Praha - Zájem o nakupování poštovních známek se kvůli celkovému poklesu listovního trhu v posledních pěti letech snížil téměř o pětinu. "Důvodem je nástup nových komunikačních technologií a datových přenosů," řekl mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Na středu připadá 175. výročí prvního použití nalepitelných poštovních známek na světě.
Česká pošta ročně vydá asi 35 až 45 nových známek, z nichž některé jsou vydány v soutisku v podobě aršíku či výplatního známkového sešitku. U aršíků se náklad pohybuje mezi 50 000 a 60 000 kusů, u malých tiskových listů je to 100 000 až 270 000 známek. Nejvyšší náklad je u výplatních známek, kde se pohybuje od čtyř milionů výše.
Rekordmanem ve vytištěném nákladu z posledních let je výplatní známka růže, která byla do roku 2012 vytištěná v objemu 212 milionů kusů. Vysoký náklad mají i známky s vánoční tématikou, například emise vydávaná v letech 2011 až 2013 byla celkem vytištěna v nákladu kolem 28 milionů kusů, velikonoční motiv se v uplynulých čtyřech letech dočkal nákladu 24 milionů.
Velké oblibě se těší známky tištěné v podobě výplatních známkových sešitků. Nejúspěšnější bylo hned úvodní vydání písmenové známky "A" s kresbou Fifinky z komiksu Čtyřlístek. Těch se v přepočtu na známky v letech 2010 až 2013 vydalo zhruba deset milionů.
Samolepící a písmenové známky vydávané od roku 2010 pro výplatní účely lidé podle pošty používají kvůli snadné manipulaci, označení písmeny je výhodné především v případech úpravy poštovních tarifů. Známku koupenou v hodnotě aktuálního tuzemského či zahraničního výplatného před změnou tarifů lze použít i po úpravě cen poštovného.
V Česku působí přes 600 klubů filatelistů a kroužků mladých filatelistů. Ročně se na aukčních serverech prodají známky za miliony korun. Mezi ceněné kusy z poslední doby patří například raritní aršíky se samolepícími známkami s Fifinkou bez perforace. Ten se prodával za cenu okolo 100 000 korun. Za několik tisíc byly na prodej i nečíslované pamětní listy k úmrtí prezidenta Václava Havla.