Americké kulturní celebrity patří mezi nejlépe honorované umělce světa. Jejich bohatství však nevzniká prioritně právě tímto způsobem. Řada z nich za pomocí finančních poradců své peníze investuje. A čím dál, tím víc do oblasti nových technologií či internetových firem.
Ne vždy se to povede. Třeba zpěvák irské skupiny U2 Bono Vox je také - mimo jiné spolu s bývalým finančním ředitelem Applu Fredem Andersenem - zakladatelem investičního fondu Elevation partners. V roce 2010 byl však označen blogem 24/7 Wall Street jako "nejhorší investor roku", kvůli svým investicím do firem jako je Palm (který nakonec převzal Hewlett packard), Forbes Inc a Move.com.
Žijeme ve světě značek
„Každé spojení nefunguje, ale pokud to ideálně vyjde může přinést značce zvýšení prestiže, přilákat další investory a inspirovat spotřebitele", komentoval Bonovy obchodní aktivity pro Reuters Howard Bragman, zakladatel a PR ředitel strategické mediální agentury Fifteen Minutes.
Investiční neúspěchy irského lamače srdcí totiž ani v nejmenším neodradily od investic jeho kolegy. A tak i když většina popových umělců dál vystupuje na večírcích finanční elity, zahrnující například arabské ropné šejky, někteří se jim vyrovnají i co se týká obchodních dovedností.
Kupujme nové firmy
Příkladem může být americký producent, herec a okupant předních příček hitparád Justin Timberlake. V červnu totiž koupil vedle reklamní společnosti Specific Media nejvýznamnější podíl v krachující sociální síti MySpace a hodlá se aktivně podílet na jejím chodu a proměně. „Timberlakova sázka na MySpace je riskantní, signalizuje však skutečnost, že dnes znamená investice do zábavy nákup nových médií a nikoli těch starých," hodnotí akvizici Timberlakea Johanna Blakley, ředitelka Centra Normana Leara na Univerzitě Jižní Karolina. "Celebrity na rozdíl od ostatních pochopily význam sociálních médií pro své přežití. Právě na nich se rozhoduje zda má jejich kariéra vzestupnou, nebo sestupnou tendenci," dodává pro Reuters.
Ga Ga Ga
Za jednu z nejchytřejších investic popových umělců je považován vstup extravagantní zpěvačky Lady Gaga do americké sociální sítě pro celebrity Backplane. Stránka se pro její fanoušky, které nazývá familierně "malá monstra", rozjede v srpnu tohoto roku a tým investorů vedle ní nedoplňuje nikdo jiný než bývalý šéf Googlu Eric Schmidt.
"Backplane bude obsahovat místo pro setkávání a komunikování na konkrétnější úrovni. Takovou platformu jsme potřebovali," komentoval pro HuffingtonPost zpěvaččin dvacetiprocentní podíl její obchodní ředitel Troy Carter, který na nové sociální síti pracuje spolu se šestičlenným týmem expertů. Lady Gaga má v oblasti sociálních sítí poměrně velké zkušenosti, mimo jiné byla prvním uživatelem Twitteru, jejíž účet dosáhl deseti milionů "následovníků".