Moskva - Ruský trh je stále silně specifický a není na něm jednoduché se uchytit. I řada tuzemských firem, které jsou na domácím trhu či v jiných evropských zemích úspěšné, se odtud po několikaletém působení musí stáhnout.
Jednou z nich je Okin Facility, firma, která v České republice zajišťuje správu budov například pro Philip Morris či Teléfonicu CZ.
„Můžu potvrdit, že Okin Facility mění strategii, stahuje se z ruského trhu a zároveň vstupuje do Rumunska a Polska," řekl Aktuálně.cz Michal Jelínek, předseda představenstva OKIN Group.
Podle šéfa firmy, která i v Rusku poskytovala služby tzv. facility managementu, se jedná o strategické rozhodnutí koncentrovat se spíše na trhy ve východní Evropě. „Ty skýtají velmi zajímavý potenciál a z hlediska středně velké české firmy jsou méně rizikové," říká Jelínek, jehož společnost na země bývalého Sovětského svazu nezanevřela zcela. Zůstává na Ukrajině a plánuje vstup na běloruský trh.
Tím hlavním jsou v Rusku kontakty
Důvodů, proč tak Okin Facility činí, je podle Jelínka více. Hlavním je to, že místní prostředí pro podnikání je neslučitelné s business modelem Okin Facility.
Nicméně roli hraje i to, že firma, která v ČR zaměstnává 800 lidí, není pro podmínky ruského trhu dostatečně velká.
Otázka na to, jak uspět v Rusku, je podle Jelínka jednoduchá: „Buď investujete obrovské množství času a prostředků do vytváření sítě kontaktů (na to musíte být buď velmi silná firma, nebo mít tradiční zázemí v obchodních partnerech z minulosti), nebo máte produkt, který je pro Rusko unikátní a nenahraditelný, typu patentované technologie," tvrdí.
Ty české firmy, které jsou na ruském trhu úspěšné (a mnoho jich není, měříme-li úspěch finančními výsledky a nikoliv existencí v Rusku) mají buď jedno, nebo druhé.