Na internet přichází nová generace Rusů

LP Fish
24. 6. 2011 12:30
Na ruský internet příchází nová generace Rusů. Mimo dominantní ruské vyhledavače a sociální sítě sahají po globálních službách a potenciál ruského internetu roste geometrickou řadou 
Prezident Dimitrij Medveděv s iPadem 2 - láska na první pohled
Prezident Dimitrij Medveděv s iPadem 2 - láska na první pohled | Foto: ISIFA

Květnový vstup ruského vyhledávače Yandex na burzu dal dostatečně najevo, že ruský, jazykově dosti uzavřený, internet se otevírá světu. Ruský tisk upozorňoval na to, že akcionáři za Yandex utržili 1,3 miliardy dolarů, jen o něco míň než vydělala při svém uvedení na burzu světová jednička Google.

„Druhý“ po Googlu je však jen špičkou ledovce gigantické internetové ekonomiky, jejíž význam stoupá už víc než deset let a podle zájmu investorů i ratingových agentur má i další potenciál k růstu. Na domácí půdě totiž není Yandex.ru druhý, ale jednoznačně první. Přes jeho vyhledávač se na globální síť vydává přes 60% Rusů.

Náš trh si vzít nenecháme

Google je s 22% na druhém místě, ale jeho snahu expandovat na ruský trh Yandex rázně utnul měsíc po vstupu na burzu. Uzavřel totiž smlouvu o reklamní spolupráci s třetím nejoblíbenějším vyhledávačem v Rusku Rambler.ru. Podle serveru Techcrunch tak získal pro svoje reklamní klienty dalších 14% z ruského internetového trhu.
 
V Rusku přitom podle serveru Internetstats.com, používá internet každý měsíc přes 30 milionů obyvatel starších 17 let. Celkové číslo uživatelů je pak ještě zhruba o 10 milionů vyšší. Zároveň se v posledních letech prudce zvyšuje přístup Rusů k připojení a vzhledem k tomu, že v Rusku žije 140 milionů obyvatel, má obrovský růstový potenciál. Podle údajů International  Telecommunication Union mělo v roce 2005 k internetu přístup jen 15 % Rusů, zatímco v roce 2010 to bylo už 43%. Do roku 2015 by toto číslo mělo stoupnout až na 70%.

Jako Google, ale náš

Lídři ruského internetového trhu jsou přitom velmi přátelští i k dalším trhům bývalého sovětského bloku. Na Rambleru tak například najdete rusko – uzbecký slovník, na Yandexu zase rusko – kazašský a ukrajinský. Obě společnosti úspěšně expandují kromě těchto zemí také do Běloruska.

Yandex navíc nahrazuje skutečně všechny globální služby, které provozuje Google. Má tedy například vlastní verzi Google Maps, na kterých najdete panoramatické fotografie 44 ruských měst. Kromě větších metropolí je tu nafoceno například 1660 km krymských letovisek.

Dominance domácích společností na ruském trhu (i když většinovým vlastníkem Yandexu je stejnojmenná nizozemská společnost) je však způsobená hlavně jejich zaměřením na vyhledávání v cyrilici. Jen 5 % Rusů totiž umí anglicky a tak vyhledávání probíhá většinou v ruském jazyce. Ruský internet má kromě mezinárodní domény .ru další doménu, přístupnou těm, kdo mají právě klávesnice s cyrilicí. Najdete na ní třeba velmi dobře zpracované stránky президент.рф prezidenta Medveděva.

Podpora prezidenta

V současném prezidentovi má ruský internet obecně velkou politickou podporu. Svůj videoblog má na oficiálních prezidentských stránkách už od října roku 2008. V součastnosti však pro své projevy používá také v Rusku populární stránky LiveJournal

Kromě toho je aktivní i na Twitteru, kde má více než jeden a půl milionu "následovníků". Kromě jiného na něm dokáže být i docela vtipný. Spolupracovník serveru Mashable Dallas Lawrence si například všiml tweetu z března tohoto roku, kde Medvěděv píše: “Při setkání s Deep Purple jsme si vzpoměl, jak jsem na škole dělal Dje. Set musel být schválen Komsomolem. Child in Time prošla.“

Sociální sítě

Právě na vývoji přístupu Rusů k sociálním sítím lze vysledovat pokračující internetový boom. Podle studie Comscore tráví Rusové na sociálních sítích nejvíc času ze všech národů na světě. V roce 2010 to dělalo 10,2 hodiny měsícně, což je o polovinu víc než Američané.

Na trhu je nezpochybnitelnou jedničkou opět domácí stránka Vkontakte, která má přes dvacet milionů uživatelů. Kromě Twitteru se tu však daří i Facebooku. Za čtyři měsíce od ledna 2010 se mu podařilo podle Mashable zvýšit počet uživatelů o 376% na 4,5 milionu.

Mobilní technologie

Oblíbenost sociálních sítí přitom souvisí s nebývalým rozšířením mobilních technologií. Takřka 80% Rusů má totiž mobilní telefon a tato skutečnost dramaticky mění komunikační strategie nejen vládních politiků v čele s Medvěděvem, ale také obchodních firem. Studie serveru Nielsen zjistila, že Rusko je po Číně a Spojených státech třetí v počtu uživatelů mobilních technologií, ve využití některých služeb je pak dokonce na prvním místě.

Nárůst uživatelů globálního Facebooku navíc naznačuje, že Rusům už nestačí domácí hegemoni a chtějí být spojeni s globálním světem celebrit a značek. Mashable si všímá, že tři čtvrtiny Rusů, které k Facebooku přešly především od Vkontakte, jsou uživatelé mladší 27 let. Jde tedy podle něj o generační obměnu, která signalizuje i změnu v přístupu Rusů k okolnímu světu.

 

Právě se děje

Další zprávy