Senátoři odmítli zpřísnění reklamy

ČTK, eko
30. 11. 2005 15:59
Praha - Senátoři odmítli zpřísnění reklamy na výprodeje, jak jej navrhla vláda.

Praha - Z novely zákona o regulaci reklamy navrhli pro nejasnost vypustit pasáže, které mají mimo jiné zakázat obchodníkům nabízet za zvýhodněnou cenu zboží, pokud by jeho množství neodpovídalo očekávané poptávce. Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD) s touto změnou nesouhlasil. Novelu nyní dostane k novému projednání Poslanecká sněmovna, která má možnost verdikt Senátu přehlasovat.

"Pokud je (občan) nesvéprávný a nechá se nalákat reklamou na fotoaparáty, kde si lidé lámou ruce a v tom krámě mají už jenom tři kusy, protože jich víc neměli, pak je to jeho problém. On to udělá třikrát nebo čtyřikrát a pak už bude opatrný," hájil zrušení pasáží Jaroslav Kubera z opoziční ODS. "Nesnažme se lidi tady řídit od narození až do smrti a dělat z nich idioty. Nakonec zjistíme, že vůbec nejsme schopni takovýto zákon realizovat, protože to možné není," prohlásil.

Ministr Urban ale zamýšlené zpřísnění nepokládá za nijak dramatické. "To je prostě pokus o to, aby letáky na výprodeje se používaly jenom v případě, že zboží je k dispozici," uvedl. "Myslím si, že takové slušné zacházení si český zákazník zaslouží," dodal.

Kabinet chce zpřísněním reklamy na výprodeje čelit problémům s novoročními výprodeji v obchodních řetězcích, které některé zlevněné výrobky vůbec neměly na skladě. Obchodní řetězce si totiž podle Urbana "v ČR chovají jako na dobytém území". Obchody už samy po lednových výprodejích začaly slevy inzerovat opatrněji. Většina z nich již uvádí platnost těchto prodejních akcí, případně i množství zlevněného zboží, které je k dispozici.

Novela mimo jiné ukládá obchodníkům stanovit začátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě by měli mít dostatek zboží na skladě, nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách. Zrušení těchto pasáží podle Luďka Sefziga (ODS) neznamená neomezování pravidel reklamy na výprodeje, neboť lze využít už i platného zákona.

Novela má své odpůrce i ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, podle něhož dostatečně nerozlišuje reklamní akce od výprodejů, což prý bude mít nepříznivý vliv nejen na objem prodaného zboží, ale i na jeho nabídku.


"Uvádění množství nabízeného zboží, a to ještě podle jednotlivých provozoven, je při tak rozsáhlém počtu položek zboží neproveditelné. V lepším případě by to znamenalo vydávat a distribuovat nákladný menší či větší katalog," stojí ve zprávě svazu, kterou má ČTK k dispozici. Schválená novela podle svazu navíc vytváří prostor pro šikanování obchodníků v případě nezaviněných výpadků v zásobování či špatně odhadnuté poptávky po inzerovaném zboží.

 

Právě se děje

Další zprávy