Výsadek pokračuje, do resortu dopravy nastoupil další Faltýnkův muž. Dřív byl vyšetřován pro korupci

Jiří Pšenička
8. 6. 2017 6:15
V další státní dopravní firmě se objevil známý druhého muže ANO Jaroslava Faltýnka. Poté co k resortu dopravy nastoupili například Milan Feranec či Tomáš Drmola, objevil se ve společnosti DPOV ovládané Českými drahami Alois Mačák - Faltýnkův známý ještě z prostějovské ČSSD. V minulosti byl přitom vyšetřovaný kvůli podezření z korupce. Mačák však odmítá, že by jeho funkce jakkoli souvisela s přátelstvím s Jaroslavem Faltýnkem.
Jaroslav Faltýnek.
Jaroslav Faltýnek. | Foto: Radek Bartoníček

Praha - Pro resort dopravy řízený Danem Ťokem (ANO) začal pracovat další člověk blízký prvnímu místopředsedovi Babišova hnutí Jaroslavu Faltýnkovi. Jde o Aloise Mačáka, sociálnědemokratického politika, který byl mnoho let zastupitelem v Prostějově a později také prvním náměstkem olomouckého hejtmana.

Jak vyplývá z údajů v obchodním rejstříku, Mačák je od začátku dubna členem dozorčí rady společnosti DPOV, což je stoprocentní dcera státem ovládaných Českých drah. Firma s více než čtyřmi stovkami zaměstnanců sídlí v Přerově a zabývá se opravami železničních kolejových vozidel.

Server Aktuálně.cz už dříve upozornil na to, že v resortu dopravy našlo živobytí hned několik osob z Olomoucka historicky blízkých Jaroslavu Faltýnkovi, rodákovi z Prostějova. Vedle náměstka ministra dopravy Milana Ferance, manažera Tomáše Drmoly, advokátů Květoslava Hlíny a Zdeňka Klapky jde také třeba o bývalého kriminalistu Pavla Neorala.

I Alois Mačák do této skupiny patří. S Faltýnkem úzce spolupracoval v letech 1994 až 2012, kdy byli oba dva za ČSSD členy prostějovského zastupitelstva (poté Faltýnek přeskočil do hnutí ANO, ale kontakty na své bývalé stranické kolegy nezpřetrhal).

Mám nominaci od ČSSD

Samotný Mačák tuto konstrukci, že by mu k postu u Českých drah pomohl druhý muž hnutí ANO, odmítá. "Nominaci mám od ČSSD. Dvacet let se pohybuji v oblasti dopravy a mám v tomto oboru dlouholeté zkušenosti," říká ke své nové funkci muž, jenž měl oblast dopravy svého času na starosti na olomouckém hejtmanství.

Mimochodem, ve stejný den jako Mačák získal kontrakt ve skupině Českých drah další sociální demokrat - členem dozorčí rady ČD Cargo se stal bývalý brněnský primátor Roman Onderka.

Mačákovy odborné predispozice zmiňuje i mluvčí Českých drah Radek Joklík. "Kandidáti na pozice členů dozorčích rad jsou voleni na základě jejich pracovních zkušeností v příbuzných oborech, jako je například strojírenství nebo doprava. To se týká i pana Aloise Mačáka," uvádí.

Mačák ani Joklík nesdělili, jaká odměna je s funkcí člena dozorčí rady DPOV spojena. Z poslední zveřejněné výroční zprávy za rok 2015 lze nicméně vyčíst, že členům orgánů společnosti bylo vyplaceno v součtu 6,9 milionu korun. To vychází v průměru asi 760 000 na osobu (3 lidé v představenstvu a 6 v dozorčí radě). Je přitom pravidlem, že v představenstvu jsou odměny o dost vyšší, i tak ale v dozorčí radě zřejmě nepůjde o zanedbatelné částky.  

Ztráta paměti

Nové angažmá Aloise Mačáka je zajímavé i proto, že v minulosti byl tento regionální politik ČSSD policií prošetřován kvůli podezření z korupce. V září 2015 se provalilo, že Mačák v letech 2010 až 2013 přijal na svůj soukromý účet finanční dary od čtyř firem z Olomoucka v celkové výši 1,35 milionu korun. Údajně na podporu kandidatury v komunálních a krajských volbách. V souvislosti s tímto skandálem Mačák opustil místo prvního náměstka olomouckého hejtmana.

Obdobný případ se týkal i někdejšího prostějovského primátora za ČSSD Miroslava Pišťáka, který takto získal půl milionu korun a byl též "přinucen" k rezignaci.

Úplatkářství policií prokázáno nebylo, Mačák hovořil o účelové kriminalizaci, avšak některá regionální periodika tvrdila, že využití peněz řádně neobjasnil. "Byla mi nabídnuta nějaká finanční podpora, a to v rámci diskuse směrem ke komunálním volbám. Finanční prostředky mi byly poskytnuty na můj účet. S odstupem času nejsem schopen zcela doložit konkrétní použití celé částky," citoval deník MF Dnes Mačáka z policejního protokolu.

Všichni kolem dopravy

Mačákovým největším donátorem byla prostějovská firma DT-Výhybkárna a strojírna, která mu poslala ve čtyřech splátkách celkem 1,1 milionu korun. Mačák je přitom dnes v této firmě na výrobu železničních výhybek, která je význačným dodavatelem státní Správy železniční dopravní cesty, zaměstnán. Řídí její pražskou kancelář.

Že by se nyní v dceřiné společnosti Českých drah mohl ocitnout ve střetu zájmů, ale podle něj nehrozí. "O střet zájmů se jednat nemůže, jelikož DPOV je opravárenská firma," vidí Mačák výrazný rozdíl.

Přihlaste se k našim newsletterům
Odhlásit se můžete kdykoliv.
Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE.

Nicméně angažmá Faltýnka a jeho někdejších kolegů z Olomoucka v oblasti dopravy, zvláště železniční, je stále zřetelnější. Hospodářské noviny v minulých dnech upozornily i na to, že druhý muž hnutí ANO se ve spolupráci s přerovským advokátem Květoslavem Hlínou letos na konci ledna osobně angažoval v "odstřelu" dlouholetého ředitele Pražské strojírny. Jde také o firmu na výhybky, přímého konkurenta zmíněné prostějovské výhybkárny. Je ve stoprocentním vlastnictví pražského dopravního podniku.

Jaroslav Faltýnek se zatím k věci nevyjádřil, přislíbil ale zjištěné skutečnosti komentovat v nejbližších dnech.

 

Právě se děje

Další zprávy