Ruský trh není pro každého. Okin Facility odchází

mad
12. 8. 2011 11:53
V Rusku je důležité mít skvělé kontakty, nebo nabízet unikátní produkt
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Moskva - Ruský trh je stále silně specifický a není na něm jednoduché se uchytit. I řada tuzemských firem, které jsou na domácím trhu či v jiných evropských zemích úspěšné, se odtud po několikaletém působení musí stáhnout.

Jednou z nich je Okin Facility, firma, která v České republice zajišťuje správu budov například pro Philip Morris či Teléfonicu CZ.

„Můžu potvrdit, že Okin Facility mění strategii, stahuje se z ruského trhu a zároveň vstupuje do Rumunska a Polska," řekl Aktuálně.cz Michal Jelínek, předseda představenstva OKIN Group.

Podle šéfa firmy, která i v Rusku poskytovala služby tzv. facility managementu, se jedná o strategické rozhodnutí koncentrovat se spíše na trhy ve východní Evropě. „Ty skýtají velmi zajímavý potenciál a z hlediska středně velké české firmy jsou méně rizikové," říká Jelínek, jehož společnost na země bývalého Sovětského svazu nezanevřela zcela. Zůstává na Ukrajině a plánuje vstup na běloruský trh.

Tím hlavním jsou v Rusku kontakty

Důvodů, proč tak Okin Facility činí, je podle Jelínka více. Hlavním je to, že místní prostředí pro podnikání je neslučitelné s business modelem Okin Facility.

Nicméně roli hraje i to, že firma, která v ČR zaměstnává 800 lidí, není pro podmínky ruského trhu dostatečně velká.

Otázka na to, jak uspět v Rusku, je podle Jelínka jednoduchá: „Buď investujete obrovské množství času a prostředků do vytváření sítě kontaktů (na to musíte být buď velmi silná firma, nebo mít tradiční zázemí v obchodních partnerech z minulosti), nebo máte produkt, který je pro Rusko unikátní a nenahraditelný, typu patentované technologie," tvrdí.

Ty české firmy, které jsou na ruském trhu úspěšné (a mnoho jich není, měříme-li úspěch finančními výsledky a nikoliv existencí v Rusku) mají buď jedno, nebo druhé.

 

Právě se děje

Další zprávy