Reklama, o níž divák neví, zažívá boom

Dušan Klimeš
18. 8. 2006 0:00
Londýn - Že se James Bond prohání v každém filmu v jiném autě, není náhoda. Záleží na tom, která automobilka zaplatila nejvíc.

I to, že hrdinové filmu pijí Coca-Colu nebo nakupují pouze a jedině oblečení Armani, má svůj důvod. Tato praxe se nazývá product placement (PP) a jejím cílem je umístit do filmu či seriálu reklamu, aniž si to divák vůbec uvědomí.

A o tom, že jde o velký byznys, vypovídají nejnovější čísla. Za poslední rok za něj utratily firmy 2,2 miliardy dolarů, tedy více než 54 miliard korun. A do roku 2010 by se tato částka měla ještě ztrojnásobit - na více než 7,5 miliardy.

Nová cesta

Reklama hledá stále efektivnější způsoby, jak konzumentům požadovanou značku přiblížit či vnutit. Přestávky uprostřed pořadů přestávají působit; na trhu jsou už přehrávače, které dokáží z nahraného pořadu "vystříhat" reklamní sekvence.

Zároveň přibývá přístrojů jako iPod, které dokáží zprostředkovat televizní zábavu zcela bez reklamy. Zraky lidí z reklamy jsou proto upřeny právě na product placement.

Jamesova kára

Zřejmě nejznámějším "případem" jsou filmy s Jamesem Bondem. Jen co tvůrci ohlásí nový díl, vyrojí se spekulace, jaké auto bude řídit tentokrát. Zároveň začíná zákulisní boj automobilek, aby to byl právě jejich model. A jsou ochotny za to řádně zaplatit.

Ve filmu Dnes neumírej jezdil v Aston Martinu a nosil hodinky Omega. Kromě nich se ve snímku objevilo dalších 18 značkových výrobků. Výsledkem bylo to, že do kapes tvůrců připluly dvě miliardy korun jen z této inzerce; film se tak zapsal do historie jako nejvýnosnější z hlediska product placementu.

USA vládnou

Největším trhem jsou samozřejmě Spojené státy. Tam se za minulý rok utratilo 1,5 miliardy dolarů, což představuje asi 32 miliard korun. Z toho asi dvě třetiny v televizních pořadech.

Přední sklo Renaultu ve filmu Samotáři ne a ne povolit
Přední sklo Renaultu ve filmu Samotáři ne a ne povolit | Foto: Digimove

Dalšími silnými trhy jsou pak Brazílie a Austrálie, kde není regulace této reklamy přísná. Čtvrtá v pořadí je pak Francie s útratami ve výši 57 milionů dolarů. První pětku uzavírá Japonsko s 53 miliony dolarů.

Státy Evropské unie pokulhávají za zbylým světem především z toho důvodu, že zde existují přísnější pravidla pro inzerci v televizi.

Podle odhadů by si zatím měly USA udržet své prvenství, ovšem nebude trvat dlouho a připraví je o něj Čína.

Český divák zná

S určitou formou product placementu mají zkušenosti i čeští filmaři. K filmům, ve kterých je možné vidět "ukrytou reklamu", patří Samotáři, kteří jezdí auty Renault, Snowboarďáci, kteří si pochutnávají na Kinder Bueno, Rafťáci, již si užívají bot Botas, či Účastníci zájezdu, kteří zachraňují své vztahy lékem ArginMax.

Pro filmové producenty je toto však často jediná šance, jak na film vůbec peníze získat. A tak se divák nejnovějšího filmu s Viktorem Preissem Všechno nejlepší! setká s rádiem Evropa 2, známou pražskou taxislužbou či se značkou oblečení Diesel.

ilustrační foto kamera
ilustrační foto kamera | Foto: Aktuálně.cz

Již od roku 1960

Zřejmě první product placement v novodobé historii televize se však objevil hned v prvním seriálu, který ČST natočila. Byla to Rodina Bláhova.

Jeden z dílů se odehrával v Rumunsku a cestovní kancelář Čedok zaplatila náklady na dopravu štábu s tím, že hrdinové o Čedoku v daném díle velmi pěkně mluvili, jak napsala MF Dnes.

Český právní řád však výraz "product placement" nezná. Proto není ani nijak podrobněji regulován. Česká televize však má zákonem zakázáno propagovat jakékoli výrobce ve svých pořadech, tedy i vlastně product placement.

 

Právě se děje

Další zprávy