Plánujete nákup nového herního počítače, nebo nové generace herních konzolí? Možná byste si to měli rozmyslet. Už i do Evropy míří streamované hraní videoher a Xbox 720 nebo Playstation 4 se tak mohou lehce stát poslední generací herních konzolí.
Streamované hraní je relativně jednoduchá myšlenka, která řeší drtivou většinu problémů spojených s hraním videoher. Odpadá třeba nutnost nakupovat pro nejnovější hry drahý hardware a hráč si dokonce nemusí ani přímo kupovat konkrétní hru.
Konec pirátských kopií
Průkopníkem je služba OnLive, která byla v USA spuštěna v roce 2010. Funguje tak, že hra běží na jejích serverech v cloudu a hráčům se na obrazovce přehrává v reálném čase jen video s jejich postupem.
Zákazníci mohou ke hrám získat přístup za desetidolarový měsíční poplatek, nebo si je mohou jednorázově pronajmout na několik dní. Hrát přitom mohou na celé řadě zařízení - od tabletů přes průměrně výkonné laptopy až po televize připojené k internetu. Jediné, co potřebují, je připojení k internetu.
Streamované hraní je zajímavé i pro vydavatele her - do budoucna by totiž mohlo výrazně omezit stahování pirátských kopií her. Jejich kód totiž zůstává v bezpečí na serverech provozovatele.
Z USA se platforma loni oficiálně přesunula i na území Velké Británie, dosah datacenter je ale větší a zahrát si tak mohou i hráči v Česku, potvrdil Dataramě na veletrhu CES 2012 ředitel pro vztahy s developery systému OnLive Chris Donahue.
Funguje i v Česku
Datarama: Když jsem se poprvé doslechl o tom, že hodláte streamovat hratelnost, říkal jsem si, že to není technicky možné.
Chris Donahue: To jste nebyl jediný, podobně reagovala drtivá většina lidí, včetně mě samotného. Několik známých začalo pro OnLive pracovat a tvrdili, že to funguje. Předtím, než jsem kývl na nabídnutou smlouvu, jsem chtěl na vlastní oči vidět demo. Je to opravdu nápad, který má potenciál narušit stávající pořádky.
Dnes vaše služba pokrývá celé Spojené státy?
Přesně tak, pokrýváme celé USA ze tří datacenter. Jedno je na západním, druhé na východním pobřeží a jedno na středozápadě. Během naší spolupráce s vývojáři z celého světa jsme ale zjistili, že naše služby fungují i mnohem dál.
Například v České republice?
Nechtěl jsem tomu věřit, ale ano. Mimochodem opravdu jsme poslali naší mikrokonzoli jednomu člověku z Česka a já sám jsem si říkal, že je to úplně zbytečné, protože je to více než 5000 mil. Byl napojený na datacentrum na východním pobřeží, což by nemělo fungovat, ale říkal, že vše běží skvěle.
Kdo byl ten šťastný?
To nemůžu říct. Měl kvalitní připojení k internetu a nebyl sám, stejné zkušenosti máme z Ruska nebo Švédska. Já sám jsem byl nedávno v Japonsku a hrál jsem Street Fighera, který běžel v datacentru na západním pobřeží, a bylo to hratelné.
Kdy bude váš servis k dispozici globálně?
Brzy. Nyní budujeme naše datacentra v Evropě, jedno už funguje v Lucembursku. Chceme se zaměřit také na regiony s dobrou infrastrukturou jako je například Jižní Korea.
Koho zajímá Xbox či PlayStation
Kolik máte k dnešku platících uživatelů?
Tato čísla nezveřejňujeme, považujeme je za interní věc.
Dobře, zeptám se jinak. Kdy hodláte začít vydělávat peníze?
Zítra. (smích) Co nejdříve je asi nejpřesnější odpověď, kterou vám mohu dát. Je zřejmé, že investice do systému, jako je ten náš, nemůže být malá. Stavíme platformu pro miliony lidí, která má budoucnost. Pro nás je velmi důležité, že jsme první, kdo s tím přišel.
Jste tedy přesvědčen, že konzole mají odzvoněno a do budoucna se bude hrát jen přes internetové prohlížeče?
Dříve šlo hlavně o hardware. Když byl uveden nový Xbox nebo Playstation, každého zajímalo kolik bude mít paměti, jakou bude mít grafiku atd. To je dnes vedlejší, důležitý je obsah. Hráče zajímá jen to, jaké hry může hrát. A my máme knihovnu her napříč platformami, který mu nabízíme okamžitě k hraní na téměř jakémkoli zařízení. I pro rok 2012 máme připravený pěkný balík těch nejlepších her, které půjdou na trh.
Více než 250 her
Kolik titulů je dnes ve vaší službě k dispozici?
OnLive jsme spouštěli se 17 tituly, dnes nabízíme přes 250 her. Dokážeme přitom vyjít vydavatelům vstříc. Například s THQ jsme se dohodli, že pro OnLive uvolní pouze multiplayerovou verzi Homefrontu. Funguje to skvěle, peníze vyděláváme my i THQ.
A proč zatím na OnLive nejsou všechny špičkové tituly?
Je to otázka času. Je pochopitelné, že na začátku se musíte osvědčit a prokázat, že to funguje. Navíc, když jsme platformu spustili v roce 2010, neměli jsme žádné uživatele. Dnes už máme počty, které jsou pro vydavatele zajímavé.
Proč u vás nejsou třeba žádné hry Electronics Arts, kde je problém?
S EA není žádný problém a velmi brzy na OnLive jejich hry najdete. Ale je to jejich obsah, takže jim nikdo nemůže říkat, co s ním mají dělat. Hry jako Harry Potter nebo Batman Arkham například EA vydává, ale licence patří Warner Bros.
Měsíční poplatek
Analytici předpovídají, že během roku 2012 se hry stanou místem, kde se budou vydělávat velké peníze. Jak bude podle vás toto spojení zábavy a zla v podobě reklamy vypadat v praxi?
V USA je reklamou podporovaná téměř každá televizní síť. Při sledování šedesátiminutového programu dostáváte 43 minut obsahu, zbytek jsou spoty. Hodně záleží na trhu a na tom, kdo jsou vaši zákazníci. Lidé, kteří hrají jednoduché hry (napříkald na Facebooku) jsou známí tím, že odmítají platit i minimální cenu a nevadí jim tedy, že je zábava doprovázená reklamou.
A jaká je strategie OnLive?
Chceme lidem prodávat hry tak, jak jim to bude vyhovovat. V současné době na naší platformě nenajdete reklamu. U nás si uživatelé mohou koupit Game pack nebo Game Pass. Pass je poplatek, blížící se ceně hry v obchodě, dostáváte plný přístup ke své hře, ale máte jí uloženou u nás a máte k ní přístup z různých zařízení. Zatímco Game Pack je měsíční poplatek (10 USD), za který máte přístup k více než 150 hrám, které můžete hrát neomezeně.
A když přestanu platit měsíční poplatek, ztrácím vše?
Přirozeně, ovšem nesmažeme vaše data a uložené pozice, takže když se rozhodnete se vrátit, vše na vás čeká. Navíc pak ještě nabízíme pronájem her na 3 nebo 5 dní.
Pirátství neexistuje
OnLive působí v herním průmyslu jako rušivá síla. Připadáte si jako server YouTube, který filmová studia nenáviděla, protože jim ukradl diváky?
Je to jiné, protože na každou z her na naší platformně máme uzavřenu dohodu s vydavatelem, který za ni dostává zaplaceno. My prodáváme jejich hry, a dáváme jim z toho podíl.
Takže vydavatelé her na vás nekoukají přes prsty?
Nemají důvod. My jim poskytujeme odbyt, nabízíme jim, že se jejich hra dostane do obýváků hráčů bez toho, aby někdo musel utratit 400 dolarů za herní konzoli. Stačí vám naše mikrokonzole, nebo obyčejný laptop, Android tablet nebo jen televize, připojená k internetu. To je velká věc. Například Android tablet si mohu propojit s ovladačem a okamžitě tady hrát plnou verzi hry Homefront v multiplayeru, to tu nikdy nebylo.
Je pro vydavatele her vstup na vaší platformu výhodný?
Samozřejmě. U nás například neexistuje pirátství. Ani nemůže, protože hráči nevlastní zdrojový kód, ten je v našich datacentrech. Vydavatelé tedy dostávají zaplaceno za každou kopii hry.
Je vaším cílem vytvořit situaci, kdy pro herní vydavatele nebude výhodné u vás nebýt?
Neříkám, že se nevyplatí u nás nebýt, ale pokud se k našemu systému nepřipojí, nechávají ležet peníze na stole. Nedává to smysl, protože je to pro ně další zdroj příjmů. Máme miliony lidí, kteří hrají online a chtějí další hry, takže já v tom vidím jen výhodu.
Počet snímků za sekundu
Z technického hlediska je vám jedno, jaký typ hry streamujete?
Ano. Žánr nebo druh hry nerozhoduje, obsah nesoudím. Ale abyste mne špatně nepochopil, to neznamená, že budeme distribuovat obsah pro dospělé.
Měl jsem na mysli, jestli dostanu stejný počet snímků za sekundu u rychlé a náročné závodní hry i u nenáročné hry typu Mahjong.
Ano. Záleží jen na připojení a také na tom kolik lidí je připojených. Pokud budete hrát Assassin Revelations, vaše žena bude sledovat film na Netflixu a malý Johnny stahovat poslední album DangerMouse z torrentu, je zřejmé, že kvalita streamu bude jiná. Proto při připojení ke službě diagnostikujeme vaše aktuální připojení.
A snižujete podle toho kvalitu?
Ano, do jisté míry. Pokud vaše připojení není perfektní, snížíme trochu kvalitu obrazu, abychom zachovali framerate. Ovšem jen do určíté míry, protože chceme zachovat solidní zážitek. Ve chvíli, kdy se připojení napraví, kvalita obrazu automaticky vzroste. Standardně přenášíme hry v HD rozlišení 720p.
Konec herních konzolí
Říkal jste, že technicky OnLive funguje i v ČR. Mohou tedy hráči využívat vaší službu i mimo USA a Velkou Británii?
Pokud si vyzkoušíte, že vám služba běží v uspokojivé kvalitě, můžete ji využívat kdekoli. Potřebujete jen americkou nebo britskou kreditní kartu. A záleží také na tom, kde jste, protože některé země aktivně blokujeme. Česko k nim nepatří.
Proč některé země blokujete?
Domnívám se, že je to kvůli lokálním regulacím, ale detailně s tím seznámen nejsem.
Kdy svou službu rozšíříte do dalších evropských států?
Brzy. Jde jen o to vyřešit platební transakce a lokalizaci. Z toho důvodu zřejmě přijdou první na řadu severské země, protože do tohoto regionu téměř nikdo nelokalizuje, lidé tam mluví perfektně anglicky. A mají skvělou infrastrukturu. Pevná data zatím neznám, ale osobně věřím, že k rozšíření do dalších evropských zemí dojde do roka.
Domníváte se, že Xbox 720 a Playstation 4 budou poslední generací herních konzolí?
Je to velmi pravděpodobné. Nemyslím si, že by se v následujících letech trend přesunu obsahu do cloudu zpomalil. Naopak se ještě zrychlí, protože je to velmi pohodlné, všude dosažitelné a odpadají starosti s udržováním hardwaru. Jak jsem řekl, hardware už nikoho nezajímá, důležitý je obsah. Na čem budete hrát, je vedlejší.
TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!