Smutný konec internetového giganta MySpace

LP Fish
30. 6. 2011 12:36
Bývalá vlajková loď sociálních médií, Myspace, byl prodán za zlomek částky, kterou za něj před šesti lety utratil Rupert Murdoch
Foto: ČTK

MySpace se na internetu objevil v srpnu 2003. V lednu 2004 už na něm bylo zaregistrován milion uživatelů. Jeho vlastníci vsadili při budování tohoto komunitního serveru na hudbu a fanouškovství. S jasným tahem na cílovou skupinu 16 -25. Čekaly je tři roky enormního růstu.

Už v květnu totiž bylo na MySpace registrováno 20 milionů uživatelů. Na stránkách tehdy vznikalo kolem 75 tisíc profilů denně. Jeho návštěvnost brzo překonala Google i Hotmail a podle comScore se stala z pohledu zobrazení pátou nejaktivnější stránkou na webu. MySpace se tak mohl srovnával s tehdejšími giganty typu Yahoo, eBay nebo Amazon.

Revoluční a ojedinělý

MySpace měl ve své době revoluční a naprosto ojedinělou nabídku. Hudební skupiny už sice měly svoje webové stránky, ale tady mohly poprvé uploadovat i vlastní písničky, videa a další produkty své tvorby a především streamovat hudbu online pro každého, kdo si ji chtěl zrovna poslechnout. Nezáleželo na tom jak byla nebo nebyla skupina nebo umělec slavní.

Tento přístup v prvních letech existence MySpace fascinoval internetové "brouzdaly" a stránky překonávaly v počtu přístupů například i korporátní MTV Online. A MySpace tak začal být zajímavé médium i pro skutečné hvězdy. První kapelou od velkého labelu, která na svém MySpace profilu v roce 2004 streamovala celé album byli REM.

Následovali je například Black Eyed Peas, Queens of the Stone Age, Nine Inch Nails a Audioslave. Weezer a Smashing Pumpkins tu zase testovali svoje nahrávky ještě před vydáním. A právě leader Smashing Pumpkins Billy Corgan tehdy pronesl památnou větu: "Když je tu MySpace, kapely už k tomu aby byly slyšet nepotřebují nutně vydavatelství."

Kdyby tuhle myšlenku zobecnil na celý internet, mluvilo by se o něm jako o IT vizionáři. O sedm let později mají MySpace i Smashing Pumpkins jedno společné - nikoho nezajímají.

Murdochův polibek smrti

V červenci 2005 koupila MySpace korporace News Corp. mediálního magnáta Ruperta Murdocha, sesterská firma Fox Broadcast zaměřující se na televizní vysílání. Zaplatila za něj 580 milionů dolarů a to i přesto, že hodnota MySpace byla odhadována na "pouhých" 125 milionů.

Od nového média v portfoliu si tento mediální gigant a svým způsobem i "dinosaurus" sliboval další růst v oblasti hudební zábavy a příjmy z reklam hodlal zvýšit větším propojením s velkými hudebními vydavatelstvími. Investice se jim vrátila - v srpnu 2006 se stal výhradním dodavatelem reklamy na MySpace Google.

Obchod v hodnotě 900 milionů dolarů měl podtrhnout postavení jedničky v oblasti sociálních médií. Ve stejný měsíc dosáhl MySpace 100 miliontý profil. Peníze však měl Google vyplácet na základě rostoucího provozu na stránkách. K tomu však nikdy nedošlo. Počet profilů na MySpace už nestoupal a v roce 2008 ho dohnal a předehnal v počtu přístupů Facebook,  který se na internetu objevil asi rok po MySpace. Na začátku června 2010 se na mnohých blozích otevřeně spekulovalo, že MySpace přijde o partnerství s Google a také o stále nevyplacených 300 milionů dolarů z tohoto balíku.

Stagnace a úpadek

Zatímco se totiž managment MySpace zabýval stamilionovými transakcemi, zapomněl sledovat vývoj internetového trhu a především vkusu a názoru svých uživatelů. Stal se stejným dinosaurem za jaké můžeme považovat televizní stanice a velká hudební nakladatelství.

Orientace na hudební mainstream jakoby vůbec nezaznamenala fakt, že hudební průmysl v letech 2005 - 2010 stárnul rychlostí světla a o promo k CDčkům prodávaným v kamenných obchodech přestali lidé stát. Nikdo se nezabýval zastaralým designem, který tvořily bannery, animované gify a flyery přes celou obrazovku. Firma se nekonec odhodlala k redesignu, který však doprovázely technické problémy (například odepřní přístupu k profilu) a velká skupina uživatelů tak dostala poslední důvod k odchodu.

Smutný konec

MySpace se stal pohřebištěm opuštěných profilů, které nikdo neupdatoval, nikdo na ně nechodil a nikdo o nich nemluvil. Facebook a Twitter naopak vsadili na komunikaci (o čemkoli, ne jenom o hudbě) a kromě toho že brzo předběhli MySpace v počtu registrovaných uživatelů, předběhli ho hlavně v množství aktivních přístupů každý den.

Od poloviny roku 2010 tak MySpace snižoval počty svých zaměstnanců, stejně jako se snižovaly příjmy z jeho reklam. Začalo se spekulovat o jeho prodeji, přičemž News Corp. podle novinářů očekávala alespoň částku okolo 100 milionů dolarů.
MySpace byl nakonec prodán za 35 milionů dolarů reklamní společnosti.

Otázka je, zda je stávající koncept hodný i této více než patnáckrát menší částce, než za jakou ho News Corp před šesti lety koupila. Postavení "dinosaura" na dynamicky se rozvíjejícím trhu vtipně shrnul například blog Nerdology: "Kdyby se konala aukce na MySpace, šel bych do toho. Mám v peněžence právě teď 20 dolarů a jsem rozhodnut všechny je za MySpace utratit. Hele, nechte mě tu stránku dělat aspoň půl roku. Co můžete ztratit?"

 

Právě se děje

Další zprávy