Ťok odvolal většinu z dozorčí rady Českých drah včetně vedení. Novým šéfem má být exministr Moos

ČTK ČTK
Aktualizováno 13. 7. 2018 17:51
Ťok chtěl dozorčí radu obměnit už dříve, ale čekal na vyslovení důvěry vládě. Obměněná dozorčí rada vypíše výběrové řízení na vedení Českých drah
Dan Ťok. | Video: DVTV

Praha - Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v pátek prostřednictvím řídícího výboru Českých drah odvolal z devítičlenné dozorčí rady jejího předsedu Milana Ferance (ANO) a další čtyři členy. Novým předsedou má být bývalý ministr dopravy Petr Moos, kterého Ťok v pátek do rady jmenoval. Ministr to řekl na tiskové konferenci.

Obměněná dozorčí rada by měla vypsat výběrové řízení na management Českých drah. Do něj se budou moci přihlásit i stávající členové představenstva, kteří jsou ve funkcích čtyři roky. Změny kritizoval předseda KSČM Vojtěch Filip, který o nich chce jednat s premiérem Andrejem Babišem (ANO).

Vedle Moose, který učí na Dopravní fakultě ČVUT, jsou novými členy dozorčí rady Karel Pospíšil z VUT Brno, Josef Kolář z Fakulty strojní ČVUT, Lukáš Týfa z Fakulty dopravní ČVUT a ředitel kanceláře předsedy Poslanecké sněmovny Jan Štrof. Členy rady zůstávají Jan Pejša, Vladislav Vokoun a Antonín Leitgeb z Odborového sdružení železničářů (OSŽ) a dopravní odborník Vojtěch Kocourek. Vedle Ferance řídící výbor odvolal Jana Harta, Antonína Tesaříka, Tomáše Révezse a Milana Kucharčíka.

Ťok řekl, že chtěl dozorčí radu obměnit už dříve, ale čekal na vyslovení důvěry vládě. Do rady dosadil odborníky, nikoliv členy na základě politického zadání, uvedl. "Potřebujeme profesionální manažery, kteří se dobře připraví na liberalizaci železniční dopravy, ke které jsme vázáni evropským železničním balíčkem. Změnou dozorčí rady zároveň postupně plníme vládní programové prohlášení, že mají být České dráhy řízeny efektivně a že musí fungovat jako apolitický subjekt," uvedl ministr.

Dění v Českých drahách kritizoval a označil za čistku předseda komunistů Vojtěch Filip. Zopakoval, že bude tlačit na odchod ministra Ťoka z funkce. Zda to bude mít účinek, nechtěl komentovat. "Nemyslím si, že věci, které mají být řešeny od roku 2033 a mají být spuštěny v roce 2023, by měla Česká republika v rámci liberalizace řešit už v roce 2018. Považuji to za naprosto předčasné a nemístný tlak na krajské samosprávy," řekl novinářům během zasedání výkonného výboru KSČM. Změny podle něj povedou k tomu, že si budou muset kraje zařizovat dopravu na železnici samy.

"Já v každém případě nesouhlasím s jeho krokem, který míří k destabilizaci národního dopravce," uvedl později Filip s tím, že o věci chce jednat s premiérem a šéfem ANO Andrejem Babišem. S Ťokem se Filip už sešel v posledním červnovém týdnu, ale konzultovali podle něj pouze pořadí priorit resortu. Znovu má s šéfem resortu schůzku naplánovanou na příští týden.

Piráti prostřednictvím místopředsedy podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny Ondřeje Polanského naopak ocenili větší zastoupení akademiků v radě na úkor politických nominantů. To by podle Polanského mohlo zvýšit personální kvalitu tohoto orgánu. Polanský se však zároveň podivil nad nominací Jana Štrofa. "Jeho odborné zázemí mi není zřejmé," uvedl na adresu ředitele kanceláře předsedy Poslanecké sněmovny Radka Vondráčka (ANO).

Odvolaný Feranec, poslanec za vládní hnutí ANO, řekl, že plně respektuje rozhodnutí řídícího výboru. Je to plné právo vlastníka společnosti, kterou je v případě Českých drah stát, uvedl. Důvody změn ve vedení dopravce zatím Feranec nechtěl příliš komentovat, podle něj však management vždy postupoval tak, aby chránil zájmy podniku. Moos zatím výsledky pátečního jednání výboru nekomentoval, chce počkat až na další oficiální kroky ministerstva dopravy. O bližších plánech ministra zatím více neví, řekl.

Změny uvnitř státního dopravce pečlivě sledují i odbory. Předseda OSŽ Martin Malý je však zatím blíže hodnotit nechtěl, dokud se s plány ministerstva a novými členy v dozorčí radě plně neseznámí. "Samozřejmě se obáváme, aby velké změny nevedly k destabilizaci podniku, ale na hodnocení, zda jde o pozitivní, nebo negativní krok, je ještě brzy," řekl Malý.

České dráhy v loňském roce hospodařily se ziskem 984 milionů korun, meziročně o 102 miliony korun vyšším. K zisku po mnoha letech přispěla i osobní doprava, která zaznamenala čistý zisk šest milionů korun. V současnosti České dráhy zaměstnávají zhruba 15 tisíc lidí. Loni vlaky dopravce přepravily necelých 175 milionů cestujících. Dozorčí rada podniku schvaluje roční podnikatelský plán Českých drah včetně strategie a rozpočtů a uděluje předchozí souhlas nakládání s majetkem podniku.

 

Právě se děje

před 33 minutami

Trump zrušil veškeré sankce, které USA uvalily na Turecko kvůli operaci v Sýrii

Americký prezident Donald Trump nařídil zrušit veškeré sankce, které Spojené státy minulý týden uvalily na Turecko kvůli jeho vojenskému vpádu na severovýchod Sýrie. Trump to oznámil na tiskové konferenci s tím, že Turecko informovalo americkou vládu, že v Sýrii ukončí bojové operace a že klid zbraní bude trvalý.

Trump také naznačil, že sankce proti Turecku mohou být opět uvaleny, pokud by se "stalo něco, co by se mu nelíbilo".

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Pohledávky britské Citibank vůči OKD jsou platné, rozhodl soud

Pohledávky za více než deset miliard korun, které za společností OKD přihlásila v roce 2016 britská banka Citibank, jsou oprávněné. Rozhodl o tom Krajský soud v Ostravě. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Spor pravděpodobně bude pokračovat u vyšší instance, protože zástupce insolvenčního správce i státní zástupce se odvolají. Rozhodnutí soudu právníci obou stran odmítli komentovat.

Těžební firma OKD se do úpadku dostala v roce 2016. Insolvenční správce Lee Louda tehdy pohledávky Citibank zamítl, a banka se tak nemohla účastnit insolvenčního řízení, jinak by byla největším věřitelem firmy. Citibank zastupuje držitele dluhopisů, které vydala v roce 2014 společnost New World Resources (NWR), jež v té době byla majitelem OKD. Společnost OKD za tyto závazky ručila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy