Dháka - Nízké platy a práce v těžkých podmínkách bez dostatečného odpočinku.
Taková je stručná charakteristika některých textilních továren v Indii a Bangladéši, jejichž výrobky končí v evropských supermarketech.
Vyšetřování zahájila firma Tesco. V podnicích, patřícících jejímu bangladéšskému dodavateli Nassa Group, zasahovala proti demonstrujícím dělníkům armáda.
Zaměstnanci žádali zvýšení mezd, které v přepočtu často činí maximálně osm britských liber měsíčně. Namísto toho vedení Nassa Group část továren zavřelo a propouštělo.
Protesty se v metropoli Dháce zvrhly v násilnosti, hořely budovy i autobusy. Sto lidí utrpělo zranění.
Kritika Tesca
Organizace zajímající se o situaci dělníků v jižní Asii tvrdí, že firmy jako Tesco nebo Adsa nevěnují dostatečnou pozornost nelidským podmínkám, v jakých jejich zboží vzniká.
Za mzdu, která je nízká i na indické či bangladéšské poměry, musejí zaměstnanci často pracovat přes osmdesát hodin týdně bez nároku na přestávky.
Podle organizace War On Want mají švadleny v Bangladéši nárok na zvýšené platy, když pracují 96 hodin týdně bez jediného dne volna. Díky tomu pak prý mohou Tesco a další firmy nabízet své zboží levně.
Obhajoba Tesca
Vedení Tesca se hájí tím, že se snaží dohlížet na provoz v továrnách svých dodavatelů. Násilí v Bangladéši prý propuklo v provozovnách, které přímo do sítě Tesco žádné zboží nedodávají.
"Nedávno jsme provedli audit na místech, které jsou s námi v Bangladéši spojené. Nepokoje vypukly tam, kde se nevyrábí zboží pro nás. I tak si ale chystáme s vedením Nassa Group o situaci promluvit," uvedl mluvčí Tesca v prohlášení.
Další britské společnosti Primark a Mothercare vyšetřují obvinění, že jejich dodavatelé krutě zacházejí s dělníky v Indii.