Bratislava - Zaměstnanci slovenského závodu německé automobilky Volkswagen v úterý vstoupili do časově neomezené stávky. Odboráři v podniku si stěžují, že zatímco firmě se daří, platy se příliš nezvyšují. Proto žádají jejich skokový růst.
Odhadem několik tisíc pracovníků se již časně ráno shromáždilo u továrny, kde transparenty a pískotem dávali najevo nesouhlas s odmítavým postojem vedení továrny k požadavkům odborů na výraznější zvýšení mezd dělníků tohoto největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku. Předák odborů Zoroslav Smolinský řekl, že výrobní linky v podniku byly zastaveny.Protest částečně ochromil produkci továrny, jejíž vedení dnes odmítlo vylepšit dřívější nabídku ohledně zvyšování platů.
Továrna před polednem informovala, že výroba některých typů vozidel pokračuje navzdory stávce.
Jde vůbec o první stávku ve slovenské divizi Volkswagenu od jejího založení v roce 1991 a o jeden z největších protestů svého druhu v novodobé historii Slovenska.
Zaměstnanci přišli na shromáždění s transparenty s nápisy jako "Neponižujte nás", "Jsme součástí koncernu" anebo "Vy pro nás minimum, my pro vás maximum". Podpořit je přišli zástupci odborů z české společnosti Škoda Auto, která také patří do koncernu Volkswagen.
Zaměstnanci si na shromáždění přinesli transparenty s nápisy "Neponižujte nás", "Jsme součástí koncernu" či "Vy pro nás minimum, my pro vás maximum". V protestu je přišli podpořit i zástupci odborů z české společnosti Škoda Auto, která také patří do koncernu Volkswagen.
Odbory slovenské divize Volkswagenu neuspěly u vedení firmy s požadavkem na zvýšení platů pro více než 12 000 zaměstnanců firmy o 16 procent. Naopak odmítly nabídku zaměstnavatele na postupné zvýšení mezd o 8,9 procenta.
Zaměstnanci dostávají nadprůměr
Průměrný měsíční plat pracovníků firmy bez zahrnutí platů managementu a po započítání příspěvků a bonusů činí 1800 eur (47 160 korun), tedy zhruba dvojnásobek průměrné mzdy na Slovensku. Méně si lidé v průměru vydělají i v tamních bankách či energetických společnostech.
Odborový předák Smolinský uznává, že se zaměstnanci bratislavského závodu mají v poměru k ostatním na Slovensku dobře. S odboráři chce ale ukázat i dalším podnikům, že mzdy mohou být vyšší než nyní. V čele odborů závodu stojí už devět let, teď prý dospěl k závěru, že na svého zaměstnavatele byli pracovníci příliš mírní.
V sidle bratislavskeho VW se nepracuje ale stavkuje za vyssi platy @Radiozurnal1 pic.twitter.com/9lZd9RXYdb
— Pavlína Nečásková (@PavlnaNeskov) June 20, 2017
Smolinský novinářům řekl, že odbory jsou připraveny stávkovat nejméně do konce týdne a pokračovat v nespecifikovaných akcích až do zahájení celozávodní dovolené, která je ve slovenském Volkswagenu naplánována na začátek července.
"Hodnoty vyrábějí zaměstnanci, a pokud vedení společnosti nechce naslouchat zaměstnancům, tak nemáme žádnou jinou možnost, jak projevit svou vůli," řekl Smolinský, jenž loni opustil zavedenou odborovou organizaci Kovo a stál u vzniku Moderních odborů, do nichž pak vstoupila většina zaměstnanců slovenského Volkswagenu. Dodal, že odbory jsou připraveny s vedením firmy dále jednat a dospět ke kompromisu.
Továrna vyzývá ke vstřícnosti
Továrna v reakci na zahájení stávky kritizovala odbory. "Vyzýváme odborovou organizaci ke vstřícnosti směrem k oboustranně akceptovatelné dohodě. Nezodpovědné požadavky odborů ohrožují budoucnost podniku a pracovní místa našich zaměstnanců," řekla mluvčí společnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
Vedení továrny odpoledne před novináři zopakovalo svou dřívější nabídku ohledně zvýšení platů zaměstnanců postupně až o téměř devět procent a uvedlo, že na řadě jsou nyní odbory.
"Na Slovensku platíme nejvyšší mzdy v rámci visegrádské skupiny (ČR, Slovensko, Polsko a Maďarsko). Jsme na stejné úrovni jako v Portugalsku a Španělsku," řekl předseda představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Ralf Sacht. Dopady stávky na produkci závodu, který loni vyrobil téměř 389 000 vozidel, Sacht neuvedl.
Stávka ochromila produkci sportovně-užitkových vozidel, například vozů Audi Q7 a Volkswagen Touareg. Továrna před polednem informovala, že díky organizačním změnám i během stávky vyrábí malá vozidla, mezi které kromě vozů Škoda Citigo patří také vozy Seat Mii a Volkswagen up!. Bez omezení podle mluvčí společnosti Lucie Kovarovičové Makayové pokračuje produkce v nástrojárně ve Stupavě a v závodě v Martině na severu Slovenska, kde Volkswagen vyrábí součástky. Podle odborů se do stávky nemohli zapojit například zaměstnanci, kteří ve firmě pracují prostřednictvím pracovních agentur.
Slovenská policie vpodvečer kvůli pyrotechnické prohlídce nařídila evakuaci závodu. Učinila tak poté, co někdo na tísňovou linku ohlásil uložení bomby v jedné z hal automobilky. Podobná oznámení prověřovala policie v uplynulých dnech na různých místech země hned několikrát, ani v jednom případě výbušnina nalezena nebyla.
Odbory vyhlásily stávku v době, kdy si zaměstnavatelé na Slovensku stěžují na nedostatek kvalifikované pracovní síly a kdy zaměstnávají nejvíce cizinců od globální ekonomické krize. Například slovenský Volkswagen loni angažoval 550 pracovníků ze sesterského závodu Audi Hungaria v maďarském Györu.
Ekonomové slovenského ministerstva financí spočítali, že případný 12denní výpadek produkce ve slovenském Volkswagenu by znamenal dopad na celou ekonomiku ve výši 0,1 procenta hrubého domácího produktu.
Smolinský odmítá obavy, že příliš velké požadavky odborů mohou vést nadnárodní koncerny k přesunu výroby jinam. "Naše automobilky patří mezi nejmladší v Evropě, ale i mezi nejmodernější. Takže se s nimi v rámci koncernů do budoucnosti počítá," prohlašuje.
Automobilový průmysl je jedním z tahounů slovenské ekonomiky. V zemi montují vozidla také automobilky PSA a Kia Motors, závod Volkswagenu je z hlediska produkce největší. Novou továrnu v zemi staví automobilka Jaguar Land Rover.