Češi utrácejí více než loni. Hlavně za auta a počítače

Tereza Holanová Tereza Holanová
4. 9. 2014 9:42
Maloobchodní tržby za červenec nepřekvapily. Podle statistiků meziročně rostly a meziměsíčně klesly.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Reuters

Praha - Čeští obchodníci v červenci utržili o 6,2 procenta více než ve stejném měsíci před rokem, po očištění o sezónní vlivy tržby vzrostly o 4,5 procenta. Ve srovnání s červnem se podle Českého statistického úřadu očištěné maloobchodní tržby snížily o 0,8 procenta.

K meziročnímu růstu tržeb přispěl opět vyšší prodej motorových vozidel. V tomto odvětví domácnosti utratily o 17,1 procenta více.

Ve srovnání s červencem 2013 bylo letos také o jeden pracovní den více. "Z toho těžili zejména prodejci, kteří mají o víkendu omezenou otevírací dobu, například autosalony," uvádí Pavel Kulhavý ze společnosti PwC Audit.

Prodej ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením rostl o 21 procent. Tržby se zvýšily rovněž e-shopům, když v odvětví prodeje přes internet či prostřednictvím zásilkové služby statistici evidují růst o 11,9 procenta.

"Růst je pro tuto oblast letos typický. Tablety a chytré telefony stále táhnou. Neustálé novinky na trhu stimulují poptávku, a tak je zjevně pořád velmi silná," uvádí analytik Home Credit Michal Kozub.

 Za oděvy a obuv zákazníci utratili o devět procent více a za výrobky pro domácnost o 3,1 procenta více. "Sice nepatrný, ale stále růst si drží i tržby za potraviny, které se v uplynulých letech držely v červených číslech," doplňuje Kulhavý. 

Optimismus i obavy

Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška není ve zveřejněných číslech zatím k vidění žádný náznak přenosu problémů z Ruska či západní Evropy do Česka.

Meziroční růst tržeb měl podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka několik důvodů. Díky nízké inflaci se zvýšila kupní síla domácností, stejně tak se postupně zlepšuje situace na pracovním trhu, což vede k optimističtější náladě zákazníků.

"Česká národní banka také vyvolala oslabením koruny mezi spotřebiteli paniku ze zdražování zboží dlouhodobé spotřeby, jako je bílá elektronika či automobily. Výsledkem bylo, že řada spotřebitelů i podniků začala utrácet za zboží, jehož nákupy dříve odkládala," dodává analytik.

Čeká se zpomalení

Druhá polovina roku podle Nováka už tak příznivá nebude. Většina domácností totiž už déle odkládané nákupy "vyčerpala", stejně tak už pravděpodobně neporostou reálné mzdy. "Pro maloobchod to znamená, že se růst tržeb ve druhé polovině roku bude vesměs pohybovat v černých číslech, avšak již nebude zdaleka tak silný jako v první polovině letošního roku," říká.

Další analytici očekávají příznivější výsledky. "Maloobchodníkům by se mělo dařit i v dalších měsících. Dobrý výhled můžeme opřít především o lepšící se čísla tempa domácí ekonomiky a pokles nezaměstnanosti," uvádí například Tomáš Volf ze společnosti Citfin.

 

Právě se děje

Další zprávy