WoW: The Burning Crusade - máme verdikt!

Pete Smith
27. 1. 2007 0:00
Rozšíření nejoblíbenějšího MMORPG na světě je konečně tady a my nad ním jako první vynášíme ortel! Uvnitř video
Foto: Hratelně.cz

World Of Warcraft se za svou existenci stal komerčně nejúspěšnějším online RPG všech dob. Pokud jej ale budete srovnávat s jakýmikoliv dalšími oblíbenci ze stáje MMORPG, nevyjde jako vítěz ani po stránce technického provedení, komplexnosti herních principů či příběhové linky. WoW není ani zdaleka dokonalý, do dnešní doby nejsou odladěny tuny bugů (interní chyby ve hře), nepatří k nejlevnějšímu způsobu zábavy (srovnejte např. s Guild Wars), ale přesto jakousi podivuhodnou magickou silou přitahuje miliony hráčů po celém světě.

Blizzard si je plně vědom velkého úspěchu (všichni vrcholoví manažeři si jistě denně mnou ruce nad tím, jak je obří množství hráčů sponzoruje a přispívá nemalými částkami na jejich konta - cca 8 milionů pozn. editora) a hodlá ještě více rozšířit hráčskou základnu svým novým datadiskem, jehož recenzi vám právě přinášíme. Nuže, pojďme se ponořit do světa The Burning Crusade (dále jen TBC).

Foto: Hratelně.cz

#hodnoceni

Šedesátky - Krleš do Outlandu!
Jak již většina z vás jistě ví, TBC přináší do světa WoW nový světadíl - Outland. Můžete si v něm zahrát jak se svými vymazlenými postavami na levelu 60, tak i s těmi nově vytvořenými (nabídka skýtá dvě nové rasy, o kterých si povíme později). Přesun existujících charakterů (od levelu 58) do nových lokací byl 16. ledna umožněn všem těm, kteří si datadisk koupili a updatovali account. Nutno podotknout, že tlačenice u portálu v Blasted Lands byla vskutku nevídaná a většina serverů měla veliké problémy se s ní poprat. Po průchodu opaleskující branou se hráči ocitli uprostřed NPC bitvy s démony, odkud se pěkně po staru s pomocí gryphon mastera přesunuli do prvního záchytného bodu oblasti zvané Hellfire Peninsula.

Outland je poměrně rozsáhlý světadíl, jak si můžete povšimnout z přiložených map. Z první, již zmíněné vyprahlé Hellfire Peninsula, se přesunete do bažin Zangarmarshe, úchvatné země plné obřích hub a jezírek, dále navštívíte mystický les Terokkar, Nagrand s jeho savanami, zdevastované Blades Edge Mountains, démony osídlené Shadowmoon Valley či roztříštěný Netherstorm. Všechny země se velmi pěkně liší stylem grafiky, osazenstvem, prostředím; tak jak jsme u WoW zvyklí. Dočkáme se i hlavních měst - Silvermoonu (elfí město pro Hordu), Exodaru (alianční draenei) a nejdůležitějšího Shattrahu (neutrální), v němž sídlí 2 podstatné klany - Aldor a Scryers.

Se zakoupením TBC se všechny postavy mohou dostat o deset levelů výše, než jak tomu bylo doposud. S tím souvisí také redistribuce dalších 10 bodů do talentů všech povolání plus nějaká nová kouzla, aury nebo dovednosti. Tato vylepšení jsme si mohli podrobně nastudovat již s příchodem posledního velkého patche v základní hře či na stránkách Blizzardu v talent kalkulátorech měsíc před launchem TBC. Dosažení 70. levelu se dokonce poněkud bezpředmětně stalo nejvyšší metou závodů s časem, kdy tzv. power-levellers sebrali skupinky kamarádů, vytvořili partu a tagovali za pochodu Outlandem všechny potvory, které potkali, nechávajíce špinavou práci na zbytku skupiny a shrabujíce experience. Na našem serveru se tak stalo hned několikráte za sebou. Otázkou však zůstává, zda si vůbec takový člověk ze hry samotné odnese nějaké zážitky.

Tuny úkolů a hlavně fantastických předmětů pro vaši denní potřebu
Pro všechny ty, kteří mají rádi pozvolné levelování a získávání mnohdy až sladkých odměn za splnění questů, se TBC stalo parádním oživením dnes již nudné základní hry. Úkoly totiž nacházíte doslova na každém kroku a zcela kriticky musíme poznamenat, že tvůrci při jejich vymýšlení zapojili jak nápaditost, tak i smysl pro humor. Pestrost questů v Outlandu je místy až zarážející - kromě obligátního farmování nepřátel a věcí, které dropují, budete sbírat ingredience pro skřetího kuchaře, zahrajete si na průzkumníka, když budete objevovat instance, transformujete se v nepěkně vyhlížejícího nepřítele, abyste si mohli promluvit s vrchním šamanem klanu či dokonce budete ze vzduchu bombardovat jednotky invazní armády.

Foto: Hratelně.cz

S obrovským množstvím úkolů také souvisí odměny, čili questy vyzískané předměty běžného použití. V TBC budete moci posbírat opravdu nevídané množství všeho, co vás napadne. Stačí jen klidně sólovat, dokonce ani do instancí nemusíte příliš často zavítat a obyčejné odměny či world drops vám mnohdy vyrazí dech svými atributy. Zde je třeba zmínit neoddiskutovatelný fakt; majitelé původní hry, kteří si datadisk nepořídí, budou těžce degradováni. Ony už totiž první prsteny, zbraně a brnění, značící se zelenou barvou, tedy předměty průměrné kvality, leckdy trumfnou i ty nejlepší kousky z klasických instancí. Všichni hráči z gigantických gild, kteří věnovali stovky hodin takovým místům, jako bylo MC, BWL nebo doupě Onyxie jen proto, aby postupně a trpělivě čekali v DKP systému odměn na každý kousek svého epického setu brnění, s hrůzou poznají, že se jejich lopota s příchodem TBC stává bezpředmětnou. Tento fakt se jevil být poněkud zarážejícím po snahách Blizzardu o kumulaci hráčů do velkých společenství; nemluvě o tom, že pokud si TBC nainstalujete, na dropech v těchto a dalších klasických dungeonech starých kontinentů se vůbec NIC nezmění! Jedině ti z vás, kteří měli to štěstí a úspěšně několikráte navštívili ultimátní Naxxramas či AQ ve 40 lidech, se svými epiky budou spokojení tak do 65. levelu. Ptáte se, co tím chtěl básník říci? Inu, toto si vykládáme jako jednoznačnou snahu Blizzardu donutit masy lidí ke koupi dalšího produktu a k následnému měsíčnímu placení poplatků. Vše za účelem, o němž je celý dnešní herní business; přiznejme si na rovinu, že celá mašinérie je funkční jen a jen kvůli zisku, není tu primárně myšleno na spokojenost hardcore hráčů.

Celkovému odklonu od myšlenky týmové hry směrem k individualistickému prožitku nahrává další novinka. Brutálně byla navýšena densita nepřátel a hlavně jejich respawn. Blizzard se tímto krokem zjevně připravil na invazi hráčů a na jednu lokaci, v jejíž rozloze by se na starých světadílech vyskytlo několik nepřátel, jich umístil trojnásobné množství. Je to jev napomáhájící spokojenosti hráčů, kteří v minulosti museli buď trpělivě čekat na to, až mobové opět vstanou z mrtvých, nebo to rovnou zabalili a odcestovali jinam. To se vám zaručeně v Outlandu stávat nebude. Kamkoliv se hnete, tam budete konfrontováni všudypřítomnou, počítačem řízenou chátrou. Jedinou výjimkou byl samotný přelidněný start a snaha skupin či jednotlivců o tagnutí (seknutí a následné "přivlastnění") obludky, kterou jste potřebovali pro splnění úkolu. Nyní, s postupem času a s levelujícími hráči se davy rozptýlily po světadílu a problém takřka vymizel.

Foto: Hratelně.cz

Konečně instance i pro menší gildy!
Další markantní změnou týkající se těch, kteří pokračují od dříve ultimátního levelu, se stává nový systém hraní instancí. Jakmile se totiž stanete silným levelem 70, budete moci dungeony připepřit vyšší obtížností, kromě obligátní "uncommon" můžete pomoci dropu lepších věcí volbou "rare" či "epic". Kromě větší odolnosti nepřátel v těchto uzavřených zónách se změní i jejich AI, taktika a samozřejmě dojdete satisfakce sebráním parádních kousků. S pojmem Epic, čili ultimátní výbava, souvisí novinka poslední. Za skolení bosse totiž budete získávat tzv. tokeny a teprve, když jich posbíráte více, je budete moci směnit u vámi vybrané faction za vytoužená brnění, zbraně, prsteny, amulety ad. Tato featurka plně odbourá nutnost používání komplikovaného systému DKP, jelikož všichni hráči dostanou stejný počet "měny" a závisí jen na tom, jak často budete do instancí chodit a kdy si vyberete odměnu. Starý kontinent toto vylepšení bohužel opět úspěšně ignoruje.

Co se týká nových instancí samotných, dostávají konečně prostor i malé gildy, bude se RAIDovat v 5, 10 a 25 lidech (maximálně). Na monstrózní několikahodinové runy v Outlandu se 40 zúčastněnými hráči můžete zapomenout. Blizzard tato místa radikálně zmenšil, a snaží se tak zvýšit dynamiku akce, čehož si povšimnete již v prvních Ramparts, Blood Furnace, Underbog či Slave Pens. Mapy se radikálně zmenšily, počty bossů byly zredukovány (povětšinou 4), nepočítejte tedy s něčím, jako byl například klasický plný run ve Stratholmu. Výjimkou v koncepci jsou pouze Caverns of Time, kde se budete vrhat do zajímavě řešených instancí, umístěných v těchto jeskyních Času na východu Tanariské pouště (ano, starý kontinent). Zde si budete moci zažít kapitoly z historie Warcraftu na vlastní kůži (anoncováno je například setkání s Thrallem).

Foto: Hratelně.cz

Nezbytné novinky v datadisku
Dosažení některých kritických míst v TBC je nemožné bez létajícího mountu. Tato novinka není ničím jiným, než umožněním 100% volného pohybu po všech mapách v datadisku (na starý světadíl autoři zřejmě úmyslně zapomněli). Vy si tedy budete moci osedlat za Alianci gryphona, za Hordu wyverna či se s pomocí questů a šetření několika tisíc zlatek propracovat až k majestátním drakům. Druidi se dokonce budou moci transformovat speciálním kouzlem ve vrány. To již zní dostatečné lákavě.

Jak již Blizzard dopředu oznamoval, dočkali jsme se 2 nových ras. Řady bojovníků Hordy byly rozšířeny o Krvavé elfy a do služeb Aliance se přidali exotičtí Draenei. Ať si již vyberete tu či onu stranu, budete vždy startovat v nových low-level zónách na novém světadílu. Blood elves opět potvrdili to, že Blizzard zvýhodňuje Hordu; dostali totiž do vínku velmi nepříjemné vlastnosti - mohou sát manu z nepřátel, mají odolnost vůči magii a umí zrušit vyvolávání kouzel protistranou. Pokud si přičtete to, že můžete nově i na straně Hordy vybrat paladina, stává se taková postava téměř ultimátní. Posledním vylepšením, které získáte výběrem této rasy, je pokročilý enchanting, čili schopnost dát předmětům magicky vylepšené vlastnosti. Aliance tedy může konkurovat Draeneiem, polodrakem-poločlověkem, jemuž většina PVP hráčů jistě zvolí Aliancí proklínané povolání shaman. Draenei zvyšuje schopnost úspěšně zasáhnout jak zbraní, tak kouzlem v celé skupině a občas se sám uzdravuje. Tato rasa má vylepšenu dovednost jewelcrafting, čili klenotnictví.

Foto: Hratelně.cz

Právě jewelcrafting přináší do světa Warcraftu to, co všichni příznivci stařičkého Diabla dlouho postrádali. Vaše postava si tak konečně bude moci vyrábět vlastní prsteny, náhrdelníky, trinkety, magické idoly, obroučky na hlavu a hlavně drahokamy do slotů, které můžete skvěle prodat, jelikož jejich vložení do equipmentu zvládne kdokoliv. Volné sloty se jako novinka objevují např. na brněních. Vy tak na svém hrudním plátu objevíte 2 rudé a jeden modrý slot, vyrobíte jeden Solid Azure Moonstone, vložíte jej do slotu modrého, přidáte 2x Bold Blood Garned do rudých a dostanete tak celkový bonus +9 stamina a +12 strenght. Jednou použité drahé kameny již ze slotu nesmíte vyndat, můžete pouze vkládat další. Kombinací, které můžete vymyslet, je mnoho a skvělé je to, že můžete prakticky dokola vylepšovat chybějící statistiky pro momentální build; např. retribution paladin dožene nedostatek inteligence vkládáním drahokamů s mana efekty, holy paladin si vylepší DPS přidáním kamenů se silou a agilitou.

To, že se systém PVP (souboje hráč proti hráči) radikálně změnil, jsme všichni zaregistrovali už od minulého patche v klasickém WoWu. Honor systém se tedy osvobodil od lehce debilní snahy pravidelně několik dní každém týdnu bojovat do úmoru, postupovat a neztrácet tak rank; nyní se každý vybojovaný bod v klasickém PVP systému odměn počítá a nezmizí. Šikovnější hráči, kteří věděli, že do TBC budou chtít vyrazit s výbornou zbraní či brněním, ignorovali poslední z 40men RAIDů a vybrali si některé z epických odměn (především sečné jednoručky zůstávají velmi kvalitním zbožím podobně jako epic z Naxxramasu až do levelu 65). Blizzard si byl také plně vědom, že ti hráči, již by náhodou po dosažení levelu 70 a absolvování epických instancí chtěli zarelaxovat v PVP, nebudou mít zájem o odměny v klasickém honor systému a dopracoval tzv. arény. V nich si vytvoříte premade tým a vrhnete se do žebříčku soubojů vstříc sladkým odměnám za utržené tokeny. Zde bude opravdu zajímavé sledovat vývoj, jelikož stejně jako Horda začala mohutně levelovat Blood elf paladiny, tak Aliance trénuje Draenei shamany...

Foto: Hratelně.cz

Jak to vypadá a zvučí?
Po grafické stránce se TBC příliš neodklání od zaběhnutého Blizzardího stylu. Některé nové lokace využívají více světelných efektů, obzvláště Terokkar místy působí prosvítáním slunce mezi stromy takřka až mysticky, jinde se změnily textury (povšimněte si oblohy v Hellfire Peninsula viz obrázek). Grafici se hodně snažili o diferenci, takže každý svět je osobitý a celkově na nás TBC působí o kus lépe než základní hra; možná právě díky pestrosti.

Hudba se tentokráte moc povedla. Jednotlivé motivy jsou mnohem delší a je na nich slyšet "živější" provedení. S pestrostí lokací plně korespondují i jednotlivé skladby, zatímco v Zangarmarshi či Shattrah si užijete etnických prvků, bojovně laděné orchestrální tracky zdůrazní dynamiku invaze v Shadowmoon Valley, jemné tóny s úžasnými vokály podtrhnou magičnost startovní lokace Blood elfů atd. Již v úvodní melodii na login obrazovce uslyšíte markantní rozdíl.

Foto: Hratelně.cz

Resumé:
Jak tedy uzavřít dnešní recenzi? Dlouho očekávaný datadisk The Burning Crusade naplnil očekávání do něj vkládaná. Blizzard upustil od soustředění se na obří gildy a připravil mnohem dynamičtější RPG, které má otevřenou náruč jak pro hráče, kteří si chtějí na pár hodin zarelaxovat, tak i pro serioznější party lidí shlukující se v menších, a tím pádem přátelštějších gildách. Nová, pestrá země o rozloze nějakých 30 % původních kontinentů není skoupá na nepřátele, stejně tak se brutálně urychlil respawn, a nikdo se tedy nebude nudit čekáním na boj. Dočkali jsme se několika set nových questů, svižnějších instancí a nového, propracovanějšího systému získávání epiců. Klenotnictví jako nová dovednost a hlavně sloty na předmětech přispívají k oživení spolupráce jednotlivých profesí a také k možnostem balancovat mezi charaktery. Dvě nové rasy nabízejí poměrně zajímavé alternativy a dávají možnost jak nově příchozím, tak i těm, kteří chtějí zkusit něco jiného než nadupané postavy a objevovat postupně gradující hru. Hypotetickým zůstává pokus vyrovnání sil prohozením shamanů a paladinů na obě strany. Celkově působí TBC jako poctivě odvedená práce, dostatečně rozšiřující původní hru o mnoho nových aspektů, a dává tak všem hráčům možnost řádně oživit již notně zahnívající atmosféru 2 roky starého MMORPG. Škoda jen absence modifikací dropů v instancích staršího kontinentu; pro vyšší levely, tak kromě Caverns of Time víceméně jeho atraktivita padla na nulu.

 

Právě se děje

Další zprávy