálně.cz
16. 4. 2008 14:00
Nehoda stála život tři lidi, na padesát zraněných
Foto: Hasičský záchranný sbor

Ostrava - Teplý páteční večer byl smutnou kulisou nejtragičtější tramvajové srážky v novodobé historii. Na jednokolejné trati na okraji Ostravy se před šestou hodinou srazily dvě tramvaje linky číslo pět.

Jak se to celé stalo?

V podstatě šlo o srážku tří vozů: Jedna z tramvají měla dva dva vozy, které se do sebe silou nárazu rovněž zaklínily. Bezprostředně po nárazu zemřeli dva lidé - čtyřleté dítě a muž ve věku 79 let. Jeho manželka zemřela později v ostravské Fakultní nemocnici.

Screenshot z České televize
Screenshot z České televize | Foto: Repro Aktuálně.cz
Čtěte více o zásahu a prvních zprávách z místa nehody:
Při srážce tramvají v Ostravě zemřeli tři lidé

Hasičům trvalo přes tři hodiny, než se jim podařilo dostat se ke všem zraněným: Celkově jich bylo 46, z toho 15 těžce.

Jednu z cestujících ve vysokém stupni těhotenství museli lékaři okamžitě odvézt na sál; předčasně narozená holčička je zdravá, byť má jen necelá dva kilogramy.

Hasiči - čtyři profesionální jednotky a dvě jednotky dobrovolných hasičů - na místě pracovali až do jedné do rána. Teprve pak se jim podařilo dostat obě tramvaje od sebe.

Foto: Hasičský záchranný sbor
Přečtěte si rozhovor s jedním ze zasahujících hasičů:
Zásah byl bez emocí. Jinak to nejde, říká mluvčí hasičů Petr Kůdela

Jak probíhá vyšetřování?

Na místě ještě celou sobotu probíhalo vyšetřování.

Foto: Aktuálně.cz
Sobotní videoreportáž:
Podívejte se na místo neštěstí. Rozbité vozy hlídá policie

Po víkendu pak proběhla simulace, jak se mohla tragédie odehrát a zda bylo možné srážce zabránit, když už se obě tramvaje řítily proti sobět. Experti drážní inspekce dospěli k závěru, že řidiči obou tramvají udělali maximum, aby v poslední chvíli pátečnímu neštěstí předešli.

Neštěstí zaměstná lidi z Dopravního podniku Ostrava, Drážní inspekce, policisty a politiky na několik měsíců
Neštěstí zaměstná lidi z Dopravního podniku Ostrava, Drážní inspekce, policisty a politiky na několik měsíců | Foto: Petr Sznapka
Čtěte více:
Tragédie v Ostravě: Řidiči udělali vše, aby zabrzdili

Kriminalisté spolu s experty z drážní inspekce také zpřesnili scénář, jak se neštěstí stalo. Podle všeho jde o chybu jednoho z řidičů, který nepočkal, až se mine s protijedoucím vozem. Navzdory zákazuje vjel na jednokolejnou trať.

"Podezřelý řidič vjel na trať směrem od Vřesiny rychlostí 61,4 kilometrů za hodinu. Nejvyšší povolená rychlost přitom byla 60 kilometrů za hodinu. Tramvaj brzdila 37 metrů a s protijedoucí se střetla v rychlosti 40 kilometrů za hodinu," uvedl ředitel ostravské Drážní inspekce Petr Maikranz.

Druhý řidič tramvaje se dvěma vozy začal brzdit v rychlosti 55,2 kilometrů za hodinu a těsně před nárazem snížil rychlost na 32,8 kilometrů za hodinu. Vyšetřovatelé zjistili, že v okamžiku, kdy bylo zřejmé, že se srážce nedá zabránit, se oba řidiči snažili opustit kabiny. Povedlo se to jen muži z tramvaje se dvěma vozy, kterého náraz vymrštil ven z okna tramvaje.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz
Čtěte více o postupu inspektorů:
Tragédie v Ostravě: Řidičovu chybu už vyšetřuje policie

Pouze na Aktuálně.cz

Deník Aktuálně.cz ovšem zjistil, že srážku tramvají v Ostravě nezavinil pouze řidič, ale celý systém provozu, kterým Dopravní podnik Ostrava tramvaje na jednokolejné trati řídil.

Redakce Aktuálně.cz má k dispozici písemné svědectví ženy, která jezdí pravidelně linkou číslo 5. Žena popisuje situaci z léta roku 2007. Jela tehdy tramvají číslo 5 ve stejnou dobu, v jakou došlo minulý týden k tragické nehodě. A také tehdy vjeli řidiči dvou souprav na jednu kolej proti sobě. Stačili však zabrzdit.

Foto: Petr Sznapka
Čtěte více:
Nové svědectví: Srážku tramvají zavinil dopravní podnik

Dopravní podnik zatím na tato zjištění nereagoval. Bývalý ředitel společnosti František Vaštík, který firmu vedl 13 let, odmítl, že by o tom věděl. "Kdybych to věděl, určitě bych podnikl patřičné kroky." Připustil však, že nebylo v pořádku, pokud ho podřízení o podobných událostech neinformovali.

Co bude dál?

Zdemolované tramvajové vozy jsou teď odstavené v dílnách dopravního podniku - k dispozi inspektorům a kriminalistům, kteří neštěstí vyšetřují.

Foto: Petr Sznapka
Prohléděnte si:
Fotoreportáž z depa: Toto jsou tramvaje, ve kterých umírali lidé

Dopravní podnik mezitím zpřísnil bezpečnostní opatření. V první fázi jde o pravidelné hlášení, které si bude muset vyměňovat řidič s dispečinkem, než na jednokolejnou trať vjede.

Lukáš Ženatý, náměstek ostravského primátora.
Lukáš Ženatý, náměstek ostravského primátora. | Foto: Moravskoslezský kraj
Přečtěte si rozhovor s náměstkem ostravského primátora:
Bezpečí v tramvaji zůstane pouze na řidiči, říká Lukáš Ženatý

Ostravský primátor už přislíbil odškodnění pro příbuzné obětí i zraněné. Primátor Ostravy Petr Kajnar pak v rozhovoru pro Aktuálně.cz řekl, že bude trvat na personálním auditu v Ostravském dopravním podniku. "Jsem přesvědčený, že dopravní podnik v Ostravě není řízen tak, jak by měl. Dobří manažeři a odborníci na hromadnou dopravu měli přece vědět, že podobný úsek v tramvajové síti v Ostravě existuje," řekl Kajnar.

Ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD).
Ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD). | Foto: Ostravský magistrát
Přečtěte si celý rozhovor s Petrem Kajnarem:
Primátor po tragédii: Nevíme, kde hrozí další neštěstí

 

Tramvajová neštěstí na území republiky
Foto: Pražské tramvaje
Pohled do archivů ukazuje, že v novodobé historii republiky nemívají srážky tramvají masivní tragický dopad. V posledních letech šlo vždy spíše o srážky vozů s chodci, kteří byli neopatrní při přecházení vozovky. Taková byla i poslední nehoda z 6. března, kdy tramvaj usmrtila chodce v Praze na Palmovce.
Historii zná dvě velké české tramvajové tragédie.
17. února 1982 v Praze vykolejila a převrátila se tramvaj číslo 26 jedoucí od Letné ke Špejcharu. Řidič tehdy vjel vysokou rychlostí do výhybky, která jeho tramvaj odvrátila vlevo na tramvajovou smyčku, ačkoli vůz měl směřovat dál rovně.
Tramvaj vletěla do protisměru, střetla se s osobním vozem a zastavila se až o sloup veřejného osvětlení.
Sedm osob zahynulo, dvanáct jich bylo s těžkými zraněními převezeno do nemocnice a dalších 43 cestujících i řidič vyvázli s lehkými zraněními.
13. července 1947 vykolejila tramvajová souprava v Ústí nad Labem v místě za Valérovým kopečkem. Soupravě selhaly brzdy, v zatáčce se motorový vůz naklonil a zachytil o železný sloup elektrického vedení. Vlečný vůz náraz vymrštil na vedlejší kolej, kde vrazil do stojící linky.
Při neštěstí zahynulo třicet lidí, 45 utrpělo vážná zranění, dalších 31 lidí bylo zraněno lehce.
 

Právě se děje

Další zprávy