Doména, hosting, design. Tvorba webu je plná rozhodnutí

Agentura Najisto
20. 7. 2013 10:00
Při tvorbě webu nepodceňte žádné sebemenší rozhodnutí. Hrajete o důvěryhodnost firmy
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Ještě než se po hlavě vrhnete do tvorby vašeho nového firemního webu, budete si muset dobře rozmyslet, pro koho je určen.

Budete také muset nejdřív vyřešit jisté technické záležitosti jako je výběr domény, hostingu a platformy.

Jak vybrat doménu?

Doména je adresa vašeho nového webu na internetu. Název vaší domény budou lidé zadávat do adresního řádku webového prohlížeče, budou-li chtít navštívit váš web přímo.

Doména by měla být jedinečná a nezaměnitelná. Při výběru domény se snažte omezit možnost překlepu. Problematická mohou být hlavně zdvojená písmena a i/y.

Vaše doména by měla být snadno zapamatovatelná a měla by jít bez problému sdělit v mluveném hovoru.

Pokud plánujete web v češtině pro české zákazníky, použijte koncovku .cz. Lidé jsou na ni zvyklí, působí důvěryhodněji.
Snažte se vybrat co nejkratší doménu, ideálně jednoslovnou. Pokud už musíte mít doménu víceslovnou, zajistěte si varianty s i bez pomlček mezi jednotlivými slovy.

Výborným kandidátem na vaši doménu je název firmy. Pokud je obsazen, zkuste vymyslet zajímavou doménu, ve které bude zmíněn alespoň název vašeho produktu.

Vybraný název si registrujte u některého z doménových registrátorů. Většina registrátorů také nabízí rychlou kontrolu, zda je vybraná doména volná. Zkuste třeba www.domeny.cz či www.subreg.cz. Pouze zadáte název domény do formuláře na webu a hned víte, zda ho můžete použít pro svůj nový web.

Obvyklá cena za registraci .cz domény na jeden rok je zhruba 200 Kč.

Jak vybrat hosting?

Hosting je služba, která zajišťuje dostupnost vašeho webu na internetu. Na hosting umístíte svůj web, soubory, fotografie, databáze atd a hosting je v případě požadavku od návštěvníka naservíruje do jeho prohlížeče.

Výběr dobrého hostingu je zásadní pro bezproblémový provoz vašeho webu. Vyhněte se pokud možno těm úplně nejlevnějším bez dobrých referencí. Omezíte tak případné problémy s výpadky či mizernou podporou.

Nejdřív byste měli vědět, zda chcete sdílený hosting, nebo dedikovaný. Sdílený hosting znamená, že na jednom stroji poběží nejenom váš web, ale také weby dalších zákazníků hostingové firmy. Dedikovaný hosting znamená, že váš web poběží jako jediný na svém vlastním stroji.

Pro weby s menší návštěvností obvykle postačí sdílený hosting. Pro náročnější weby, na které chodí každý den tisíce lidí, stojí za to uvažovat o dedikovaném řešení.

Před nákupem hostingu se ujistěte, že jeho parametry jsou dostačující. Budete mít dostatek prostoru pro web i databázi?

Podporuje hosting všechny potřebné technologie, na kterých budete stavět svůj web? V neposlední řadě si dobře prohlédněte reference hostingové společnosti, u které chcete mít svůj web.

Zkuste ověřit v internetových fórech, jestli s nimi nemá větší počet lidí negativní zkušenosti.

Mezi oblíbené a prověřené hostingy patří například http://www.cesky-hosting.cz/ či http://www.gigaserver.cz. Ceny se pohybují kolem 1 000 Kč za rok.

Nechcete-li za hosting utrácet více než je nezbytně nutné, vyzkoušejte nízkonákladový ale přesto kvalitní a ověřený hosting www.wedos.cz, kde vás rok přijde na 360 Kč.

Na jaké platformě web postavit

Volba platformy či redakčního systému pro váš web je důležitá, protože určuje a omezuje, co všechno můžete na webu provozovat. Některé platformy umožňují pouze jednoduchou správu obsahu, jiné obsahují e-shop apod.

Pokud možno zvolte co nejjednodušší redakční systém, který ale bude splňovat vaše požadavky a představy. Jednodušší systémy mají mnoho výhod jako například snazší administrace či nižší nároky na hosting.

Zajímavý způsob, jak si můžete sami jednoduše vytvořit celkem obstojný web nabízejí služby jako http://www.webnode.cz/ či zahraniční http://www.weebly.com/. Zde si jednoduše naklikáte, co chcete na svém webu mít a jen ho naplníte obsahem. Navíc se ani nemusíte starat o hosting, který dostanete v rámci služby. K dispozici máte také neplacenou variantu služby.

Pokud zvolíte vlastní řešení na míru, bude váš web umět přesně to, co chcete a potřebujete. Bohužel to většinou znamená o něco větší finanční investici.

Máte-li alespoň základní technické znalosti a chcete si svůj web postavit sami, vyzkoušejte bezplatné platformy Wordpress, Drupal či Joomla. Pro většinu běžných webových prezentacích naprosto postačují a je možné na nich vybudovat i e-shop.

Nezapomeňte na mobilní zařízení

Podle statistik čím dál více lidí přistupuje na web pomocí mobilních zařízení. Umožněte potenciálním zákazníkům pohodlně prohlížet váš web v mobilu či na tabletu. Získáte tak další cenné návštěvníky.

Buď web upravte tak, aby se dobře zobrazoval na monitoru počítače a na obrazovce mobilních zařízení, nebo vytvořte speciální mobilní variantu webu.

Jaký zvolit grafický design?

Vnímání grafického vzhledu webu je vždy silně subjektivní. Navíc to, co se líbí vám, se už nemusí líbit zákazníkům a špatný design může potenciální zákazníky odrazovat.

Existují ale určitě standardy, na které jsou lidé na internetu zvyklí a umí s nimi zacházet. Nenuťte své návštěvníky přemýšlet, jak se co na vašem webu dělá a kde najdou to, co hledají. V naprosté většině případů se vyplatí neexperimentovat a držet se zaběhlých standardů.

Kdo je vaše cílová skupina?

Víte, pro koho vlastně web děláte? Koho chcete oslovit? Koho chcete přesvědčit k nákupu vašeho produktu či služeb?
Před samotnou tvorbou webu, designu a obsahu si podrobně popište svého ideální zákazníka na internetu.

● Jaký problém ho trápí?
● Co chce?
● Co potřebuje?
● Jaké řešení hledá?
● Jak obvykle přistupuje k výběru dodavatele?
● Čeho se obává?

Jakmile máte dobrou představu o vašem ideálním zákazníkovi, můžete se pustit do práce na novém webu.

V příštím díle seriálu se dozvíte, co všechno by na vašem webu nemělo chybět. Chcete zákazníky zaujmout a přesvědčit k tomu, aby vás kontaktovali nebo rovnou nakoupili?

Pokud i nadále tápete jak uchopit vaší webovou prezentaci, neváhejte se obrátit na Agenturu Najisto, kde se o vás postará tým zkušených odborníků.

 

Právě se děje

Další zprávy