Od odvysílání prvních mihotavých televizních obrázků přitom tento čtvrtek uplyne 80 let. Skot John Logie Baird tehdy dokázal přenést obraz obličeje prostřednictvím televizního signálu z jednoho pokoje do druhého. Tehdy ho asi ještě nenapadlo, že by se jeho vynálezu dalo později využít i k prodeji nákladných reklamních bloků.
Jen v Česku by podle mediální agentury ARBO media měly letos výdaje na reklamu přesáhnout částku 18,5 miliardy korun, z toho do televizí zamíří 8,92 miliardy, tedy téměř polovina; největší část této sumy poputuje na Novu.
Která reklama byla nejdražší na českém televizním trhu, je podle odborníků těžké zjistit. Záleží to na počtu diváků, kteří ji zhlédli, i na finančních podmínkách televize. Například Nova nyní za oslovení jednoho procenta dospělých (asi 84.000 lidí) ve svých reklamních pauzách účtuje téměř 20.000 korun za půl minuty; pokud by tak například významnou sportovní či jinou událost
včetně reklamy zhlédly tři miliony lidí, inzerent by za takovou reklamu zaplatil zhruba 700.000 korun bez slev a bonusů.
Podle dostupných údajů zatím nejvíce diváků zhlédlo reklamu na Ford Transit během pořadu k pětiletému výročí Novy na počátku února 1999. Ve zlatých časech Novy, kdy její podíl na trhu pravidelně překračoval 50 procent a blížil se i k 60 procentům, zhlédlo tehdy reklamu na automobil asi 59 procent všech dospělých Čechů, tedy asi pět milionů lidí, což by podle současného ceníku znamenalo účet na necelý milion korun.
V extrémních případech pak mohou zadavatelé za svou prezentaci, například během výjimečných sportovních událostí, zaplatit i několik milionů korun.
Co se týče TV reklamy ve světě, Guinessova kniha rekordů uvádí, že nejdražším reklamním časem spojeným s původní TV
tvorbou byla půlminutová reklama v posledním díle seriálu Přátelé, odvysílaném americkou společností NBC v květnu 2004;
nejmenovanou firmu přišel spot na dva miliony dolarů (podle tehdejšího kurzu asi 53 milionů korun).
Za inzerentův sen proto označuje Guinessova kniha rekordů utkání o vítěze profesionální ligy amerického fotbalu Super Bowl,
který pravidelně sledují desítky milionů Američanů, letos jich bylo 86,1 milionu. Za půlminutovou reklamu zaplatí firma zhruba
2,4 milionu dolarů (necelých 57 milionu dolarů). Jak však kniha rekordů upozorňuje, vzhledem k obrovské sledovanosti je přitom
reklama de facto velice levná, vyjde totiž na méně než dolar za oslovení jednoho potenciálního zákazníka.