Zaplatil 15 milionů za tuňáka, aby pomohl Japonsku

ČTK ČTK
5. 1. 2012 9:15
Majitel sítě sushi-barů vydražil kilo ryby za 54 800 korun
Vydražený tuňák vážil 269 kilo. Ilustrační foto.
Vydražený tuňák vážil 269 kilo. Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Tokio - Rekordní částku 56,49 milionu jenů (v přepočtu 14,74 milionu korun) zaplatil za tuňáka na první letošní specializované aukci jistý majitel sítě sushi-barů. Tvrdí, že chce povzbudit Japonsko a pomoci mu dostat se z mizérie, kterou prožívá kvůli přírodní katastrofě z loňského jara a kvůli ekonomické stagnaci.

Ryba váží 269 kilogramů, jeden kilogram tak podnikatele Kijošiho Kimuru vyšel na 210.000 jenů (přes 54.800 korun). Kimura v televizi řekl, že chtěl, aby tuňák zůstal v Japonsku a neskončil někde v cizině.

I když je tuňák určitě prvotřídní kvality, jeho astronomická cena souvisí spíš se slavnostní atmosférou, která dražbu provází.

Rybáři tuňáka ulovili v prefektuře Aomori, která leží severně od pobřeží, které loni 11. března zpustošila vlna tsunami.

Japonci zkonzumují, především ve formě suši, 80 procent tuňáků ulovených po celém světě. Vzhledem ke klesajícímu počtu tuňáků ve světových mořích čelí japonští rybáři tlaku, aby se pravidla pro lov této ryby zpřísnila.

Kousek zvaný otoro, připravený z nejtučnějšího masa tuňáků pocházejícího z jejich břicha, se prodává v některých tokijských restauracích v přepočtu za 522 korun.


 

Právě se děje

před 8 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy