V Česku chybí tisíce řidičů. Firmy je začaly lovit i mezi špatně placenými prodavačkami

Vojtěch Kubát
14. 4. 2016 18:03
Řidičů v Česku chybí podle některých odhadů až 10 tisíc. Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia předpokládá, že v dalších letech bude ještě hůře. Každý rok má být lidí za volantem o pět procent méně. Za malý počet lidí s oprávněním řídit autobus nebo nákladní automobil může podle manažerů konec vojny i nefungující systém vzdělávání. Sami se ale zdráhají řidičům výrazně přidat na platech.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha - Dopravním firmám chybí tisíce řidičů, které zkoušejí hledat i méně obvyklými metodami. Neobvyklou strategii zvolila přednedávnem autobusová společnost Arriva, když hledala nové řidiče v Moravskoslezském kraji.

Firma si objednala inzerát v reklamním časopise obchodní sítě Kaufland, ve kterém se snažila nalákat za volant ženy. Skrytě přitom mířila i na zaměstnankyně Kauflandu, hlavně na pokladní a další méně kvalifikované pracovnice, když jim nabízela vyšší plat.

Příběh trefně ukazuje, kam až jsou schopné zajít dopravní firmy v Česku, když jde o shánění šoférů. Těch totiž začíná být kritický nedostatek, a to v autobusové i kamionové dopravě. Podle Svazu průmyslu a dopravy chybí dopravcům šest tisíc lidí s řidičským průkazem třídy C nebo D − tedy s oprávněním řídit kamiony a autobusy.

Tomáš Bicera ze sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia dokonce mluví až o 10 tisících chybějících šoférech. "Přesné statistiky neexistují, ale pohybuje se to někde na téhle úrovni. Náš výhled do budoucna navíc ukazuje, že každý rok to číslo poroste o dalších pět procent," dodává. Asi třetina českých řidičů je totiž starších 50 let. Ty, co odejdou do důchodu, už ale z mladé generace nemá kdo nahrazovat. Chybí jak zájemci, tak lidé s potřebným řidičským oprávněním.

Důvody? Nízké platy i konec vojny

Nízké platy, to jako jeden z hlavních důvodů exodu řidičů zmiňuje Petr Kašík, ředitel Svazu dopravy. Ten se pozastavuje i nad pomalým růstem platů v oboru v posledních letech. "Neodpovídá to růstu celého segmentu ani situaci na pracovním trhu. Není to ale jen kvůli lakotě firem. Jejich zákazníci tlačí na cenu, v autobusové dopravě objednávané krajem spolu zase dopravci musí soutěžit, což opět řeší snižováním cen. Je to začarovaný kruh," popisuje.

Podle dat Českého statistického úřadu sice dosahovaly v roce 2014 platy v dopravě v průměru 28 700 korun, což bylo zhruba o tisíc korun více, než byl celorepublikový průměrný plat. Už se to ale netýkalo samotných šoférů.

Podle zatím posledních podrobných údajů zveřejněných statistiky si řidiči autobusů, trolejbusů a tramvají předloni v průměru vydělali 25 tisíc, jejich kolegové z kamionů pak jen něco přes 19 tisíc korun. U obou skupin také platy rostly pomaleji, než byl celkový průměr v zemi.

Personální ředitel Arrivy pro střední a východní Evropu Ivo Novotný zmiňuje i další důvody nedostatku řidičů. "Jednak je doprava málo sexy pro mladé lidi a jednak v oboru nefunguje systém vzdělávání. Pořídit si profesní řidičský průkaz pro autobus nebo tahač stojí okolo 30 tisíc korun, což je pro většinu zájemců o práci obrovská částka," říká.

Podle Novotného dříve systém fungoval lépe díky povinné vojně, na které si zájemci mohli udělat kurz pro těžká motorová vozidla zdarma. "Dneska za to není žádná náhrada," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy