Olomouc, Praha - Prvních sedm prodejen získalo novou značku s názvem Tradiční český obchod. Tento certifikát od Asociace českého tradičního obchodu mohou získat kvalitní české prodejny s převahou tuzemského zboží.
Ocenění převzaly dvě prodejny sítě Brněnka (Purkyňova ulice a náměstí Míru v Brně), dvě ze sítě Enapo (tř. T. Bati v Otrokovicích a ul. J. A. Bati ve Zlíně), dvě ze sítě Pramen (ul. K. Štěcha v Českých Budějovicích a Masarykovo náměstí ve Smržovce) a jedna prodejna sítě Jednota (Trojanova ulice v Rakovníku).
"Chceme ukázat, které nezávislé prodejny splňují náročné požadavky na kvalitu služeb i sortimentu. Věřím, že naše značka jim dává konkurenční výhodu, což má svůj význam zejména v souvislosti s neblahým trendem zanikání venkovských prodejen," říká Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO).
Pouze český původ obchodu a převaha tuzemských potravin však na ocenění nestačí. Při hodnocení prodejny je důležité také to, jak vypadá z venku i zevnitř, jak kvalitní a ochotný má personál či jak komfortně se v něm lidem nakupuje.
O novou značku už usilují další desítky obchodů. Ten, kdo hodnocením neprojde, získá alespoň audit a zprávu, která definuje silné a slabé stránky každé prodejny. Obchodník pak bude mít měsíc na to, aby nedostatky odstranil a pokusil se získat logo znovu.
Tradiční český obchod
Při certifikaci prodejny se hodnotí:
● exteriér - vizuální stránka prodejny
● interiér - celková čistota prodejny, skladování potravin atd.
● personál - zda je kvalitně proškolený
● sortiment - zastoupení českých produktů (nejméně 60 % ze všech nabízených)
● zboží - zda je přehledně uspořádané, čerstvé a zda má potřebnou trvanlivost
● podpora prodeje - viditelné a srozumitelné značení v prodejně
● doplňkové služby - zda a jaké prodejna nabízí
Certifikace se bude obnovovat každé dva roky. "Pokud by chtěl logo získat obchodník, který prodává většinu tuzemského zboží, musel by se nejdříve stát členem Asociace českého tradičního obchodu," dodává tajemník asociace Jan Hrdina.
Nová značka je zároveň protiváhou projektu Diamantová liga kvality, kterou loni spustil Svaz obchodu a cestovního ruchu. Ten hodnotí kvalitu prodejny na základě podobných kritérií jako AČTO, avšak podíl českých produktů v hodnocení vliv nehraje. Velkou váhu má takzvaný mystery shopping, kdy prodejnu hodnotí lidé bez předchozího upozornění. První ročník soutěže ovládly velké řetězce - nejlepší hodnocení získaly hypermarket Globus v Ostravě a Albert ve Vídeňské ulici ve Znojmě.
"Svaz obchodu a cestovního ruchu chrání hlavně zájmy zahraničních řetězců, my spíše hájíme zájmy českých prodejců, a proto i vznikla tato značka, která má pomoci českému maloobchodu," uvedl Zdeněk Juračka. Asociace českého tradičního obchodu má sedm tisíc členů.