Twitter se na organizování britských nepokojů nepodílel

LP Fish
12. 12. 2011 11:15
Analýza tweetů z doby srpnových nepokojů ve Velké Británii ukazuje, že Twitter se podílel spíš na pozdějších úklidových pracech, než na organizovaném rabování.
Přestaňte vypalovat moje město... Tento a další stovky vzkazů se objevily na desce umístěné na jednom z vypleněných obchodů v jižním Londýně.
Přestaňte vypalovat moje město... Tento a další stovky vzkazů se objevily na desce umístěné na jednom z vypleněných obchodů v jižním Londýně. | Foto: Reuters

Měli bychom mít možnost zablokovat sociální sítě jako je Facebook nebo Twitter, hlásal v srpnu v britském parlamentu premiér David Cameron.

Velkou Británií tehdy zmítaly největší sociální nepokoje za posledních 30 let. A podle řady politických i mediálních komentářů dosáhly takové intenzity díky sociálním sítím jako je Facebook, Twitter či BlackBerry Messenger.

Skupina výzkumníků složená z britských univerzitních pedagogů Joint Information Systems Comitee ale teď prokázala, že přinejmenším Twitter byl obviňován neprávem.

Twitter se podílel spíš na uklízení

Tato mikroblogovací služba se podle analýzy na podněcování a organizování nepokojů významnou měrou nepodílela.

"Naše analýza nenašla v poskytnutých datech žádné významné důkazy, které by jakékoli akce proti Twitteru ospravedlňovaly," vysvětlil závěry studie šéf týmu z Univerzity v Manchesteru Rob Procter.

Twitter podle něj naopak pomohl při organizování následného úklidu ulic a při shánění pomoci pro ty, kdo byli rabováním a ničením poškozeni.

Londýnské oko hoří

Analýza 2,4 milionů tweetů spojených s nepokoji ukázala také další zajímavý fakt: Twitter je podle ní ideálním podhoubím pro bleskurychlé šíření fám. Podobně rychle ale dokáže nepravdivé zprávy také vyvracet.

Důležitá je přitom přítomnost vizuálního důkazu. Fotografie - i když se později ukázalo, že byla zmanipulována - v řadě případů dokázala o pravdivosti fámy přesvědčit velké množství uživatelů Twitteru.

Výzkumníci to ukázali na příkladu falešného snímku hořícího ruského kola The London Eye, který se začal Twitterem šířit v úterý 9. srpna. I když asi půl hodinu po jeho zveřejnění někdo z uživatelů správně poukázal na to, že atrakce je z oceli, a tedy těžko může hořet, snímek v dalších třech hodinách zaznamenal na 700 retweetů.

Bez ověření

Na vyvracení - nebo šíření - fám se podílela také klasická média.

V neděli se tak začala šířit zpráva o tom, že skupina mladých lidí vnikla do pobočky McDonalds a začala si tam vařit vlastní jídlo. Této fámě vydatně napomohl britský deník Daily Mail, který ji zveřejnil.

"Soubor tweetů ukazuje, že mainstreamová média jsou schopna převzít neověřenou informaci ze sociálních sítí a bez lpění na klasických standardech ověřování faktů ji publikují," komentovala to doktorka Farida Vis z University of Leicester.

TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!

 

Právě se děje

Další zprávy