Když limity nestačí. Úpadek Thomas Cook je tak velký, že otřese celým trhem pojištění

ČTK ČTK
24. 9. 2019 11:09
Krach britské cestovní kanceláře Thomas Cook, který je dosud největším případem úpadku cestovní kanceláře, bude mít podstatný dopad na trh pojištění cestovek proti úpadku, skončí-li v krachu i německá část firmy, případně některé další dceřiné společnosti. Uvedl to v pondělí ředitel péče o klienty makléřské společnosti Renomia Matyáš Charvát.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

"V Německu funguje náhradový systém podobný českému pojištění záruky za úpadek CK, které je povinným pojištěním pro cestovní kanceláře. V Německu je Thomas Cook pojištěn dlouhodobě u pojišťovny Zurich," uvedl Charvát. Německé právo však stanovuje i maximální limit na jednu společnost, a to 110 milionů eur (2,85 miliardy korun). Je ale podle něj otázkou, zda tento limit bude pro německé klienty postačující.

Thomas Cook jako jedna z nejstarších cestovní kanceláří na světě odbaví ročně okolo 19 milionů klientů po celém světě. S firmou je nyní na dovolené kolem 600 tisíc idí.

"Úpadek Thomas Cook se však nyní přímo dotýká pouze klientů, kteří si pořídili zájezd napřímo přes britskou společnost," uvedl Charvát. Ti budou moci své nároky vznášet od pondělí 30. září přes web Civil Aviation Authority, která provozuje fondový systém ATOL určený pro řešení náhrad poškozených klientů zkrachovalých kanceláří. Do fondu ATOL přispívají povinně všechny britské cestovky.

Ostatní společnosti této celosvětové cestovní kanceláře zatím úpadek neoznámily, avšak podnikají preventivní opatření spočívající například v dočasném zastavení prodejů nových zájezdů, dodal.

Cestovní kancelář Neckermann, která je v Česku součástí zkrachovalé britské kanceláře Thomas Cook, má v zahraničí k dnešnímu dni zhruba 1100 českých klientů. O tyto klienty se podle šéfa marketingu Jan Šrámka postará a zajistí jim bezpečný návrat do Česka jejich plánovaným letem.

V Česku pojištění českých cestovních kanceláří proti úpadku, které má v případě krachu odškodnit jejich klienty, funguje od jara 2001. Povinné pojištění, bez jehož sjednání nemohou cestovní kanceláře podnikat, zavedl zákon mimo jiné v reakci na případy, kdy zkrachovalé kanceláře nebyly schopny dopravit své klienty zpět domů.

Vedle toho funguje od loňského roku garanční fond, spravovaný Státním fondem rozvoje bydlení, do kterého mají CK odvádět desetinu procenta z tržeb. Peníze ve fondu jsou určeny na úhradu nároků zákazníků CK v případě, že jsou vyšší než sjednaný limit pojištění.

 

Právě se děje

Další zprávy