Po šesti měsících firma Eurotunnel, která se nacházela ve "stavu" bankrotu, dostala povolení od francouzského soudu k restrukturalizaci.
Může tak zahájit plán, který by ji měl zbavit velké části dluhů, dostat ze ztrát a oživit celý provoz tunelu.
|
Práce to ale nebude jednoduchá. Vlakový tunel, který je v provozu od roku 1994 dokázal, za dvanáct let shromáždit dluhy ve výši 9,2 miliardy eur, tedy asi čtvrt bilionu korun. Ty by se měly v nejbližších letech snížit na třetinu.
Nevole u majitelů
Součástí plánu je i to, že si společný anglicko-francouzský podnik vymění některé investiční části v rámci firmy a napříště by akcie firmy měly být zalistovány jen na pařížské burze, místo toho, aby byly obchodovány i v Londýně.
To se ale nelíbí americkému investičnímu fondu Oaktree Capital Management (OCM). Ten tvrdí, že francouzský soud tak násilně přesouvá všechnu moc nad tunelem do rukou francouzské části společnosti.
Tyto námitky jednoho z největších investorů firmy Eurotunnel se objevily ve včerejším vydání britského Sunday Telegraph, tedy ani ne čtyřiadvacet hodin před tím, než soud dal povolovací razítko na plán, který má firmu vyvést z bankrotu.
"Byla to britská a francouzská firma s dvojitou strukturou a takto došlo k vědomému úmyslu francouzským soudem toto zničit," uvádí Ken Laing z OCM.
Všichni pro
Přesto rozhodnutí soudu vchází v platnost. Po půl roce jednání a představování různých plánů tak dojde k tomu, že v život vejde ten, který před měsícem schválili majitelé, investoři, dlužníci i zaměstnanci.
Jak chce se svým dluhem firma naložit? Jedním z plánů je skoupit zpět dluhy ve výši 4,16 miliardy eur a vzít si výhodnější novou půjčku od mezinárodní skupiny bank a investorů, mezi kterými jsou takoví giganti jako Citigroup, Deutsche Bank, či Goldman Sachs.